Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

5.jpg
De andere kant, beetje van hetzelfde. het panda blok had wel nog de centreerringen om je kop beter te centreren. zover ik ben tegen gekomen, heb ik die bij het abarth blok nooit gezien... maar kan ook aan de staat waarin ik de onderblokken vond, zijn :roll:
6.jpg
de binnenkant, hier gebeuren veel verschillende dingen. ik zal er even close ups van maken:
7.jpg
Dit is waarschijnlijk niet waar als eerste je oog op viel bij het plaatje hiervoor, maar wel iets wat, denk ik, het verschil maakt waarom een panda blok niet tot abarth blok te maken is. je ziet hier een bult zitten in het gietwerk, deze bult (en ook de richel) behuisd het oliekanaal dat van de oliepomp naar de andere kant van het blok loopt (naar de krukaslager) deze is aanzienlijk dikker! ook is het lager van de oliepomp/verdeler-aandrijving te zien die verschillen... maar dat kan ook later gebeurd zijn.
9.jpg
dit is iets waar waarschijnlijk wel je oog op was gevallen wat een panda blok nooit een abarth blok zal maken. De gietnaad zag je eerder al, dit lijken inserts te zijn geweest om deze verdikkingen onderaan je cilinders te bewerkstellingen. ik denk dan ook dat deze verstevigingen nodig waren om de grotere diameter cilinders door te laten lopen, aangezien het verschil van 900cc naar 1050cc niet alleen te verkrijgen was via grotere diameter, maar ook door de krukas te vergroten (hierdoor de een langere slag).
8.jpg
dit vond ik wel een grappige, dit gaat, voor zover ik weet, wordt nergens voor gebruikt en om die grotere krukas er dus in de proppen, moesten ze dit weghalen. als iemand hier een reden weet voor dit gaat, laat mij weten!

we zijn er bijna....
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

10.jpg
De krukaslagerzittingen! behalve de diameter, waar hieronder een beter verschil te zien is, zitten er bij het abarth blok, paspennetjes om het geheel beter op zijn plek te houden?
11.jpg
mooi laatste shot, het "probleem" wat mij heeft gestopt om een panda blok te willen ombouwen (gelukkig maar). Diameter van de lagerzittingen is beduidend groter.

dit was het kleine verslagje dan. ik heb er veel van mijn theorieen doorheen gegooid, misschien niet zo netjes, maar daarvoor is het een forum! Als je een betere theorie hebt voor sommige aanpassingen of je hebt meer info, corrigeer mij waar nodig! ik wil heel graag meer te weten komen uiteraard :mrgreen:
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door michiel van g. »

Heel interessant. Wonderlijk dat ze zoveel hebben moeten aanpassen voor een paar pk’s extra!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

Van 45 naar 70 pk is toch best een groot verschil lijkt mij :P

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door PandaVespa »

Verschil in Nm tussen beide motoren is? Bij welke toeren komt max koppel?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

PandaVespa schreef: 08 nov 2020 11:57 Verschil in Nm tussen beide motoren is? Bij welke toeren komt max koppel?
Kan je zelf ook opzoeken.....
64 en 87 Nm. 3000 en 4200 rpm.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Ivo »

Ontzettend mooi dat je het zo naast elkaar zet. Dat is ontzettend waardevol!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door zwrtw »

Als ik me goed herinner zijn sommige hartafstanden tussen de cilinders ook anders.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

zwrtw schreef: 08 nov 2020 23:53 Als ik me goed herinner zijn sommige hartafstanden tussen de cilinders ook anders.
oh echt? dat had ik nog niet gecheckt! ik zal nog eens controleren!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door deBruijnJ »

zwrtw schreef: 08 jun 2016 22:41
Mattijs schreef:15w40 dan denk ik! Nee nu nog niet, dit is nu inloop olie. Wil daarna overgaan op semi
Ik doe er 5W-50 volsyntheet in. Lekker dun in koude omstandigheden waardoor de smering snel op gang komt, relatief dik onder warme omstandigheden.
Niet te voeg de inloopolie verversen. Ik denk dat mijn blok nog niet voldoende ingelopen was toen ik de olie na revisie heb ververst. Ik heb heel lang wat olieverbruik gehad (ik schat 1 liter op 5000~10.000 km, niet extreem dus) en het is pas vrij recent dat ik vrijwel nooit iets hoef bij te vullen. Maar dat is ongeveer 30.000 km na revisie dat het olieverbruik afnam!
Om maar eens een heel oud bericht te quoten.. Ik ben op zoek naar olie voor mijn A112 Aabrth. 5W-50 the way to go? Oliedruk mag warm best wat hoger zijn dan wat ie nu is, dus 5W-50 klinkt wel als een goed idee?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

Wat is de oliedruk nu stationair/belast bij koude en warme olie op de meter?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Robert100HP »

Castrol Supercar 5W50 een zeer goede olie. :yes: :yes:

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Robert100HP »

Wel even rondkijken prijzen verschillen nogal op de sites van aanbieders.
1100x2000x0_castrolsupercar5w504liter99314zoom.jpg

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door zwrtw »

Ik gebruik voor het 70 HP Abarth blok in mijn 4x4 ook 5W-50 volsynthetisch. Dat gaat perfect. Meestal kiep ik er Valvoline in, maar er is ook wel eens Mobil 1 in gegaan.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

Mattijs schreef: 18 nov 2020 20:18
zwrtw schreef: 08 nov 2020 23:53 Als ik me goed herinner zijn sommige hartafstanden tussen de cilinders ook anders.
oh echt? dat had ik nog niet gecheckt! ik zal nog eens controleren!
Micha is hier nog achteraan gegaan een keertje, maar we hebben hier samen naar gekeken, maar volgens mij bleek dit niet het geval. @micha, of heb ik het mis?
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”