Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Project anderhalve Panda
Moderator: michiel van g.
- Manuel_Panda_34
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
- 1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam
Project anderhalve Panda
Deel 1: Panda 1
Hallo mede Panda liefhebbers!
Ik wil jullie iets vertellen over het project waar ik eindelijk aan ga beginnen!! Mijn anderhalve Panda project...... (Ik kom op een later deel hier op terug)
Ik begin bij het begin..... namelijk mijn rode (Rojo Siam) Fiat Panda 34 uit '84.
Deze heb ik iets meer dan 1 jaar geleden in Enschede gehaald met nog geen 35000km (99% zeker dat het ook klopt). Deze was technisch 70% maar de carrosserie..... echt .... nagenoeg geen roest!!! en de originele rode lak . Maar wat was er mis mee dan?
- Allereerst de koppeling was op. Ik moest met laatste 2cm van het pedaal koppelen.
- De carburateur was slecht afgesteld. (te rijk waardoor de motor verzoop wanneer die warm was en te lang stationair draaide)
- Een remblokje was scheef versleten.
- Allerlei achterstallig onderhoud dat nog niet gedaan was (olie en allerlei filters).
- En hier en daar nog wat kleine dingetjes.
Samen met Paul4x4 zijn we begonnen met de koppeling, de carburateur en het onderhoud. (heel erg dankbaar voor de hulp ) Daarbij zijn de motor en bak er uit gehaald om de werkzaamheden wat makkelijker te maken.
Na het vervangen en aftellen van de koppeling, afstellen van de carburateur en alle filters en vloeistoffen vervangen te hebben kwam ook nog het probleem van de ashoes erbij. Nieuwe ashoezen aan beide kanten gemonteerd en ja hoor.... ze lekten allebei. En niet zo'n klein beetje ook! En toen?........ Hoe en wat er daarna gedaan is vertel ik in mijn volgende stukje, dus voor nu ff geduld
Hallo mede Panda liefhebbers!
Ik wil jullie iets vertellen over het project waar ik eindelijk aan ga beginnen!! Mijn anderhalve Panda project...... (Ik kom op een later deel hier op terug)
Ik begin bij het begin..... namelijk mijn rode (Rojo Siam) Fiat Panda 34 uit '84.
Deze heb ik iets meer dan 1 jaar geleden in Enschede gehaald met nog geen 35000km (99% zeker dat het ook klopt). Deze was technisch 70% maar de carrosserie..... echt .... nagenoeg geen roest!!! en de originele rode lak . Maar wat was er mis mee dan?
- Allereerst de koppeling was op. Ik moest met laatste 2cm van het pedaal koppelen.
- De carburateur was slecht afgesteld. (te rijk waardoor de motor verzoop wanneer die warm was en te lang stationair draaide)
- Een remblokje was scheef versleten.
- Allerlei achterstallig onderhoud dat nog niet gedaan was (olie en allerlei filters).
- En hier en daar nog wat kleine dingetjes.
Samen met Paul4x4 zijn we begonnen met de koppeling, de carburateur en het onderhoud. (heel erg dankbaar voor de hulp ) Daarbij zijn de motor en bak er uit gehaald om de werkzaamheden wat makkelijker te maken.
Na het vervangen en aftellen van de koppeling, afstellen van de carburateur en alle filters en vloeistoffen vervangen te hebben kwam ook nog het probleem van de ashoes erbij. Nieuwe ashoezen aan beide kanten gemonteerd en ja hoor.... ze lekten allebei. En niet zo'n klein beetje ook! En toen?........ Hoe en wat er daarna gedaan is vertel ik in mijn volgende stukje, dus voor nu ff geduld
Laatst gewijzigd door Manuel_Panda_34 op 12 nov 2020 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- mk1992
- Forumgebruiker
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
- 1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
- Twitter: @martijn_kosters
- Locatie: Beek, Limburg
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 10 times
Re: Project anderhalve Panda
Heel gave basis, veel succes!
Heb je een goede foto van de kleur, mijn Rosso Siam is heel dof, daar ga ik aan poetsen. Maar ik zoek een mikpunt qua glans
Heb je een goede foto van de kleur, mijn Rosso Siam is heel dof, daar ga ik aan poetsen. Maar ik zoek een mikpunt qua glans
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'
Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)
Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby
Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)
Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby
- Manuel_Panda_34
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
- 1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam
Re: Project anderhalve Panda
Deel 2: Ashoes en carburateur problemen
De lekkend ashoezen..... wel bekend probleem van de oerpanda. Die van mij was geen uitzondering. Aangezien de assen toch er uit lagen hadden we besloten om deze ook direct te vervangen. Weer versnellingsbakolie er in de auto gedaan en na het eerste ritje ging het al mis. De auto stond net stil en het druppelde al....
Paul4x4 had wel eens eerder dit probleem gehad en hij zei dat links het nieuwere type as er in moest doen indien de tripoïde er in paste (zie http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 94&t=18287 voor meer info over de ashoezen). Dus een as van hem "geleend" en het paste! . As links vervangen en lek vrij! Nu rechts nog...... Volgens wat Paul ontdekt had hebben Panda's rechts een andere tripoïde maat dan links, namelijk 25,4mm ipv 29mm waardoor de nieuwere type as er niet in zou passen. Toch wilde ik het proberen of het misschien bij mijn panda anders was, dus (weer) een van zijn assen "geleend" en ook die paste! Mijn probleem met de lekkende ashoezen was opgelost! En ontdekt dat er door de jaren heen toch meer gewijzigd is dan ik dacht
En nu de carburateur. Dat heeft ook lang geduurd voor dat goed werkte.... Zoals ik in deel 1 aangaf was die toen ik hem kocht slecht afgesteld, veel te rijk waardoor de motor om de zoveel tijd verzoop (niet handing als je 2 maal op een druk kruispunt voor het stoplicht stil komt te staan ). Dus die afgesteld maar ik was nog niet helemaal tevreden, het leek alsof de acceleratiepomp het niet goed deed. Zodra ik gas gaf verloor die vermogen en daarna pas begon hij te accelereren. Ook kwam ik erachter dat het een Panda 45 carburateur was Ik heb en revisiesetje gekocht voor mijn carburateur en voor ongeveer 2 weken ging het goed, totdat het niet meer goed ging.... tijdens een rit moest ik langs de weg alle schroefjes aandraaien zodat de auto weer een beetje normaal liep. Hup oude carburateur er weer uit en openmaken, bleek dat er een minuscuul gaatje in het reservoirtje van de carburateur zat waardoor de brandstof van de acceleratiepomp niet alleen de motor in ging, maar ook terug in het reservoir van de carburateur. Tijdelijk een carburateur van een andere Panda er op gedaan totdat ik een nieuwe had. Ik heb uiteindelijk een nieuwe gekocht die bedoeld was voor een Seat Marbella met de 0.8 motor. Die er op geschoefd, afgesteld en die doet het nog tot de dag van vandaag (Als iemand op zoek gaat naar een nieuwe carburateur, wil ik de tip gegeven om goed te kijken de klep open geduwd wordt of open getrokken. Ik kwam op eBay veel carburateurs tegen, maar een enkele met het treksysteem; wat ik dus nodig had)
In het volgende deel mayo in de motor en roze vloeistof over de vloer
De lekkend ashoezen..... wel bekend probleem van de oerpanda. Die van mij was geen uitzondering. Aangezien de assen toch er uit lagen hadden we besloten om deze ook direct te vervangen. Weer versnellingsbakolie er in de auto gedaan en na het eerste ritje ging het al mis. De auto stond net stil en het druppelde al....
Paul4x4 had wel eens eerder dit probleem gehad en hij zei dat links het nieuwere type as er in moest doen indien de tripoïde er in paste (zie http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 94&t=18287 voor meer info over de ashoezen). Dus een as van hem "geleend" en het paste! . As links vervangen en lek vrij! Nu rechts nog...... Volgens wat Paul ontdekt had hebben Panda's rechts een andere tripoïde maat dan links, namelijk 25,4mm ipv 29mm waardoor de nieuwere type as er niet in zou passen. Toch wilde ik het proberen of het misschien bij mijn panda anders was, dus (weer) een van zijn assen "geleend" en ook die paste! Mijn probleem met de lekkende ashoezen was opgelost! En ontdekt dat er door de jaren heen toch meer gewijzigd is dan ik dacht
En nu de carburateur. Dat heeft ook lang geduurd voor dat goed werkte.... Zoals ik in deel 1 aangaf was die toen ik hem kocht slecht afgesteld, veel te rijk waardoor de motor om de zoveel tijd verzoop (niet handing als je 2 maal op een druk kruispunt voor het stoplicht stil komt te staan ). Dus die afgesteld maar ik was nog niet helemaal tevreden, het leek alsof de acceleratiepomp het niet goed deed. Zodra ik gas gaf verloor die vermogen en daarna pas begon hij te accelereren. Ook kwam ik erachter dat het een Panda 45 carburateur was Ik heb en revisiesetje gekocht voor mijn carburateur en voor ongeveer 2 weken ging het goed, totdat het niet meer goed ging.... tijdens een rit moest ik langs de weg alle schroefjes aandraaien zodat de auto weer een beetje normaal liep. Hup oude carburateur er weer uit en openmaken, bleek dat er een minuscuul gaatje in het reservoirtje van de carburateur zat waardoor de brandstof van de acceleratiepomp niet alleen de motor in ging, maar ook terug in het reservoir van de carburateur. Tijdelijk een carburateur van een andere Panda er op gedaan totdat ik een nieuwe had. Ik heb uiteindelijk een nieuwe gekocht die bedoeld was voor een Seat Marbella met de 0.8 motor. Die er op geschoefd, afgesteld en die doet het nog tot de dag van vandaag (Als iemand op zoek gaat naar een nieuwe carburateur, wil ik de tip gegeven om goed te kijken de klep open geduwd wordt of open getrokken. Ik kwam op eBay veel carburateurs tegen, maar een enkele met het treksysteem; wat ik dus nodig had)
In het volgende deel mayo in de motor en roze vloeistof over de vloer
- Manuel_Panda_34
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
- 1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam
Re: Project anderhalve Panda
Deel 3: Ff stoof afblazen
Dit deel vindt eigelijk plaats tijden mijn ontdekkingstocht van de carburateurs, het was mij namelijk opgevallen dat ook al had ik de auto goed warm gereden (1,5 uur snelweg) er mayo onder de olievuldop zat..... Dat betekende dat er een gat in de koppakking zat. Dus dezelfde dag dat Paul4x4 mij kwam helpen met het reviseren van de carburateur "fffff" de koppakking vervangen. De kop er af gehaald, op het eerste gezicht leek het niet echt in slechte staat te zijn, toch een nieuwe er op gedaan en de kleppen direct goed afgesteld. Maar toen.... had ik net de koelvloeistof bijgevuld zonder (te veel) te morsen en het bleef maar druppelen . Een gat in de radiator. Nieuwe van aluminium besteld en er op gemonteerd, nu (eindelijk) lekvrij rijden . Geen problemen mee gehad kwa temperatuur.
In het volgende deel de shiny bits
Dit deel vindt eigelijk plaats tijden mijn ontdekkingstocht van de carburateurs, het was mij namelijk opgevallen dat ook al had ik de auto goed warm gereden (1,5 uur snelweg) er mayo onder de olievuldop zat..... Dat betekende dat er een gat in de koppakking zat. Dus dezelfde dag dat Paul4x4 mij kwam helpen met het reviseren van de carburateur "fffff" de koppakking vervangen. De kop er af gehaald, op het eerste gezicht leek het niet echt in slechte staat te zijn, toch een nieuwe er op gedaan en de kleppen direct goed afgesteld. Maar toen.... had ik net de koelvloeistof bijgevuld zonder (te veel) te morsen en het bleef maar druppelen . Een gat in de radiator. Nieuwe van aluminium besteld en er op gemonteerd, nu (eindelijk) lekvrij rijden . Geen problemen mee gehad kwa temperatuur.
In het volgende deel de shiny bits
- Manuel_Panda_34
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
- 1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam
Re: Project anderhalve Panda
jullie hadden z'n gezicht moeten zien toen ik vóór de lunch zei.....
'doen we na de lunch ffff de koppakking'
'doen we na de lunch ffff de koppakking'
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Project anderhalve Panda
Ah check, die heb ik volgens mij ook. Ik dacht dat de boven- en onderkappen wellicht ook metaal waren... Net zoals bij de oude waar ze van koper zijn.Manuel_Panda_34 schreef: ↑12 nov 2020 14:31 @Micha ik heb hem via Autodoc besteld.
Dit is de link:
https://m.autodoc.nl/nrf/2391910
- Manuel_Panda_34
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
- 1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam
Re: Project anderhalve Panda
Ik heb geen flauw idee waar de boven- en onderkant van zijn, maar het koel-gedeelte is iig van aluminium
- Manuel_Panda_34
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
- 1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam
Re: Project anderhalve Panda
zoiets ja
ok, ok........ik had 's-morgens ook al een paar keer gezegd; ik doe maar wat
- Manuel_Panda_34
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
- 1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam
Re: Project anderhalve Panda
Vind je het raar dat ik dan wit weg trekPaul4x4 schreef: ↑12 nov 2020 19:55zoiets ja
ok, ok........ik had 's-morgens ook al een paar keer gezegd; ik doe maar wat
Laatst gewijzigd door Manuel_Panda_34 op 17 nov 2020 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Project anderhalve Panda
Lekker bezig man! leuk te volgen dit.
Je had voor de assen ook de assen van een marbella kunnen nemen, die hebben een oliekerend lager in tegenstelling tot de assen van een oerpanda welke alleen een manchet hebben. (correct me if i'm wrong)
Je had voor de assen ook de assen van een marbella kunnen nemen, die hebben een oliekerend lager in tegenstelling tot de assen van een oerpanda welke alleen een manchet hebben. (correct me if i'm wrong)
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
- Manuel_Panda_34
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
- 1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam
Re: Project anderhalve Panda
Ik heb dus assen van de classic Panda gebruikt, die hebben ook een gelagerde kering (als dat zo heet). Tenzij je de latere Marbella’s bedoelt. Die hebben een andere versnellingsbak waarmee je de assen kunt ontkoppelen zonder dat je de olie er uit hoeft te halen. Die hebben een moderner systeem.