gewoon, omdat het weer niet toelaat om buiten te spelen......
dan maar even een dynamo uit elkaar halen
hij leverde nog netjes 14.3 volt, maar maakte een hels kabaal (bij draaiende motor )
ik doe dit voor de eerste keer........geen idee hoe het moet of wat ik tegen kan komen
bij deze; iedereen kan dit, als je dynamo uit de auto krijgt, dan lukt dit ook
om deze dynamo gaat het, van Magneti Mirelli
achterkant, het plastic kapje verwijderd......wat een rommel
voorkant, de moer eraf. deze kan wat lastig zijn om los te krijgen. ik heb het met een luchtsleutel gedaan
dynamoriem poelie eraf
koelvin eraf
dit til je er allemaal zo af, er zit niets vast.
bij mij ontbreekt de spie die alles op zijn plaats moet houden om niet 'dol'te draaien. als de moer vast genoeg zit gebeurt dit overigens niet. nog een andere dynamo los gehaald, maar ook daar ontbrak de spie. zelfs geen sleuf in de as. het komt dus vaker voor
terug naar de achterkant.....
stekkertje los en de 2 boutjes
verwijderen. dan komt het blok los met de koolborstels
dan de voorkant van de dynamo zelf eraf halen. hij zat goed vast, dus met een poelietrekker aan de gang. makkie!
de spoel komt er dan vrij gemakkelijk uit
dan moet het voorste lager er uit. ik dacht dat het geperst zou zitten......nee dus, nog makkelijker; zit achter een plaatje
en je duwt het lager er zo uit
het lagertje dat op de spoel zit met een klein lagertrekkertje er af gehaald. die zat behoorlijk vast
nu is het een kwestie van 2 nieuwe lagertjes halen en alles in omgekeerde volgorde weer monteren
heb je een dynamo die geen stroom meer levert, dan het beste het zekere voor het onzekere nemen;
bestel, als ze nog leverbaar zijn voor jou type dynamo een koolborstelset (vaak het hele blok zoals op de eerder getoonde foto) en de diodebrug. deze laatste dien je dan wel vast te solderen
succes!
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
dynamo revisie
Moderator: michiel van g.