Erik's Panda 45, 1983, 900

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 893
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Seat Marbella - 1990
4e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Twitter: https://twitter.com/ErikOvermars
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Afgelopen zondag was het dan zover.
Met flink wat extra vloeistoffen en gereedschap gingen een kameraad en ik naar de stalling.
Daar stond ie, achter in een hoekje onder een kleedje.
De boer, welke de deur van de schuur open deed, vertelde dat een eigenaar van een caravan ook wel erg geïnteresseerd was in de panda, mocht ik ooit overwegen deze te verkopen.

Na de houtjes bij de wielen weg gehaald te hebben rolde de panda nog even soepel van z'n plekje als 2 jaar geleden.
Na het openen van de deur ging het lampje niet branden, maar dat was eigenlijk ook wel verwacht.
Zelfs de motorkap ging deze keer soepel open, dat was de vorige keer wel anders..

Eerst de olie gecheckt, peil was goed evenals de kleur.
Toen het luchtfilter los gehaald om te kijken of er geen ongenode gasten inzaten, dat was gelukkig niet het geval.
Deze was wel wat stoffig, dus gelijk maar even schoongemaakt.

Vervolgens alle bougies eruit gehaald (nadat ze waren genummerd) en de panda in de versnelling gezet om de motor, zonder te veel tegendruk, een paar omwentelingen te laten maken. Alle bougies waren redelijk wit van kleur overigens..

Achteraf had ik er slim aan gedaan om gewoon een nieuwe accu mee te nemen, maar nu had ik enkel startkabels meegebracht. Echter na een tijd aan de andere panda te hebben 'gehangen' kreeg ik daarmee de oude panda nog niet aan de praat. De heftruck van de boer, met dikkere startkabels, liet de motor soepeler draaien, maar starten ho maar.

Allereerst de stroom gecontroleerd, maar de bougies vonkte goed, dus dat kon het niet zijn.
Toen weer het luchtfilter los gehaald om remreiniger als starthulp in de carburateur te spuiten.
En toen kwam de panda weer langzaam tot leven!

Na ca. 10 seconden begon de motor soepeler te draaien en liep die weer op eigen kracht.
De banden waren wat zacht, dus daar wat lucht bij en toen voorzichtig een stukje gereden en de remmen weer voorzichtig gebruikt. Alles functioneerde verder prima.

Bij de schuur van m'n broer aangekomen even gekeken of de panda zelf wilde starten, maar de accu is echt gaar.
Die staat nu dus ook op het boodschappen lijstje.. haha

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 1944
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Micha D. »

Fijn man, toch wel een goed gevoel dat hij het gewoon doet. De benzine was natuurlijk uit het hele traject verdampt, dus dan moet je flink doorstarten met wat gaspompen wil hij starten.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Clublid
Berichten: 3861
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Pinda1000 »

Leuk, 45's zijn zeldzamer dan 34's tegenwoordig :P

Waarvoor heb je de bougies genummerd? :?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1315
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Panda 500 »

Ik hoorde wel vaker dat het nuttig is de bougies steeds op dezelfde plaats te houden om zo (beter) te kunnen zien wanneer er bij een bepaalde cylinder iets mis loopt. Dat kun je dan dus aan de kleur en eventuele vettigheid zien... Wanneer je ze telkens van plaats zou wisselen (en schoonmaken) geeft dat minder info. Wanneer alle cylinders OK zijn heeft het op zich natuurlijk geen belang. Het is zo'n beetje een extra mogelijkheid op tijdig zien wat er op komst is.

Maar mogelijk bedoelt Erik enkel de kabels? Da's natuurlijk "onmiddellijk" van nut! :wink:

Gebruikersavatar
Pinda1000
Clublid
Berichten: 3861
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Pinda1000 »

Als een auto 2 jaar heeft stilgestaan zegt de kleur van de bougie niet zoveel meer. :P

Als je aan de hand van de bougiekleur een inschatting wil maken van het brandstofmengsel moet je eigenlijk de motor belast volgas laten draaien, afzetten en dan naar de bougiekleur kijken. Zodra de motor weer stationair heeft gelopen is het beeld alweer vertekend.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 893
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Seat Marbella - 1990
4e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Twitter: https://twitter.com/ErikOvermars
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Micha D. schreef: 30 jun 2020 09:32 Fijn man, toch wel een goed gevoel dat hij het gewoon doet. De benzine was natuurlijk uit het hele traject verdampt, dus dan moet je flink doorstarten met wat gaspompen wil hij starten.
Ja klopt, ik moet zeggen dat heb ik ook wel gedaan, maar ik wilde deze toch ook niet verzuipen, dus ik was achteraf misschien wat te voorzichtig.
Pinda1000 schreef: 30 jun 2020 10:30 Als een auto 2 jaar heeft stilgestaan zegt de kleur van de bougie niet zoveel meer. :P
Nee klopt dat dacht ik ook, ik hechte er dan ook niet te veel waarde aan.
Panda 500 schreef: 30 jun 2020 10:00 Ik hoorde wel vaker dat het nuttig is de bougies steeds op dezelfde plaats te houden om zo (beter) te kunnen zien wanneer er bij een bepaalde cylinder iets mis loopt. Dat kun je dan dus aan de kleur en eventuele vettigheid zien... Wanneer je ze telkens van plaats zou wisselen (en schoonmaken) geeft dat minder info. Wanneer alle cylinders OK zijn heeft het op zich natuurlijk geen belang. Het is zo'n beetje een extra mogelijkheid op tijdig zien wat er op komst is.

Maar mogelijk bedoelt Erik enkel de kabels? Da's natuurlijk "onmiddellijk" van nut! :wink:
Klopt, zeker de kabels!, maar de bougies wel op volgorde verwijderd en zelfde volgorde weer geplaatst om bovenstaande redenen idd.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 893
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Seat Marbella - 1990
4e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Twitter: https://twitter.com/ErikOvermars
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Jaja, we zijn weer een jaartje verder! (gelukkig zijn er topic's hier die iets actiever zijn op het forum, haha)
De panda moest inmiddels ook bij mijn broer uit de schuur omdat hij zijn eigen auto's uit de stalling heeft gehaald om ze bij hem thuis te stallen (begrijpelijk wel).

Allereerst de accu van de panda vervangen voor een nieuwe.
Het was gelijk starten en lopen en dus gelijk maar naar huis getuft.
Daar kon hij bij mij in de schuur staan. Waarom gelijk weer stallen? omdat ik al 3 auto's in de wegenbelasting heb en deze panda al 2 jaar geen apk meer heeft.

Maar dat laatste begon toch te kriebelen, dus ik heb hem aangemeld voor de apk met het idee, dan weten we wat er allemaal aan moet gebeuren. Van te voren even goed gewassen, want de panda had inmiddels zoveel stof verzameld dat het een heuse barnfind leek en ik heb zelf al even het een en ander gecheckt.

Bij de apk werden er 2 punten gevonden:
- 1 achterlicht weigerde halverwege de keuring opeens dienst, maar bij 1 klopje sprong die weer aan, dus was dat probleem weer verholpen.
- De radiator lekt best, (onderaan bij het kunststof gedeelte) maar dat bleek toch geen afkeurpunt.

Dus kwam de panda in 1x door de apk! en mag deze weer 2 jaar.

Een nieuwe radiateur is overigens zeer goed betaalbaar, dus een nieuwe wordt tzt besteld.

Nu deze weer een apk heeft, zal het ook niet lang meer duren voordat deze weer uit de schorsing gaat ;)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 7536
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:55
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door michiel van g. »

Mooi zo! Zo'n autootje moet gewoon lekker rijden!
Tip die ik je wel wil geven is misschien de remvloeistof even te laten verversen. Door de stilstand wil het wel eens zijn dat het vocht naar de klauwen/cilinders is gezakt en straks ineens je remmen gaan vastzitten (been there, done that...)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Ford Escort 1.6 Ghia, 1983
Opel Karl Rocks, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”