Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

aandrijfashoezen oer- Panda

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Paul4x4 »

goed, om verwarring te voorkomen;

in de oude oer-bakken zit rechts een 'planeet' waar uitsluiten de tripoderol in geschoven kan worden die 25mm doorsnee heeft (de 3 rolletjes, zeg maar). ik denk dat het niet uitmaakt of het nu een 4 of een 5-bak is

daar zit het probleem om een later model aandrijfas in te steken. die heeft namelijk rolletjes die 29mm meten
planeet vervangen door de latere is dus een kwestie van de versnellingsbak open leggen

wanneer ik dat niet wil , heb ik dus een tripode nodig met 25mm rolletjes die op de nieuwer model as past.
en daar vinden we het volgende probleem, dat de latere as dus dunner is in doorsnee

hebben we hier ergens een onderdelenman rondlopen die hiervan op de hoogte is, of kent iemand bij een dealer, die er al wat jaartjes zit en dit voor ons uit kan zoeken?

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Micha D. »

Ik zit dus met hetzelfde probleem. Ik wil van een 4-bak naar een 5-bak, maar ik heb dus in de ene bak een andere maat dan in de andere bak (vergeef me even, ik weet nu niet in welke bak welke maat zit).

Is het niet makkelijker om met andere assen aan de slag te gaan?

Ik volg je zoektocht graag...

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Paul4x4 »

jawel, maar dat is juist het probleem!

als jij nu je versnellingsbak open hebt liggen, plaats dan de planeten/zonnewielen (hoe ze ook heten)voor de tripodes 29mm
dan kan je gewoon de genoemde SKF assen monteren en heb je het lek-gevaar min of meer opgelost

wel de juiste ashoezen er bij aanschaffen!

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Paul4x4 »

kan iemand vertellen wanneer 'bouwjaar 1985' begint?

de aandrijfas 2798 past zo in de versnellingsbak van een 34, gekentekend oktober 1984
die heeft dus al de 29mm tripodes

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Panda 500 »

Je vertelt dat het links altijd al (vanaf 1980) 29 mm is geweest...
En rechts zou dus een andere maat (25) geweest zijn dan links (29) ? Dat lijkt me toch zeer sterk! Dan zouden ze dus twee verschillende planeten gebruikt hebben. Kàn wel maar lijkt me de zaak onnodig te bemoeilijken...
Ik heb even in de oude manual gekeken (Panda 30 en 45) en daar wordt nergens vermeld dat er verschil zit tussen de linker en rechter planeet... Is op de tekening ook niet te zien, al kan dat natuurlijk moeilijk zichtbaar zijn. Het lijkt me sterk dat daar in de manual dan niet de aandacht op gevestigd wordt...
Wél is het zo dat de Panda 30 maar 2 naaldlagerringen heeft (bi-pode ?) en geen 3 zoals de "tri-pode" van een 45. En die kunnen misschien 25 mm zijn ipv 29...? Je hebt toch geen mengeling van de twee types door elkaar gehaald?

Ik weet wel dat de ashoezen (en hun bevestiging aan de bak) verschillen, maar dat is altijd zo gebleven, meen ik. Dat komt omdat aan de rechterkant het conisch lager "gewoon" in de bakhelft ligt maar aan de linkerkant moet je de speling kunnen regelen middels "shims" (inlegringen). Daarom is de constructie aan die kant anders, met die demonteerbare aluminiumen mof die met 4 bouten tegen de bak zit. Maar op zich ook raar dat ze niet aan beide kanten dezelfde hoezen hebben gebruikt! Dat had volgens mij toch best gekund door de vorm van de vaste uitstekende rand aan de rechterkant hetzelfde te maken als de demonteerbare links, zodat de hoes er "overheen" pakt en met een grote "slangklem" erop vastgeklemd wordt. Net zoals links dus.
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden maar zeg niet dat het onmogelijk is...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Panda 500 »

Afbeelding
Als je de tekening vergroot (klikken) zie je nergens een aanduiding over eventueel verschil tussen linker- en rechterplaneet... Vreemde zaak! Ook op andere pagina's wordt er niets over gezegd. Sowieso redelijk weinig info en tekst hierover.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Panda 500 »

:wink: Afbeelding

Oeps! Ik had de tekening van de 30 gestuurd, sorry. Hierbij die van de 45!

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Paul4x4 »

Frans, ik schrijf uit ervaring, niet uit boekenwijsheid
met mijn ervaring met Franse auto's kan ik hier gerust schrijven; óók de officiele boeken zitten er wel eens naast

ik heb een 80-er en 81-er gedemonteerd, een 82-er 83-er gerepareerd (rechts en links) en een 84-er voorzien van nieuwe ashoezen

tot nu toe is alles links 29mm en rechts 25mm

gisteren voor het eerst gehoord en gezien dat een 34 (van oktober 84) rechts óók 29mm heeft

als ik vanavond nog zin en tijd heb zal ik kijken wat het onderdelenboek aangeeft

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Micha D. »

Die twee maten heb ik nog niet gezien, maar ik zal het voor de zekerheid eens nameten als ik weer thuis ben (vrijdag)! Ik ben nu wel erg benieuwd. Ik weet wel dat mijn auto niet meer de originele bak heeft, dus van het jaartal kunnen we niet uit gaan.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Paul4x4 »

het schiet mij net te binnen dat ik van de 83-er (kan zo maar een 82-er zijn)de linker tripode heb kunnen overzetten op de nieuwe aandrijfas (2792). dat was ook 25mm links.
1 geluk; de nieuwe as heeft dezelfde diameter als de oude as

dat doet mij dan vermoeden, dat de vroege bouwjaren aan beide kanten 25mm tripodes hebben, en dat ze (planeten) eventueel vervangen zijn door 29mm versie. links is blijkbaar demontabel
en dat ergens in de looptijd 1980-1986 alles 29mm is geworden........

denk je net iets te hebben opgelost |:|

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Panda 500 »

Ik zei niet dat het onmogelijk is maar dat ik het zeer vreemd vind! Ik zie er trouwens het nut niet van in; twee verschillende planeten maken kost meer dan twee dezelfde... Maar ik geloof uiteraard je ervaringen!
Erg benieuwd naar wat Micha zal meten!

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Panda 500 »

http://www.nsu4.nl/artikelentechniek/4d ... tieel.html

Hoi Paul, wat de benamingen der tandwielen betreft kan ik je alvast "half" gelijk geven! :wink:
Als je de tekst uit het artikel (via de link) even doorleest wordt er over de "onderdeelnamen" gesproken als verwarrend ("heel divers") maar toch zoals jij het aangaf! Ere wie ere toekomt! Maar... lees wat verder onder de tekening de alinea over "differentieel onderhoud" en daar gebruikt ie "mijn" benamingen! Ook lager bij de foto van een "planeetwiel" (bipode-type) gebruikt ie die benamingen.
Opmerking: de foto toont de aandrijfas (bipode)met glijblokken! Exact zoals bij de 500 en 126, waar er bij de Panda 30 twee naaldlagers op die plaats gemonteerd werden (zie foto in mijn post hierboven ergens).

Wat je laatste reactie betreft, ik denk dat je daar ook juist zit: waarschijnlijk is in de loop der jaren aan één kant een "je weet wel" _O_ voor naaldlagers van 25 mm vervangen door het dàn bruikbare type van 29 mm... Het zijn immers beide "oer"-oude Panda's dus die zullen ook al wel aandrijfas-slijtage gehad hebben! :roll:

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Micha D. »

Maar dan moet dus wel de hele bak open om de planeet aan de ene kant te vervangen, dat vind ik wel bijzonder...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Panda 500 »

Was ook mijn eerste bedenking... En ik heb het even bekeken op tekeningen en dat lijkt me toch echt wel zo!De differentieelhelften moeten van elkaar om de planeten te kunnen demonteren. (Ik heb het zelf een paar jaar geleden open gehad maar was niet meer 100% zeker of één kant er apart uit kon; nee dus)

Afbeelding

Afbeelding

En als je dan toch de bak/differentieel open legt zou ik sowieso de twee kanten "upgraden" naar de nieuwere versie (29 mm).
Ik denk wél dat de "buitenkant" van de planeten ongewijzigd bleef. Enkel de "gleuven" waarin de tripode-rollen bewegen zullen wat breder (en dieper?) uitgefreesd zijn, veronderstel ik. Dus zou je één kant kunnen upgraden en de andere ongemoeid laten.
Dus, als Paul er zo al 2 of 3 is tegenkomen dan zijn er blijkbaar toch "zuinige" sleutelaars die daar zo over dachten...

jacco4x4
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 apr 2018 10:35
1e Panda-achtige: panda 4x4 1984
Been thanked: 3 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door jacco4x4 »

Zojuist de diameter van de tripodol opgemeten van mijn 84-er en die meet 29 mm. Ik ga dus nieuwe SKF assen bestellen.

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”