Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

dynamo revisie

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

dynamo revisie

Bericht door Paul4x4 »

gewoon, omdat het weer niet toelaat om buiten te spelen......

dan maar even een dynamo uit elkaar halen
hij leverde nog netjes 14.3 volt, maar maakte een hels kabaal (bij draaiende motor :D )
ik doe dit voor de eerste keer........geen idee hoe het moet of wat ik tegen kan komen
bij deze; iedereen kan dit, als je dynamo uit de auto krijgt, dan lukt dit ook

om deze dynamo gaat het, van Magneti Mirelli
Afbeelding
Afbeelding

achterkant, het plastic kapje verwijderd......wat een rommel
Afbeelding

voorkant, de moer eraf. deze kan wat lastig zijn om los te krijgen. ik heb het met een luchtsleutel gedaan
Afbeelding

dynamoriem poelie eraf

Afbeelding

koelvin eraf
Afbeelding

dit til je er allemaal zo af, er zit niets vast.
bij mij ontbreekt de spie die alles op zijn plaats moet houden om niet 'dol'te draaien. als de moer vast genoeg zit gebeurt dit overigens niet. nog een andere dynamo los gehaald, maar ook daar ontbrak de spie. zelfs geen sleuf in de as. het komt dus vaker voor

terug naar de achterkant.....
Afbeelding

stekkertje los en de 2 boutjes
verwijderen. dan komt het blok los met de koolborstels
Afbeelding
Afbeelding

dan de voorkant van de dynamo zelf eraf halen. hij zat goed vast, dus met een poelietrekker aan de gang. makkie!
Afbeelding

de spoel komt er dan vrij gemakkelijk uit
Afbeelding

dan moet het voorste lager er uit. ik dacht dat het geperst zou zitten......nee dus, nog makkelijker; zit achter een plaatje
Afbeelding
Afbeelding
en je duwt het lager er zo uit
Afbeelding

het lagertje dat op de spoel zit met een klein lagertrekkertje er af gehaald. die zat behoorlijk vast
Afbeelding

nu is het een kwestie van 2 nieuwe lagertjes halen en alles in omgekeerde volgorde weer monteren

heb je een dynamo die geen stroom meer levert, dan het beste het zekere voor het onzekere nemen;
bestel, als ze nog leverbaar zijn voor jou type dynamo een koolborstelset (vaak het hele blok zoals op de eerder getoonde foto) en de diodebrug. deze laatste dien je dan wel vast te solderen
Afbeelding

succes!

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”