Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Interessant wiellager?

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Interessant wiellager?

Bericht door zwrtw »

Net als Paul 4x4 verzamel ik af en toe wat onderdelen die van pas kunnen komen. "Er is geen betere raad dan voorraad". Zo kocht ik ook twee voorwiellagers die op zowel mijn 4x4 als de Elettra te gebruiken zijn. Toen ik ze binnen kreeg viel me wat interessants op: er zit een groef in de flens die aan het fusee wordt geschroefd. Zo'n groef is specifiek voor de 4x4 achterwiellagers. Die 4x4 achterwiellagers verschillen doorgaans met de voorwiellagers omdat de de aandrijfas bij de 4x4 achter met een klein m6 boutje wordt gefixeerd in het lager. Dat is anders dan de aandrijfas vóór die met een hele dikke moer vast wordt gezet.

Vaak bestaat het draaiende gedeelte van een Panda 141 voorwiellager uit twee helften die "samen geknepen" worden door de aandrijfas en diens moer. Zo'n lager kan NIET aan de achterzijde van de 4x4 worden gemonteerd omdat het kleine M6 boutje niet sterk genoeg is om de twee helften bij elkaar te houden. Qua maatvoering zijn de voor- en achterlagers wél hetzelfde, achterwiellagers van de oerpanda ook.

De lagers die ik heb gekocht als voorwiellagers hebben een draaiend deel uit één stuk zoals de 4x4 achterwiellagers! Op het label van het doosje wordt ook de voorkant én achterkant van de auto aangegeven als montagelocatie. Het LIJKT er dus op dat deze lagers niet de klemkracht van de voorste aandrijfas met moer nodig hebben en zijn daarmee dus ook bij de 4x4 achter toe te passen en bij de oerpanda achter toe te passen (de splines in het gat zijn dan nutteloos).

Ik heb nog geen ervaring met deze lagers en ik weet NIET ZEKER of deze lagers inderdaad ook achter toegepast kunnen worden. De afbeelding van dit lager bij de autodoc site (geraadpleegd op 17-5-2021) is trouwens anders dan het lager dat ik heb gekregen; het lager met het uiterlijk van de site zou niet bruikbaar zijn voor de 4x4 vanwege het ontbreken van de groef in de flens.
Bijlagen
wiellager V + A .jpg
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Interessant wiellager?

Bericht door Paul4x4 »

Wijnand, ik probeer je verhaal te begrijpen.
echter, met 1 foto zonder pijlen of rondjes....... welke groef? met een beetje fantasie zie ik er hier nu 5

ik heb een hele stapel wiellagers, misschien maar eens alles met elkaar vergelijken en de verschillen opnoteren :mrgreen:

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Interessant wiellager?

Bericht door michiel van g. »

Met Paul heb ik hier inderdaad ook -deels- al over gepraat in mijn speurtocht naar 'dichte' oerpanda-achteraslagers. Als ge gezamenlijk een mooi overzichtje zouden kunnen maken zou dat velen helpen in de toekomst denk ik!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Interessant wiellager?

Bericht door zwrtw »

Op deze foto de groef die specifiek (en nodig) is voor de achterwiellagers van de 4x4.

Je zou voor een oerpanda 4x2 en Marbella als achterwiellager ook een 4x4 achterwiellager kunnen gebruiken. Eventueel maak je het naafgat dicht met iets. Maar de dichte lagers zijn ook nog aan te komen, o.a. hier:
https://www.ricambio.co.uk/rear-hub-bea ... at-panda-1
Bijlagen
wiellager V + A pijl.jpg
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Interessant wiellager?

Bericht door Pinda1000 »

Valt er een randje op de flens van de achteras in dat groefje? Waarschijnlijk om het lager te centreren? Apart dat zoiets dan niet op de vooras nodig is.....

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Interessant wiellager?

Bericht door zwrtw »

Ja, lager centreert m.b.v. dat randje. Het lager moet netjes in het verlengde van het differentieel zitten. Bij de vooras heb je daar geen last van vanwege de homokineet en tripoide.

Wellicht is het ook nog gedaan om niet de vergissing te kunnen maken om een voorwiellager aan de achterkant te kunnen plaatsen. Omgekeerd, een 4x4 achterlager voorop plaatsen, is niet gevaarlijk.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Interessant wiellager?

Bericht door Pinda1000 »

Ok dus het lager met het groefje is dus specifiek bedoeld voor de achteras van de 4x4.

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Interessant wiellager?

Bericht door Paul4x4 »

volgens mij is dat randje aan de achteras niet zo 'diep' dat hij ook door de remankerplaat steekt en dan nog eens in dit randje....
vorig jaar die van mijn 4x4 vervangen met oude voorraad SKF
ik zal eens zien of ik daar foto's van gemaakt heb, maar ik denk het niet.
tevens meteen KIK vrijloopassen gemonteerd, dus 'even loshalen' is er niet bij

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Interessant wiellager?

Bericht door zwrtw »

Flinke rand, en komt voorbij de remankerplaat. Bij de bovenste afbeelding niet zo goed te zien, maar de afbeelding eronder geeft op z'n minst een indruk (uit het wphb van de 4x4).
Bijlagen
Centrering lager 4x4 as.jpg
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”