Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Welke accu raden jullie aan

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Robo
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mar 2015 09:17
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Limburg

Welke accu raden jullie aan

Bericht door Robo »

Goedemorgen! Na een paar dagen van moeilijk starten wilde de HP vandaag helemaal niet meer aan. De startmotor draait rond, maar starten lukt niet. Ik vermoed dus dat de accu leeg is (te donker nog buiten, dus straks even goed kijken). Ik rij voornamelijk autoweg op reden bescheiden toerentallen, maakt dat nog wat uit voor het bijladen van de accu tijdens het rijden?
Zou er een nieuwe accu in moeten, wat raden jullie aan voor een 100HP?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door bero »

Ik zou gewoon kijken wat er op de huidige staat en op die gegevens afgaan.
Wil je sneller laden (wat ik echt niet denk dat nodig is) dan zou je moeten gaan kijken voor een zwaardere dynamo..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door Dennis023 »

Gewoon kiezen voor een Bosch, daar doe je weer jaren mee. Het kan ook helpen al je massa punten eens na te lopen, ontroesten en inspuiten.
Wist je dat er verschil is tussen een auto die niet start en een auto die niet aanslaat....? Het is maar hoe je dat bekijkt. Dat kan wel eens een spraakverwarring geven tussen klant en garage.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door Panda 500 »

Hoe lang zit deze accu er al in? Rij je vaak met stroomverbruikers aangeschakeld (voorruitontdamper/fan, achterruitverwarming, mistlampen, zware audio?...? In principe laadt je accu voldoende bij vanaf zo'n 2000 rpm, dus dat rijden aan "bescheiden" toerentallen zal niet echt een probleem zijn, denk ik. En vermits je de snelweg neemt zal het toch ook altijd voor een afstandje zijn.
Voor een accu wordt 4 jaar als normale levensduur beschouwd, maar je kunt natuurlijk wat "pech" hebben als ie het maar twee jaar uithoudt, of geluk als het een paar jaar meer wordt...
Maar ik zou hem toch eerst eens een keer (laten) opladen. Als je een aantal dagen achter elkaar moeilijk kon starten is de accu natuurlijk meer ontladen dan normaal. En wat was de oorzaak van dat moeilijk starten? Als het niet de accu zélf was gaat een nieuwe accu natuurlijk ook weer snel leeg geraken.
Wat merken betreft, ik heb al eens 7 jaar gedaan met een "wit product", en eens geen 4 jaar met een Varta. Dus een beetje geluk speelt ook een rol. Ik had vroeger eens een Renault "van de zaak" en daarbij werd preventief de (bekend merk!) accu na 4 jaar vervangen, bij een grote onderhoudsbeurt...!

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door Pistachio »

Rare dingen die accu's soms, onze Fiat 500C is nu 7jaar geweest. In de historiek dat we erbij hebben gekregen zit ze nu aan de 4de accu.... Maar toen de accu dood was deed de auto helemaal niets meer... dus ook geen hoestende starter.
Moest dit een hulp zijn voor je 1.4 100hp, ga ik in de loop van de dag kijken welke accu er in onze Fiat 124 spider.
Start de dag goed vriend ....
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door Robert100HP »

Voor de HP kies je een 12V 44Ah cca 440A accu die volstaat ruimschoots. Kijk wel hoe de polen van de nieuwe accu zitten en naar de juiste afmetingen.
Een los staande accu is levensgevaarlijk en apk afkeur, controleer de koperen litze tussen motor en carrosserie.
Over de massa punten van model 169 heb jaren geleden een topic gemaakt.

Robo
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mar 2015 09:17
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Limburg

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door Robo »

Thanks voor de feedback guys.

De accu die erin zat had een ANWB sticker, maar kon geen merk en geen datums achterhalen vanwege de verweerde sticker. Dus toch maar een nieuwe erin gezet, inderdaad een Bosch van 44Ah, en nu start het weer prima.

Ik rij dagelijks 110 kilometer, waarvan zo'n 100 op de autoweg met 2500-3000 toeren, dus dat klinkt als voldoende. Zware audio heb ik niet, maar wel altijd de radio aan en de fans minimaal op standje 1. Ook niet veel verbruikers dus denk ik.


Gevalletje pech en "de simpelste oplossing is soms ook de juiste". :D

Gebruikersavatar
winand
Forumgebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:50
1e Panda-achtige: Panda 2010

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door winand »

Robo schreef:De startmotor draait rond, maar starten lukt niet.
Als de startmotor gewoon "snel" ronddraait , en niet vermoeid en "kreunend", is dan wel de accu het probleem?
Panda 1.2 69pk 2010

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door Robert100HP »

Het simpele antwoord is can-bus, een module hoeft maar een spannings dip te registreren en de motor slaat niet aan.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door Panda 500 »

Kan er iemand een link geven waar wat meer basisbegrip te vinden is over het CAN-bus gebeuren. Ik ben opgegroeid met de klassieke automechanica, heb me intussen redelijk in de werking van ECU-sturing ingewerkt (om mijn SPI wat beter te begrijpen), maar het CAN-bus gebeuren is weer een stap verder en nog redelijk "Chinees" voor mij... Je gaat je dan als "techneut" zo dom voelen bij een auto die "domweg" niet wil starten...

OEPS! Deze aanvulling aan mijn oproep hierboven: Inmiddels zélf al wat interessants gevonden ( https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Canbus/canbus.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) maar wie meer of andere (of "eenvoudigere"...) info weet mag het altijd nog melden! :wink:

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door bero »

Misschien een heel simpel voorbeeld..
Bij de auto's zonder CAN, als daar een lamp (met uitzondering van het knipperlicht) stuk gaat, krijg je geen melding op het dashboard (wel weer van je tegenliggers ;-))
Bij auto's met CAN, krijg je melding op je dashboard, en de luxere uitvoeringen zelfs welk lampje.

Dus eigenlijk registreert het CAN onder andere waar het wel of niet goed gaat.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Niels G60
Forumgebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 jan 2013 16:29
1e Panda-achtige: Alfa Romeo 155 2.0 16V EVO R
2e Panda-achtige: Alfa Romeo 147 JTD 8V CF4
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door Niels G60 »

In een italiaanse auto hoort natuurlijk een Marelli accu :P :mrgreen:
- Alfa 147 JTD 8V CF4
- Alfa 155 2.0 16V EVO3-R Sequentiel

Robo
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mar 2015 09:17
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Limburg

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door Robo »

Hoi, de laatste tijd heb ik wat kleine ongemakken met de Panda en met Googlen ernaar kwam ik warempel mijn eigen gestarte thread tegen. :rofl:

Anyway, zoals jullie lezen heb ik een jaar geleden de accu vervangen door een Bosch en daarna geen enkele problemen gehad totdat het een tijdje terug wat kouder werd. Toen begon heel af en toe de stuurbekrachtiging uit te vallen (bekende melding heb ik op het forum gelezen) en sinds vorige week komen er 2 probleempjes bij: de kilometerstand knippert wel eens en de aansteker geen af en toe geen stroom meer (in gebruik om gsm op te laden onder het Flitsmeisteren).
Zou ik alweer de accu moeten vervangen of zou het toch meer in de canbus ergens zitten?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door Pinda1000 »

Een jaar is wel erg kort met een nieuwe accu maar het zou wel kunnen. Laat de accu even controleren of deze nog voldoende capaciteit heeft onder belasting.

Robo
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mar 2015 09:17
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Limburg

Re: Welke accu raden jullie aan

Bericht door Robo »

Accu vervangen en geen problemen meer. Wel vreemd dat die accu na 13 maanden alweer aan vervanging toe was.

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”