Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Micha's blauwe monster

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Micha D. »

En vandaag is de overdacht geweest van de 900, ga hem wel missen, maar kan me nu mooi focussen op de andere twee oudjes!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Pinda1000 »

Beter toch zo, meer tijd en geld voor de 2 oudjes!

Ik dacht ik reageer maar even, anders denk je straks dat niemand binding heeft....

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Ivo »

Sterkte!!! Komt het forum wel ten goede. Zo heb je meer tijd om te klussen en topics te openen :)
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Erik` »

Pinda1000 schreef: Ik dacht ik reageer maar even, anders denk je straks dat niemand binding heeft....
retweet :lol:

Sterkte met het 'verlies'

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Niels9966 »

Hij blijft in iedergeval op de weg, daar doen we t voor! :yes:
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

Gebruikersavatar
Sander jansma
Forumgebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jan 2018 18:21
1e Panda-achtige: 1100 young 2002
Locatie: Drachten - Fryslân

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Sander jansma »

ik zat net even op door je topic te scrollen en het eerste wat met opviel was de tankdop zonder slot. Wist niet dat deze ook op de panda geleverd waren, Deze soort tankdop is van 1972 tot 1977 ook geleverd op de fiat 126 en enorm lastig om te vinden!
Groeten Sander,

life's too short to drive boring cars!
2002 - Fiat Panda young - 1108 cc - 54 PK ( Daily )
1996 - Polski Fiat 126 EL - 1116 cc - 58 PK ( In restauratie )
1972 - Fiat 126A - 594 cc - 23 PK ( Project )

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Micha D. »

De update hier is ook alweer bijna een jaar terug, dus tijd om weer wat leven in de brouwerij te brengen.

Eerst nog maar eens wat plaatjes van een jaar terug, toen de auto net uit de stalling was gehaald. Het was toen in begin Maart nog een stuk kouder dan dit jaar, maar de eerste ritjes begonnen uiteraard al zo snel mogelijk ;).
AfbeeldingS45A1 by Micha Collection, on Flickr

AfbeeldingS45A2 by Micha Collection, on Flickr

AfbeeldingS45A3 by Micha Collection, on Flickr

AfbeeldingS45A4 by Micha Collection, on Flickr

Het stond al een hele tijd op de planning om de 45 motorisch eens wat aan te pakken, een beetje meer pit erin. Onderdeel daarvan is de dubbeltraps carburateur, namelijk een Weber 32DMTR 90/250. Deze carburateur zat onder andere ook in de Autobianchi A112 Abarth. Normaal is hij alleen te plaatsen met ook de geschikte kleppendeksel, maar bij deze zat een verloopblokje op maat gemaakt. Daarnaast ook een andere verdeler en het geschikte luchtfilterhuis gekocht.
AfbeeldingS45A5 by Micha Collection, on Flickr

Op vrijdagen werk ik bij een vriend die behoorlijk wat gave auto’s heeft, onder andere deze smetteloze Regata, mega gaaf ding
AfbeeldingS45A6 by Micha Collection, on Flickr

Nog naar een aantal leuke evenementen geweest, hier in Nieuw-Vennep bij een modelautobeursje
AfbeeldingS45A7 by Micha Collection, on Flickr

Als de Pony en Panda naast elkaar zet valt het pas goed op hoe verschillend ze zijn, voornamelijk de afmetingen zijn compleet anders
AfbeeldingS45A8 by Micha Collection, on Flickr

De 126 van Mattijs
AfbeeldingS45A9 by Micha Collection, on Flickr

De foto gemaakt tijdens de kijkdagen van de veiling bij het Ford Museum in Hillegom
AfbeeldingS45A10 by Micha Collection, on Flickr

En waar ik het anderhalf jaar geleden al eens over heb gehad, ben ik nu toch eindelijk aan toe gekomen, namelijk het Panda Super interieur inbouwen! Daar had ik wel echt veel zin in, omdat ik weet dat het leuke extraatjes met zich mee bracht.
AfbeeldingS45A11 by Micha Collection, on Flickr

Men begint met strippen. Het leuke vind dit interieur was ook dat bijna alles erbij zat! Inclusief een prachtige bruine noppenmat…
AfbeeldingS45A12 by Micha Collection, on Flickr

… en nog een Pony-lading vol Panda interieurdelen!
AfbeeldingS45A13 by Micha Collection, on Flickr

Uiteraard wel even schoon maken voor het monteren
AfbeeldingS45A14 by Micha Collection, on Flickr

Vies:
AfbeeldingS45A15 by Micha Collection, on Flickr

Scho(o)n(er):
AfbeeldingS45A16 by Micha Collection, on Flickr

Het vergt wel wat strip-activeiten (van de Panda ;))
AfbeeldingS45A17 by Micha Collection, on Flickr

Ook de hemelbekleding moest eraan geloven
AfbeeldingS45A18 by Micha Collection, on Flickr

Maar het resultaat is wel chique, let ook op het feit dat de deurbekleding de hele deur bedekt in plaats van slechts een strookje aan de bovenkant
AfbeeldingS45A19 by Micha Collection, on Flickr

Afdekking voor de wielkasten inclusief isolatie, wel wennen hoor al die luxe!
AfbeeldingS45A20 by Micha Collection, on Flickr

Het dashboard was een heel verhaal op zich. Het is namelijk van een andere fabrikant, een ander model en een ander jaar. Dat wil zeggen dat alle kabels niet klopten. Gelukkig is m’n vader vrij briljant met elektronica en heeft hij het geduld gehad om alle lijntjes op de printplaat na te lopen, te kijken bij elke kabel ze uit kwamen en gekeken welke kabel in de stekker dan waar moest komen. Gelukkig waren de stekkers aan te passen door middel van het pinnetje uit de stekker te wippen en hem op de vernieuwde locatie weer vast te klikken. Dat wil zeggen dat er ook niet geknipt en gesoldeerd hoefde te worden. Let overigens ook op het ‘4x4’ lampje op het dashboard, bij mijn tellerplaat wordt dat afgedekt, bij een 4x4 is dat dus zichtbaar. Simpelweg dezelfde bak gebruikt.
AfbeeldingS45A21 by Micha Collection, on Flickr

Ohhhh, sjiek-de-friemel! Let op het asbakje :P.
AfbeeldingS45A22 by Micha Collection, on Flickr

De hemelbekleding was ook wel aan vervanging toe…
AfbeeldingS45A23 by Micha Collection, on Flickr

Voortreffelijke fauteuilles mogen we wel stellen
AfbeeldingS45A24 by Micha Collection, on Flickr

Ook de middenconsole geïnstalleerd, daar was nog een lichte twijfel over omdat ik het open voetenruim juist ook wel prettig vond. Maar nu is de hangmat juist een stuk meer open en leeg, vind ik toch wel meerwaarde hebben.
AfbeeldingS45A25 by Micha Collection, on Flickr

Overigens is het bruine stuur wat bij het interieur zat niet gemonteerd omdat ik erachter kwam dat mijn stuurkolom in het verleden ooit eens is vervangen óf er vanaf de fabriek al een nieuwer type stuurkolom is gemonteerd, omdat de vertanding grover is bij het nieuwe type.
AfbeeldingS45A26 by Micha Collection, on Flickr

AfbeeldingS45A27 by Micha Collection, on Flickr

Mooie zwenkbare zonnekleppen, luxe spiegel met lampje (wat de vorige ook had, maar die had minder plastic…). Saillant detail, de spiegel was ook leverbaar met een digitaal klokje, een accessoire die tegenwoordig zo’n 120 euro kost (net zo duur als mijn hele interieur)… Aanschouw ook de nieuwe hemelbekleding.
AfbeeldingS45A28 by Micha Collection, on Flickr

Al met al super tevreden, het geeft de auto een heel ander gevoel als je erin zit.

De volgende modificatie was de uitlaat, ik was hier al eens mee bezig geweest, namelijk door middel van het aanschaffen van een Autobianchi A112 Abarth spaghetti uitlaatspruitstuk en een Seat Panda Marbella uitlaatdemper! Nu wist ik dat mijn middenpijp echt aan het opraken was, dus werd het tijd om dit eens aan te pakken. Hierbij heb ik er voor gekozen om vanaf het uitlaatspruitstuk tot de einddemper een RVS tussenpijp te laten maken die ook goed past bij de diameter van deze twee uiteinden. Uiteindelijk moest het spruitstuk ook nog enigszins gemodificeerd worden, maar de uitlatenboer heeft dat echt prachtig gedaan, daar ben ik erg tevreden over. Waar ik ook erg tevreden over ben zijn de looks, de toename in prestaties en vooral; het geluid!
AfbeeldingS45A29 by Micha Collection, on Flickr



Qua prestaties merk je voornamelijk dat de motor gewoon wat makkelijker ‘gaat’, hij komt wat soepeler op toeren, pakt lekkerder op. En die snerp die erin zit vind ik persoonlijk gewoon heel fijn.

Enfin, we komen langzaam richting het einde, in september nog de Landelijke Panda Dag meegepakt, was ook weer een heerlijke samenkomst van zeer gemêleerd gezelschap. Ik kom ongeveer 1x per jaar bij de Mac en dat is toch wel heel vaak met dit soort evenementen….
AfbeeldingS45A30 by Micha Collection, on Flickr

Van Michiel kreeg ik deze twee flesjes mee, waar ik echt super super blij mee ben, ik ben echt gek op dit soort jaren 80 materialen, het heerlijke no-nones design van de flesjes. Even licht schoon gemaakt en in de vitrine naast m’n Panda-modelletjes gezet.
AfbeeldingS45A31 by Micha Collection, on Flickr

En dat was het voor nu over de 45. Dit jaar heeft hij ook weer een paar keer z’n benen mogen strekken, dat er nog vele keren mogen volgen. Ook weer genoeg plannen voor dit jaar, maar eens kijken waar we ook daadwerkelijk aan toe komen.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door michiel van g. »

flinke update! En die carburateur!! dat zal wel verschil geven!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door 2cv6 »

Ziet er goed uit.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Mattijs »

mooie foto's weer hoor! goeie update!
wat betreft die grovere vertanding, ik heb hetzelfde probleem voor een A112 abarth stuurtje, blijkt dat de stuurpen van een a112 of een eerste type 4x4 hetzelfde grove vertanding hebben die wij nodig zullen hebben.
massaal inkopen dan maar ;)
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Micha D. »

Wauw, erg lang geleden dat ik hier iets heb gepost. Afgelopen jaar niet zoveel veranderd om eerlijk te zijn. afgelopen weken wel. Ik had al langer last van een oliedruk probleem bij starten, dat is nu eindelijk zo ver gekomen dat er een motorrevisie aan zit te komen. Ik had gehoopt dat het een probleem was in de cilinderkop, maar na een revisie bleek dat niet zo te zijn. Wel jammer want de gloednieuwe koppakking en rekbouten mogen er dus weer uit en in de vuilbak.

Plan de campagne is nu toch echt een motorrevisie. Dus de afgelopen tijd daar mee bezig geweest, vooral overdenken wat ik nu eigenlijk allemaal wil gaan aanpakken. Voor nu staat het volgende op het lijstje:

Motor demonteren, cilinders laten honen en nieuwe zuigerveren monteren, krukas laten nameten en indien nodig afdraaien, nieuwe krukaslagers en nokkenaslagers monteren.
Abarth 5-bak monteren inclusief nieuwe koppelingset, indien nodig nieuwe assen (afhankelijk van of de huidige passen op de bak). Uiteraard meteen de ashoezen nieuw.
Dubbeltraps Weber reviseren en monteren met Abarth luchtfilterhuis. Ducellier verdeler met nieuwe ontsteking.

Ik probeer het ook behapbaar te houden, maar wil het wel graag goed doen. Toch wel weer een aanslag op het studenten-budget, maar dat is het risico van een auto-hobby.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Pinda1000 »

Micha D. schreef: 07 jun 2020 22:53Toch wel weer een aanslag op het studenten-budget, maar dat is het risico van een auto-hobby.
Koop dan ook geen tweedehandse auto :P

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door michiel van g. »

Is het niet gewoon het oliepompje dat op z'n retour loopt? Dat had ik bij mijn 34 destijds ook. Bleef het olielampje maar branden. Ik heb toen het pompje vervangen e daarna het probleem nooit meer gezien.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Micha D. »

Nop, heb hem opgemeten en er zit geen speling op. Plus er zaten ook allemaal mooie glittertjes in de olie.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door michiel van g. »

hmm... dat is dan inderdaad wel een teken van tijd voor revisie. Vervelend, maar wel een leuke klus. Een goed ander 45 blokje zul je ook niet snel treffen.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”