Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Micha's Panda 45 Super

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Micha's Panda 45 Super

Bericht door Micha D. »

Voor velen staat er in dit bericht informatie die al lang bekend is over de Panda Super, maar hopelijk is het toch vermakelijk om te lezen :).

Voor degenen die het artikel in de Autoweek Classic niet gezien hebben, ik heb een Panda weten te kopen die ik hier nog niet had geïntroduceerd. Laat ik beginnen bij het begin.

Op 1 december 2019 stuurde een vriend van mij de onderstaande foto door.

AfbeeldingFiat Panda 45 Super by Ralph Z., on Flickr

Toen moest ik toch wel even twee keer met mijn ogen knipperen, wauw! De Panda van de bovenstaande foto is namelijk een Panda 45 Super, de meeste 'luxe' Panda die je in die tijd kon krijgen. Zo heeft deze standaard meegespoten zijkanten (in plaats van de bekende coating in zwart of grijs), 'luxe' spiegels (rechts nog steeds een optie) die van binnenuit verstelbaar is, het nieuwe type grille (die we van de latere Panda 750 en 1000 kennen), maar ook een volledig ander interieur, wat ik een aantal jaar terug ook in mijn blauwe Panda heb gezet. Het interieur bestaat uit dikkere stoelen, een andere stof, bruine kunststoffen (in plaats van zwart), een temperatuurmeter in het dashboard en op een aantal plekken isolatie zoals boven de wielkuipen.

Wat wel grappig is, is dat dit de meest kale Super uitvoering is die je kon krijgen, hij heeft namelijk geen 5-bak (alleen op een optie op de Super, op de normale Panda was dat niet te krijgen), geen digitaal klokje, geen rechter buitenspiegel, enzovoort. Maar, naar mijn weten is dit wel de enige nog rijdende Oer-Panda (1980-1986) Super in Nederland, wat hem erg zeldzaam maakt.

Terug naar december 2019, ik ben diezelfde week nog langs Heiloo gereden toen in in de buurt was met mijn vader, en heb de stoute schoenen aangetrokken en heb ik aangebeld. Met de eigenaresse een heel leuk gesprek gehad over de auto, hoe ze eraan kwamen en over van alles en nog wat. M'n vader zat geduldig in de auto te wachten :T. Uiteraard aangegeven dat ik, mocht de auto ooit verkocht worden, graag de eerste was die het hoorde.

8 april 2020 kreeg ik een appje, of ik nog interesse had. Nou wilde het toeval dat ik in de buurt was die dag, dus ik ben meteen langs reden. Even een rondje rond de auto gedaan, stukje gereden en toen de koop gesloten, deze kon ik echt niet laten staan.

Afbeelding
Net na aanschaf

Afbeelding

Het leuke van de auto vond ik het verhaal. De auto is nieuw aangeschaft in Aalsmeer, bij Fiat dealer D. v.d. Wal. De auto heeft ook een Mercasol roest pantser gekregen bij erkend Mercasol ML-station Da-Silva in Aalsmeer, jaja, het is wat. De eerste eigenaar schafte de auto aan voor zijn vrouw in 1984 voor iets meer dan 15.000 gulden, terwijl ze nog 420 gulden terug kregen voor hun Fiat 128. De laatste rekening die bij de auto zit is nog steeds van D. v.d. Wal, namelijk in 2011, geadresseerd aan dezelfde eigenaar. In deze 27 jaar hadden ze 49.421km met de auto gereden... Nadat mevrouw is overleden heeft meneer de auto nog een tijdje gehouden in de schuur, totdat hij besloot dat hij op zeer hoge leeftijd (rond de 90 jaar) nog graag een bootje wilde bouwen, en de Panda moest ruim baan maken. De eigenaresse waar ik contact mee had was een bekende van de familie en werd gecontacteerd, of zij niet iemand wist voor de auto, want bij de Pandaclub wilde niemand hem overnemen! Toen hebben ze de auto van Aalsmeer mee naar Heiloo genomen.

Afbeelding

De eigenaresse vond mijn manier van contacteren en het contact met mij erg leuk en gunde mij de auto daarom heel erg. Zij hadden er na 9 jaar en iets meer dan 13.000km ook niet zo'n goede bestemming meer voor, en vonden het toch wel zonde dat hij buiten moest staat. Ik kocht hem met net geen 63.000km op de klok.

Afbeelding
Dit soort documentatie loop ik natuurlijk helemaal warm voor!

En dat is ook wel te zien, die slechts 63.000km. De auto is namelijk in zeer nette staat. Uiteraard wel z'n plekjes, maar over het algemeen geen grote gebreken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motorruimte ziet eruit als een typische jaren 70/80 motorruimte, veel tectyl en spinnenwebben. Uiteraard moet daar nog verandering in komen.

Afbeelding

Kleine zaken in de motorruimte heb ik vast aangepakt. Een paar roestige boutjes en ringetjes vervangen en wat zichtbare delen goed schoon gemaakt, dat geeft toch veel voldoening. Uiteraard ook een beurtje gegeven, al waren een aantal zaken ook nog te goed om te vervangen, zoals de bougies.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is wel de ergste roest op de auto, een hele nare plek op het rechter scherm, kan bijna niet anders dan veroorzaakt zijn door een (kleine) schade. Ik heb een goede Oer-Panda namelijk nog nooit zien roesten daar. Uiteraard de plek vrij snel aangepakt, ook voor de reportage in de Autoweek uiteraard! De onderkant is gelukkig knetterhard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een dankbaar klusje zijn de velgen, dat was zeker bij deze auto niet geheel overbodig. Een aantal waren volledig kaal gebrand door de zon, terwijl andere gewoonweg roestig waren. Dus, schuren, nog meer schuren, primer, velgenlak (motip, goede tint voor deze velgen) en een paar dunne laagjes blank om het af te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als afsluiter een snel plaatje van tijdens de Autoweek reportage. Ik zal jullie overigens gerust stellen, zoals het er nu naar uitziet is dit een blijvertje én zal hij origineel blijven en uiteraard nog verder opgeknapt worden :). Ik vind dat hij het waard is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Micha's Panda 45 Super

Bericht door louis »

wauw, fantastisch mooi exemplaar en mooi verslag :yes:
veel plezier ermee (y)
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

sneuper67
Forumgebruiker
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 jan 2009 16:56

Re: Micha's Panda 45 Super

Bericht door sneuper67 »

mooie panda
heel veel veilige km toegewenst

Gebruikersavatar
Zoomer
Berichten: 799
Lid geworden op: 10 dec 2003 13:10
1e Panda-achtige: 1100 Smile
2e Panda-achtige: 80pk Twinair Lounge Automaat
Locatie: Arnhem
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: Micha's Panda 45 Super

Bericht door Zoomer »

Prachtig (y) (y) :D
Groetjes Zoomer :D
Afbeelding
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Micha's Panda 45 Super

Bericht door Ivo »

Echt prachtig! Velgen zijn ook erg netjes geworden en dat doet veel voor het aanzicht. Gaan we binnenkort even het motorblok laten zakken om ruimte te maken om daar ook te kunnen poetsen? :mrgreen:
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Micha's Panda 45 Super

Bericht door Micha D. »

Dank allen! Ik zal proberen dit topic regelmatig te updaten :)!

Daar heb ik ook wel eens aan zitten denken Ivo, maar dan meteen ook het hele blok schoonmaken, spuiten, alle pakkingen doen. En uiteraard ook meteen de koppeling, nieuwe assen enzovoort. Komt vast ooit wel een keer :D.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Micha's Panda 45 Super

Bericht door Paul4x4 »

fraai! had hem vorige week graag in het echt gezien

Gebruikersavatar
Manuel_Panda_34
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam

Re: Micha's Panda 45 Super

Bericht door Manuel_Panda_34 »

Leuke aanwinst!!

Gebruikersavatar
xxl_liberty
Clublid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Re: Micha's Panda 45 Super

Bericht door xxl_liberty »

Heel mooi. Heb het stuk met veel plezier gelezen.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”