Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Erik's Panda 45, 1983, 900

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

raad eens wie er komende zondag weer lekker mag komen buitenspelen? :roll:
Eens kijken of die klaar is om naar de meeting in Italie te kachelen, of dat ik toch de hobby meeneem :roll: .
Pinda1000 schreef:Goed werk zo! Je bedoelt die 4 ronde rubberen ringen die aan de voorkant van de reactiearmen zitten toch? Die waren bij jou inderdaad verdroogt en helemaal plat gedrukt. Die zijn via eBay.it nog voor een paar euro te koop. Vast ook wel in NL nog.
Trouwens,, ik zat zo te denken hea.
Als je de rubbers vervangt, dus de dunne platgedrukte eruit en de nieuwe dikke rubbers erin.
Dan veranderd toch de positie van de reactiestang? wat doet dit eigenlijk voor de uitlijning van de voorwielen?
:?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Robert100HP »

Een antwoord: Bij elke verandering aan de vooras, altijd uitlijnen. Spaart banden en brandstof en rijdt een stuk prettiger.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door PandaVespa »

Wat Robbert100HP zegt, ben ik 100% mee eens. Als er iets los is geweest aan de voorkant (op bandenwissel en remmerij na), idd altijd uitlijnen. Niet volgens de gegevens v/d fabriek, achteras kan licht krom zijn en een goede uitlijner houdt hier rekening mee.

Leuk partijk voorbeeld, toen ik mijn selecta net had, haalde deze met moeite de 130. Naar de uitlijner gebracht, trok daarna vlot door tot 140. Alleen maar uitgelijnd......... En mijn groene is zelfs op topsnelheid gewoon rustig met rijden, je merkt alleen dat de motor niet verder kan.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Morgen is dan eindelijk de dag dat de panda weer naar buiten mag. (na 6 maanden en 1 dag)
(ik kon in de tussentijd de eigenaar van het pand niet bereiken)
De weersvoorspellingen lijken goed en ik heb er vertrouwen in dat het weer starten en lopen is.
Even kijken of ik een filmpje zal maken. :roll:

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Pistachio »

hartklop, hartklop !!!!! ze zal starten zonder twijfel, je zal het zien !!!
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door michiel van g. »

Ik zou je buitengewoon aanraden de 45 mee te nemen naar Italië. Toen ik met mijn Panda rondgecrossed heb daar heb ik alleen maar uiterst positieve reacties mogen ontvangen!

Afbeelding
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

michiel van g. schreef:Ik zou je buitengewoon aanraden de 45 mee te nemen naar Italië. Toen ik met mijn Panda rondgecrossed heb daar heb ik alleen maar uiterst positieve reacties mogen ontvangen!
Dat is ook zeker de bedoeling!

Vanavond de panda opgehaald uit de stalling. 8*)
Ik wilde een filmpje maken of op z'n minst wat foto's schieten, maar omdat m'n mobiel bijna leeg was moest die nog even op mijn kameraan de lader. Vervolgens die kant opgereden en bij de stalling tot de conclusie gekomen dat m'n mobieltje nu wel bijna vol moest zijn,, :rofl: :roll:

De auto rolde, zoals verwacht, nog mooi soepel. De motorkap ging zonder problemen open en het dashboard lichte gelijk mooi op.
Echter had de accu helaas wat kracht te weinig om het motortje aan te swengelen, maar de hobby bood daarin uitkomst met de accu kabels die standaard in de auto liggen. Even rustig laten opladen en toen was het uiteindelijk starten en lopen.
De rit naar huis van 30 minuten, beetje omgereden, verliep soepel en zonder problemen.

Italie moet, zoals het nu lijkt, zeker lukken.
(terug reis, als het even kan, ook wel)

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Micha D. »

Had je de accu wel los gehaald? Bij mij had hij er ook wat moeite mee, dus even aanduwen bood uitkomst. M'n Pony startte wel in 1x na 3 maanden.

Maar fijn dat hij het goed doet, lekker van genieten nu!

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door PandaVespa »

Gelukkig heb ik een trekhaak, kan ik je meeslepen :rofl: .

Goed om te horen dat deze Panda naar behoren lijkt te doen. Als we in Italië zijn, is de accu wel weer vol :lol: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Micha D. schreef:Had je de accu wel los gehaald?
Nee, de accu heb ik deze keer bewust niet losgekoppeld.
Simpelweg omdat de panda hier de vorige keer geen last van had.
Toen stond de auto ook zeker een half jaar stil met aangekoppelde accu en startte daarna zonder moeite.
Het enige verschil met toen en nu is de autoradio die er in het begin nog niet inzat.

Maar volgende keer dus weer gewoon de accu afkoppelen. (y)

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Niels9966 »

Ik koppel altijd de accu los, ookal staat de auto maar een paar dagen in de schuur. is vind niets zo vervelend als een lege accu :yes:

Autoradio's hebben trouwens altijd een kleine kruipstroom vanwege de geheugenmodule die in de radio zit. Loodaccu's vinden kruipstroom niet zo fijn, en zullen op den duur hier stuk aan gaan.
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Niels9966 schreef:Autoradio's hebben trouwens altijd een kleine kruipstroom vanwege de geheugenmodule die in de radio zit.
Ik geloof niet dat mijn autoradio een geheugenmodule heeft.. :mrgreen:
Deze is van het type: 2 draaiknoppen en twee drukknoppen.
de linker draaiknop is voor aan/uit en volume, de rechter draaiknop is voor frequentie (en ja, dan gaat er een naaldje van links naar rechts) :lol:
De knoppen zijn am/fm :roll:

Ik post wel een foto, wanneer ik deze in het correcte radiobakje heb zitten.

Ik vind lege accu's alleen irritant wanneer je haast heb en met deze panda heb ik nooit haast :wink:

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Vanavond nog even bezig geweest met wat onderhoud van de panda. (y)
De motorolie is net als het oliefilter vervangen, de versnellingsbak olie is weer afgetopt (deze drupt namelijk wat bij de ashoezen ivm ingesleten assen), de achterruitenwisser is vervangen en koelvloeistof en ruitenwisser vloeistof is ook bijgevuld. Remvloeistof was nog netjes op peil.
De achterbak ligt nu half vol met gereedschap en extra vloeistoffen.

Nu alleen nog even poetsen en tanken (eerste tankje is, na het uit de stalling halen, al weer bijna op) en dan zijn we klaar voor de rit naar Bardolino, Italie! 8*)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door PandaVespa »

Leuk om te lezen zo. Er zijn meer mensen die er zin in hebben en paar clubleden van panda Italië club zullen ons the dutchies opwachten :mrgreen: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Voordat ik naar Italie ging heb ik de wielkuipen aan de achterzijde gemonteerd.
Deze wielkuipen heb ik zelf gemaakt met epoxy en keperweefsel en met de mallen die ik via deze mooie club mocht lenen.
Ik heb de wielkuipen op sommigen plekken iets verder laten doorlopen voor optimale bescherming.
Dit kun je overigens nog wel terugzien op de foto omdat de mal daar een uitsparing had en ik daar tape voor heb gebruikt.
Die uitsparing zit daar omdat de achterband anders kan aanlopen bij de wielkuip, maar met 135-80-r13 onder deze panda heb je, zonder uitsparing in de wielkuip, voldoende ruimte over. De wielkuipen zijn zwart, dat heb ik tijdens het maken gedaan door een pigment door de epoxy te mengen.
Je kunt ze achteraf ook een kleur geven, maar je zult zien dat dit toch snel minder mooi wordt.

Epoxy is ietsje duurder dan polyester, maar wel geheel geurloos. Dat is dan weer erg fijn aangezien ik toch al gauw 2 uur per wielkuip bezig was en ik uiteindelijk 3 sets heb gemaakt. Ook had ik op voorhand helemaal geen ervaring met dit proces, maar na veel inlezen en filmpjes kijken is het resultaat uiteindelijk goed gelukt. Bij koud weer heb je overigens wat meer tijd omdat je epoxy minder snel uithardt, dat vond ik zelf wel een voordeel.

Voor het plaatsen van de wielkuipen heb ik de wielkasten nog eens goed in de tectyl gezet.
Het is overigens niet de bedoeling om veel door de regen of sneeuw te rijden met deze auto, maar op de terugreis van Italie ontkwamen we niet aan een buitje. Dan is alles toch maar weer mooi beschermd.

Afbeelding

Bij thuiskomst de panda weer gestofzuigd en schoon gemaakt en gelijk maar weer in de stalling gezet :oops:
Momenteel weinig tijd en ruimte om er veel aan te sleutelen en er moet een hoop aan gebeuren.
De 126, welke inmiddels al een half jaar stilstaat, heeft nu voorrang.

- De koppakking van de panda lekte altijd al ietsje (witte smurrie, maar ook veel korte stukjes), maar ik heb het idee dat het na Italie was erger is geworden. Halve liter olie op 1200 km en voor het eerst verbruikt hij nu ook iets koelvloeistof. (half kopje op 1200 km)
Daarbij loopt hij, sinds de terugreis, stationair was rommelig, (alsof de ontsteking niet meer goed gesteld staat)
- Ook wilde de panda op de terugreis bij een pompstation niet meer starten (de startmotor gaf geen krimp bij het omdraaien van de sleutel).
Even aanduwen en hij liep weer en even later deed de startmotor het wel weer gewoon, dus dat zal iets kleins zijn.

- Ook lekt de bak nog steeds langs de assen, dus toch opzoek naar marbella assen.
- En de koppeling moet erg ver opkomen en slipt sinds kort ietsje bij pittig optrekken.
Dus koppelingsplaat, koppakking en aandrijfassen. En wellicht dynamo, thermostaat en waterpomp. :|

Wordt dus vervolgt. (y)

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”