Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Micha's blauwe monster

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Micha's blauwe monster

Bericht door Micha D. »

De eerste auto is voor iedereen een keuze die je maar een keer kunt maken, dus dat moet wel een goede keuze zijn. Voor sommigen is het kiezen tussen een 3-serie of een Golf, anderen gaan voor een Alfa Romeo omdat ze zo van auto’s houden die het nooit doen. En sommigen, die kopen een Fiat Panda. Ik ook dus.

Eergisteren, zaterdag 20 april, was de dag. Twee weken daarvoor zijn we gaan kijken bij een Fiat Panda 45CL uit 1985, ik wist dat hij niet in nieuw staat was, daar was de prijs dan ook naar. Met een rit van 120km achter de rug kwamen we aan bij de Panda. Oei, dat was toch niet wat we verwachtten, hij was ten eerste ontzettend ranzig en de roest was ook een tikkeltje erger dan verwacht. Aan de andere kant, hij is wel 30 jaar oud. Nou ja, we hebben nu een flink stuk gereden, dan moeten we toch even proefrijden. En zo geschiedde, ik achter het stuur van een bijna 30 jaar oud koekblik. Ik had nog nooit in zo’n oude of kleine auto gereden, maar dat viel helemaal niet tegen. Heerlijk Spartaans, lekker simpel. Het starten is even lastig, je moet de choke regelen en genoeg gas geven om hem op gang te houden, maar dat houd het leuk toch?

Dus weer naar huis en goed overdenken. Ja het is een auto met werk. Maar ik heb na m’n eindexamens drie maanden vrij, dus tijd is geen probleem.

Na een paar dagen toch de knoop doorgehakt, dit gaat hem worden. En zaterdag avond is de bolide opgehaald. Met net 102.000 kilometers achter de kiezen begint het koektrommeltje net aan zijn avontuur. Technisch is hij voor zover ik weet in goede staat, APK tot eind maart 2014, dus dat komt goed.

Genoeg geluld, tijd voor foto’s.

Zo kwam hij aan bij zijn thuishaven, behoorlijk ranzig dus.
Afbeelding
IMGP9799 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Afbeelding
IMGP9802 (klein) by Micha Panda, on Flickr

De ergste roestplek zit op een best rottige plek, namelijk onder het voorraam.
Afbeelding
IMGP9803 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Ze hebben geprobeerd in te breken, met dit als gevolg. Het slot was er nu in zit is afkomstig van een Marbella. Alleen nog even het slot van de achterklep en de passagiersdeur vervangen en dan matcht alles weer.
Afbeelding
IMGP9804 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Rechts ook een roestplek in de kofferbak. Dat moet ook even verhopen worden.
Afbeelding
IMGP9805 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Hoewel het linker achterraam helemaal roestvrij is rondom, is het rechter achterraam dat niet. Dit plekje is al eens aangepakt.
Afbeelding
IMGP9807 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Rondom de vuldop van de tank zit ook wat roest.
Afbeelding
IMGP9808 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Het interieur is nog in vrij nette staat, alleen vooral heel vies.
Afbeelding
IMGP9810 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Het motortje, kan ook wel een schoonmaakbeurtje gebruiken.
Afbeelding
IMGP9814 (klein) by Micha Panda, on Flickr

De wielen zien er niet meer uit, gelukkig heb ik een setje originele Oer Panda wielen op de kop getikt (deze zijn van de classic), inclusief naafkappen.
Afbeelding
IMGP9816 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Afbeelding
IMGP9817 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Het raamrubber van het raam links voor is een beetje krom, dus kun je er zo af trekken. Daar onder geen spatje roest.
Afbeelding
IMGP9820 (klein) by Micha Panda, on Flickr

De vulling van de stoel is een beetje uitgedroogd denk ik. Dat is die troep die onder de stoel ligt.
Afbeelding
IMGP9821 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Afbeelding
IMGP9822 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Een klein stukje al gepolijst. Zo ga ik de hele auto polijsten is het plan.
Afbeelding
IMGP9823 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Na z’n wasbeurt zag hij er weer redelijk netjes uit.
Afbeelding
IMGP9824 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Oeps, koelvloeistof. Waarschijnlijk is het slangetje van de radiateur naar het expansievat verstopt, dan kan de vloeistof niet weg als het uitzet en spuit het dus uit de dop die een beveiliging daarvoor heeft.
Afbeelding
IMGP9881 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Daarnaast heb ik nog een lijstje wat ik nodig heb aan onderdelen:
Gordelhouder
Fans voorruit
Knopjes temperatuur
Binnenbekleding achterklep
Kabeltje hoedenplank 2x
Lampenkapje achterbumper kentekenverlichting
Serviceboekje
Originele gordelhouder
Antenne
Stuurkap
Spatlappen
Raamrubber linksvoor
Spiegelhouder links

Genoeg te doen dus. Maar eerst maar eens beginnen met polijsten, dan van de zomer de bumpers en de onderkant van de zijkant netjes spuiten (in de originele kleur), dan is hij al weer een stuk meer toonbaar.
Laatst gewijzigd door Micha D. op 22 apr 2013 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door bero »

Leuk! Gefeliciteerd :D
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

pandafool

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door pandafool »

Gezien de roest, gaat het nog veel moeite kosten om dit te herstellen. Hopelijk verdwijnt deze niet naar de sloop als deze opnieuw gekeurd moet worden.......

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door michiel van g. »

@Pandafool

voor een auto van deze leeftijd is dit niets ernstigs hoor... En ook vrij gemakkelijk bij te werken. Het enige is dat je hem moet bijhouden, dat zie ik aan mijn Panda ook.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door lanser54 »

Kijk goed in de achterwiel kasten , naar de flens rand van de draagbalk . of er geen bobbels roest zitten :roll: daar heb ik plaatjes in gelast :wink:
Voor de rest is het toch een nette Panda 45 :wink:
Dat met de vulling van de stoelen heb ik ook .
Marbella intérieur tôt en met 1996 past ook gewoon er in
maar veel plezier met de Panda 45 Micha 8*)
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door exprezzo »

ziet er wel leuk uit!
knappe kilometerstand voor 85`.
beetje tlc,en je kunt er jaren plezier van hebben.
grt exprezzo.

Gebruikersavatar
PandaMobilisation
Forumgebruiker
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 sep 2010 21:08
1e Panda-achtige: Op het moment geen Panda
2e Panda-achtige: Aveo 2012
Locatie: Made (De May)

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door PandaMobilisation »

Veel plezier met je nieuwe aanwinst. :D
Ik zal deze denk ik minder vaak zien dan voorheen. :mrgreen:

Even een vraagje tussendoor: De classic en oerpanda heeft toch geen bekleding voor de achterklep?
Laatst gewijzigd door PandaMobilisation op 22 apr 2013 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, PandaM

Matsumoto: Nuova 2010 ->ingeruild
Shirona: Classic 2000

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door michiel van g. »

zeker wel, de Oerpanda eigenlijk altijd. Maar het is behoorlijk zeldzaam, dat wel.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Erik 319 »

Een ding zie je ongeloofelijk fout.
Alfa Romeo bouwt al jaren oerbetrouwbare en degelijke autos.
Kijk maar eens op mp naar 156 en 166 modellen met 3 a 400.000 km op het klokkie.
Toegegeven,een panda is ook heeeeeel goed.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Micha D. »

Bedankt allemaal voor de reacties :).
erguly schreef:Een ding zie je ongeloofelijk fout.
Alfa Romeo bouwt al jaren oerbetrouwbare en degelijke autos.
Kijk maar eens op mp naar 156 en 166 modellen met 3 a 400.000 km op het klokkie.
Toegegeven,een panda is ook heeeeeel goed.
Weet ik, was ook een grapje 8*). Vooral een grapje richting m'n broer, die een smetteloze witte Alfa Romeo 155 1.7 T-spark rijdt uit 1994 met zwarte bumpers.

PanSan
Forumgebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 nov 2012 21:18

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door PanSan »

Hadden de latere bouwjaren 85-86 van dit type niet deze velgen standaard, gelijk aan de Uno 45?

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Micha D. »

Naar mijn weten kwamen deze velgen er onder bij de overgang van Oer naar Classic. Maar ik kan het mis hebben. Ik vind de oude velgen mooier, dus die komen er hoe dan ook onder :).

Gebruikersavatar
martin.cc
Forumgebruiker
Berichten: 684
Lid geworden op: 17 aug 2011 14:45
1e Panda-achtige: 1.o cl 1993 Ratpanda met nu 110000 km
2e Panda-achtige: Saab 9-5 SE 2.0t (1998)
Locatie: amersfoort

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door martin.cc »

Gefeliciteerd. Ik zeg ff verlagen, schuurmachine erbij en welkom bij de club! :mrgreen:
Rat is how we roll!
Rollin' on steelies!

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door michiel van g. »

moderne velgen kwamen ergens in 1984/5. Maar precies weten doe ik het niet, het is nogal een grijs gebied.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Micha's blauwe monster

Bericht door Micha D. »

Bedankt Martin, deze gaat echt niet omlaag 8*). Misschien dat er ooit een tweede Panda komt die omlaag gaat.

Zo, vandaag eens lekker aan de slag gegaan. Omdat het linkerslot was vervangen door een Marbella slot en ik van diezelfde Marbella ook het slot had van de achterklep en van de passagiersdeur leek het me een goed plan om die vandaag maar eens erin te gaan zetten. Te beginnen met het slot van de achterklep. Geen probleem, met drie boutjes was het slot eruit. Nu het andere slot erin. Hmm, dat past niet.

Nee, dat past echt niet, daar moet even een andere oplossing voor komen.
Afbeelding
IMGP9893 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Nou, dan maar het slot van de passagiersdeur vervangen, dan kan ik in ieder geval een sleutel gebruiken voor links en rechts. De bekleding zat vast met van die leuke plastic dopjes, dus na flink trekken kwamen die los (geen eentje kapot, jeej), plastic matje wat erachter zat eraf getrokken en toen het slot los gemaakt (zat vast met een metalen schuifje aan de binnenkant van de deur.

Nou, dat ziet er allemaal nog wel prima uit.
Afbeelding
IMGP9901 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Eigenlijk zou voor de goeiigheid ook eens het raammechanisme gesmeerd moeten worden, maar daar kon ik nu even niet zo handig bij.

Van binnen zit het allemaal netjes in de tectiel en geen roest, prima dus.
Afbeelding
IMGP9907 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Prima, ‘nieuw’ slot erin en alles weer opbouwen.
Afbeelding
IMGP9916 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Prachtig :).
Afbeelding
IMGP9917 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Volgende ‘klus’, motorkap scoop eraf. Dat was een kwestie van vier schroefjes. Zonder heeft mijn voorkeur.

Van:
Afbeelding
IMGP9897 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Naar:
Afbeelding
IMGP9899 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Dan de linker deur. Het slot daarvan gaat lastig terug als je hem in druk, even kijken of we daar wat aan kunnen doen.

Het paneel aan de linkerkant zat trouwens vast met drie schroefjes, niet erg netjes, kijken of daar een nieuw paneeltje voor te vinden is.
Afbeelding
IMGP9906 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Ook daaronder nog ik goede staat.
Afbeelding
IMGP9907 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Hmm, aan het slot zelf kon ik weinig geks ontdekken. Dan zal het wel aan de bevestiging liggen, die is natuurlijk wat ontwricht door de inbraakpoging. Het leek mij wel handig om verdere roest te voorkomen in dit geval, dus ik heb er maar even hammerite opgezet, niet erg mooi, wel effectief.
Afbeelding
IMGP9918 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Even laten drogen en het slot kan er weer in.
Afbeelding
IMGP9921 (klein) by Micha Panda, on Flickr

De binnenbekleding heb ik er maar even uitgelaten omdat ik binnenkort toch die inbraakschade weg wil werken om het slot weer helemaal goed vast te zetten.

Nu de hammerite er toch stond meteen maar even een stuk gedaan wat net gelast was door de verkoper. Het stond nu alleen in de zinkprimer.

Voor:
Afbeelding
IMGP9902 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Na:
Afbeelding
IMGP9903 (klein) by Micha Panda, on Flickr

En meteen maar wat andere plekjes even een likje meegegeven. Geen ernstige plekken, dus dat wil ik graag zo houden.
Afbeelding
IMGP9922 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Afbeelding
IMGP9923 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Afbeelding
IMGP9924 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Afbeelding
IMGP9925 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Onder de motorkap moet ik even blijven opletten, want daar komt het wel naar boven. Binnenkort maar even schuren en in de hammerite en daarna tectiel zetten.
Afbeelding
IMGP9908 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Bij alle andere foto’s lag er nog geen reservewiel onder de kap, maar die hoort er natuurlijk wel. Daar onder hoort trouwens ook de krik te liggen, maar omdat die op de sensor van de handrem drukt (en dus het lichtje constant blijft branden) ligt de krik nu achterin, lekker ontworpen.
Afbeelding
IMGP9909 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Het enige probleempje onder de kap is dat de radiateur koelvloeistof spuit. Volgens een Pandaclubber kon dat of het rubber van de dop zijn (waardoor bij het warm worden van de kvs (en dus het uitzetten) het rubber lekt) of het slangetje naar het expansievat is verstopt waardoor er een druk ontstaat en de beveiliging van de radiateur (die zich in de dop bevindt) de kvs eruit spuit. Ten eerst het rubber er maar eens uitgehaald, maar dat was volledig vergaan.
Afbeelding
IMGP9910 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Afbeelding
IMGP9913 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Dat er dus maar uit gepeuterd, waardoor er een metaal op metaal sluiting ontstaat, maar dat is ook niet optimaal, hij spuit nog steeds een beetje. Morgen even kijken of ik een rubber kan scoren bij de locale garage of een hele dop (ik weet niet of die een beetje universeel is). Als dat niet lukt cross ik wel even langs de Fiat-dealer, misschien hebben die nog wat liggen.
Afbeelding
IMGP9915 (klein) by Micha Panda, on Flickr

Nog niet toegekomen aan polijsten (wat wel het plan was), maar dat komt nog wel.

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”