Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Moderator: michiel van g.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Het is al bijna Juli. Zijn er al updates?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Wat is er in juli? En het is nog niet eens halverwege juni ivo... rustahg
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Pijnlijk. Te weinig tijd. Ik moest steeds helpen bij andere 1.4 16v blokjes... Of verklap ik nu teveel over Gerrit
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
weer een langverwachte, teleurstellende update...
Vanaf juni is er veel en toch weinig gebeurd:
blok lag bij de reviseur dus wat vwerk besteed aan de randapparatuur!
De kleppendeksel laten anodiseren en vlakken waar nodig (0,8 mm krom was het oppervlakte van de inlaat) en natuurlijk voor de mooi
Voor de rest bleef ik mij ergeren aan het olieverbruik van het blokje, vandaar dat ik de upgrade wilde gaan maken naar een marbella/900 carterpan, echter zit bij het carterpannetje van de abarth nog een olietemperatuur aansluiting... overzetten dus!
[attachment=0]123761327_4058726394153979_2640177817561834550_o.jpg[/attachment
....
Vanaf juni is er veel en toch weinig gebeurd:
blok lag bij de reviseur dus wat vwerk besteed aan de randapparatuur!
De kleppendeksel laten anodiseren en vlakken waar nodig (0,8 mm krom was het oppervlakte van de inlaat) en natuurlijk voor de mooi
Voor de rest bleef ik mij ergeren aan het olieverbruik van het blokje, vandaar dat ik de upgrade wilde gaan maken naar een marbella/900 carterpan, echter zit bij het carterpannetje van de abarth nog een olietemperatuur aansluiting... overzetten dus!
[attachment=0]123761327_4058726394153979_2640177817561834550_o.jpg[/attachment
....
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Ook meteen een aansluiting geplaatst voor een stand-alone wideband sensor in de uitlaat, op exact de 50 cm. hopen dat het werkt!
Voor de rest nog de bijrijdersflank opnieuw gespoten met de goede kleur ditmaal!
voor andere die dit nog zoeken 204 Avorio senegal. maar maakt uiteindelijk geen donder uit, want de kleur bleek toch weer wat lichter te zijn
ik denk met wat stof, tijd en olie het wel gaat bijtrekken!.... hoop ik haha
echter toen kwam wat minder leuk nieuws terug van de reviseur... het blok bleek gescheurd! cilinder 1 had meerdere malen een vastloper gekregen, daardoor was 1 kant van het blok veel warmer geworden en is het gat van de nokkenaslager gaan scheuren. tenminste dat was de theorie... hierbij de schade:
dus... wat nu! ik had er al flink wat in geinvesteerd, ook aan randapparatuur en nieuwe zuigers ed... flink balen was dat!
Nog overlegd of ze dit konden lassen, maar dit was op zo'n vervelende plek, waarbij het door en door was, dat vanbinnen er moeilijk bij te komen was...
Dankzij micha nog een panda 900 onderblok kunnen krijgen, om eens te kijken of die te ver-abarth-en was, maar dat zou meer gaan kosten dan de revisie zelf en er waren wel veel verschillen (klein verslag volgt hiervan). dus dat werd hem ook niet!
Misschien heeft een enkeling mij gezien of facebook/marktplaats, zoekend naar een abarth onderblok. Deze zoektocht duurde dus wel even, maar uiteindelijk iemand kunnen vinden die er eentje had liggen! of eigenlijk een paar.... om helemaal eerlijk te zijn racete hij er al zo'n 40 jaar mee
dus daar was ik na 2 uur mee praten nog niet weg te slaan! uiteindelijk een standaard(!) onderblok weten te kopen van hem + een onschatbare waarde aan kennis en ervaring mee gekregen waarbij ik nog vaker langs zal komen! dit was dus wel even een tegenvaller, maar ook weer een geluk bij een ongeluk
mooi hoe het leven kan lopen.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Mathijs...was dat bij ene Ron daar waar je het blokje hebt gescoord??
Lekker bezig overigens
Lekker bezig overigens
FIAT PANDA 169 Editione Cool
FIAT 127 Brazil 1300
FIAT 127 Brazil 1300
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Ahaa....ja, zijn zoon ken ik... niet onverdienstelijke racers.... leuk man!!
FIAT PANDA 169 Editione Cool
FIAT 127 Brazil 1300
FIAT 127 Brazil 1300
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
ja! heel veel kennis! daar zou ik graag in de leer willen!
- Mattijs
- Clublid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
- 1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
- Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
- Locatie: Den haag / Eijsden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"
Deze kregen jullie nog van mij tegoed! iets later dan verwacht wel
een klein verslagje over de verschillen tussen een 1050cc Abarth blok en een 900cc panda blok:
Toen het noodlot toesloeg bij het abarth blok, zat ik al snel in mijn hoofd met het idee: waarom bou ik niet gewoon een panda blokje om? toen dan ook micha mij dit blok aanbood hiervoor, ging ik proberen dit werkelijkheid te maken! echter kwam al snel de rekening van de reviseur langs die mij een aantal verschillen al kon opnoemen waarbij het 900 blok anders is dan een abarth blok:
- grotere diameter cilinders (die zag ik wel aankomen)
- het pakkingsvlak blok/kop tov het hard van de krukas was 0,6mm lager bij het abarth blok
- De diameter van de krukaslagerzittingen (scrabbletopper) waren 2mm groter bij het abarth blok
Het laatste punt kostte zoveel dat ik van dit idee ben afgestapt en uiteindelijk ben gaan zoeken naar een ander abarth onderblok. Toen ik uiteindelijk een ander abarth onderblok had gevonden, had ik het 900 onderblok nog en wilde ik dit toch eens goed documenteren op internet, aangezien dit dus ook nergens te vinden was!
Ik heb van alles zoveel mogelijk in dezelfde hoek de foto proberen te maken, in deze reportage zet abarth (links) tegen panda (rechts) op alle foto's:
dit is vrij duidelijk.. A112AB is de codering van het abarth blok wat dan ook erin gegoten staat. beide blokken zijn van fiat, wat grappig is aangezien het abarth blokje alleen in de autobianchi/lancia zat. ik weet niet van wanneer dit abarth blok was, maar autobianchi/lancia/fiat was dus al hetzelfde bedrijf.
weinig verschil, wel enkele andere tekens, cijfers. Hier kan ik niets aan toevoegen... iemand een idee?
dit is ook wel een mooi verschil! direct valt de derde vriesplug op, ik denk dat het panda blok een later blok is en dat ze dit later hebben toegevoegd? verder is het uitstekende versnellingsbaksteun iets robuuster van het abarth blok dan het panda blok.
verschil van het pakkingsvlak. enkele gaten zijn kleiner bij het abarth blok, waarschijnlijk voor stevigheid? wat mooi te zien is is de boomerang gevormde koelvloeistofgaten bij het abarth blok en de afdruk van de pakking bij het panda blok, die duidelijk ook die vorm had. overduidelijk is het verschil in grootte in de cilinderdiameter
en toen mocht ik geen plaatjes meer toevoegen, dus dooorrrrr...