Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 34x4 project

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Pinda1000 »

zwrtw schreef:Temeer omdat ik zeker niet omhoog wil met de compressieverhouding. Op aanraden van Pinda1000 ook nog de boel "uitgeliterd". Dat wil zoveel zeggen als bepalen wat de volumes van de verbrandingsruimtes zijn. Dat bleek 20cc te zijn. De variaties tussen de verbrandingskamers zat in de orde van mijn meetnauwkeurigheid, dus daar doe ik niets aan.

Ik heb ook nog het volume boven de zuiger tot pasvlak uitgeliterd. Dat was 3,5 cc. Nadat ik nog de dikte van de originele koppakking had bepaald (zo'n 1,1 mm; corresponderend met 3,9 cc) kon ik het totale compressievolume uitrekenen. Volgens mijn metingen kom ik dan uit op 27,4 cc. Het werkplaatshandboek zegt 27,9 cc, dus dat komt aardig overeen! Ik heb echter overmaat zuigers waardoor het slagvolume iets groter is dan origineel. Ik kom dan op een compressieverhouding van 10,7:1 (fabrieksopgave origineel is 10,4:1).

Als de dikkere pakking die ik heb besteld i.d.d. 1,8mm dik is, dan kom ik een compressieverhouding van 9,8:1.
Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Mattijs »

Hoop dat dit beter gaat! Wel raar dat jij weer andere waardes hebt doorgekregen om die kopbouten aan te trekken dan ik dat heb...
zwrtw schreef:Ik twijfel nog heel erg of ik dan de boel tot 63Nm aan ga trekken of tot 70 Nm. Ik ben bang dat ik weer een bout laat knappen (ondanks de nieuwe 12.9 bouten) of anders de schroefdraad uit het onderblok trek... Ik vind 70Nm voor M9 toch wel héél erg veel! In een werktuigbouw tabellenboek vind ik voor M10 12.9 (met gelijke spoed als deze M9 bouten, M9 staat er niet in) dergelijke aanhaalmomenten.
Hoe kom je aan de 70 Nm?
in het duitse handboek staat expliciet voor de abarth 68 Nm.... klein verschil, maarja het kan net het verschil zijn!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Panda 500 »

Tja, ik hoop uiteraard samen met iedereen dat het dit keer "de laatste keer" was!
Maar toch zou ik eens bij de leverancier van die "siliconen-gecoate" pakking informeren hoe het daar mee zit, of die "beschermingslaag" moest verwijderd worden, ja dan nee. Dat zou dan toch wel duidelijk op de daaromheen zittende verpakking moeten vermeld staan!!! Maar gewoon voor wie in de toekomst ook zo'n pakking in handen krijgt toch wel nuttige informatie!
Ik heb hierover al wat zitten zoeken op internet, maar vind er niks over...
Ik heb ook even bij mijn broer geïnformeerd of hij ooit zo'n pakking heeft gezien. Die heeft in zijn "alle merken"-carrière honderden koppakkingen vervangen. Dit natuurlijk vooral jàren geleden (o.a. de tijd van onze Panda's!), toen siliconen nog niet bestonden, maar misschien een andere beschermlaag? (Hij is nu al een paar jaar met pensioen, na een dik 45 jarige carrière...) Zijn antwoord was negatief, maar hij maakte de bedenking, net zoals ik, dat het mogelijk een beschermlaagje is tegen oxideren van de brandringen tijdens de stockage in het magazijn. Maar hij heeft het dus zelf ook nooit gezien!
Veel minder belangrijk natuurlijk, maar als vergelijking denk ik even aan contactpuntjes, van een klassieke ontsteking, waar (soms) ook een beschermingslaagje op zit, dat je moet afvegen met wat aceton bvb; vooraleer ze te monteren.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Panda 500 »

Nog even dit toevoegen: ik heb zojuist gevonden dat de nieuwe "MLS"koppakkingen met een laagje "elastomeer"-coating bekleed zijn, en dat moet blijven zitten!
Waarschijnlijk heb er dus zo één gehad. De info vermeldt ook dat wanneer dat laagje er, na démontage, met de nagel af te krabben is, de motor te heet geweest is... Ik veronderstel dus dat het laagje er vóór de montage niet af te krabben is, en dat moet/mag dus ook niet. Met die nieuwste evolutie heb ik (noch mijn broer!) ervaring. Ik stuur je per email dat artikel want ik kreeg het hier niet ingevoegd...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Panda 500 »

En als derde keer nog even dit toevoegen: de link naar het reeds vermelde artikel. Op pag. 2 rechts vind je de vermelding over de elastomeercoating. Dit is echt iets van de laatste jaren en daar hebben mijn broer noch ikzelf ervaring mee... :wink:

http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... 933544.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook bedenk ik nog even, maar dat weet je allicht, dat "rekbouten" (hoekverdraaiingsbouten) niet moeten/mogen nagetrokken worden, en "klassieke" bouten dus wel. Rekbouten worden dus tijdens het aantrekken tot in hun elastisch gebied uitgerekt en blijven even hard spannen wanneer de pakking iets samengedrukt wordt. Klassieke bouten niet, en die moet je juist daarom wat natrekken. Maar dit staat naar mijn idee een beetje verwarrend behandeld in je post over wat de dealer vertelde ivm de Panda's 900 en Cinqs...
Ik zou ze zeker niet even opnieuw lostrekken en weer vast, zoals die dealer vermeldt... Dit staat trouwens ook ergens in het in de link vermelde artikel, links bovenaan pag.4.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

De pakking die recent stuk is gegaan is zeker geen MLS (Multi layer steel) pakking. Het was een conventionele met een hele dunne min of meer doorzichtige rubberige laag erop.

De lieden in Duitsland waar ik die pakking heb gekocht sjorren die Panda 900/Cinq bouten dus aan tot 63Nm en trekken de boel met die bouten wel na. 68Nm (ik rond het in vorige posts soms af op 70)halen die bouten niet. Dat heeft Matthijs immers al uitgevonden. Aantrekken met 40Nm en dan 2x90 graden redden ze wel.

Waar het probleem bij mijn blok heeft gelegen vind ik gissen. Een paar mogelijkheden:
1. Rubberlaag op de brandringen van de koppakking hoort er niet (productiefout?), rubberlaag kon de thermische en mechanische belasting niet aan.
2. De kop had nagetrokken moeten worden, niet alleen na één maal warm worden maar ook nog na een paar 100 km rijden. Met zo'n dikke pakking kon dat best wel aan de orde zijn.
3. Kop was toch niet vlak genoeg (wel zelf gevlakt op een glasplaat, het was meer schoon maken want krom was 'ie niet. Volgens mij was het écht netjes en goed, maar niet uit te sluiten)
4. Trekkracht in de bouten (en dus aanhaalmoment/hoekverdraaiing) niet groot genoeg. Evt in combinatie met punt 2.
5. Combinatie van bovenstaande punten
6. ...?
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

Tot nu toe gaat het goed met de kop en koppakking. Afgelopen week maakte Maaike een retourtje Apeldoorn-Efteling. Vandaag een retourtje Apeldoorn-Sittard. Het motortje loopt mooi en is "gretig". Het vloeistofniveau in de radiator en expansievat blijft ook goed. Nog een paar van dit soort ritten en dan kan ik (nogmaals) natrekken. Het blijft spannend, maar er komt weer wat vertrouwen terug.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

We zijn pakweg 1300 km verder dus het werd tijd om de kop na te trekken. De vorige keer knapte een kopbout bij het natrekken. Gelukkig is het dit keer goed gegaan. Zoals eerder geschreven zitten er nu 12.9 bouten in (in plaats van de originele 10.9 bouten). Bout voor bout een slagje los gedraaid en met de 68 Nm (A112 Abarth specs) nagetrokken. Dus netjes volgens het boekje.

Ik kon zien dat de bouten ongeveer 1/8e omwenteling verder zijn gedraaid ten gevolge van het natrekken. Aangezien de spoed 1,5 mm is (in m'n herinnering) komt dit overeen met ongeveer 0,2mm wat je de bout extra "oprekt" t.g.v. het natrekken (het pletten van de kop en pakking t.g.v. de de toegenomen kracht in de bout zal veel kleiner zijn).

Het is een fijn idee dat er nu een koppakking tussen zit van een hoogwaardig merk en dat de kopbouten met het voorgeschreven moment nagetrokken zijn. De koppakking die ik een paar jaar terug na revisie ertussen had was van het merk "Italgasket". Een goedkoop motorpakkingsetje van Ebay. Geen idee of dat een goed of slecht merk is. Afgelopen lente ging 'ie stuk (minimale lekkage) is er een dikkere koppakking in gegaan van het merk "Ajusa". Die was dus al heel snel weer stuk. Nu zit er een pakking in van Spesso. Daar lees je doorgaans goede verhalen over. Ik kan nu niet meer dan hopen dat het langere tijd goed blijft!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda 34x4 project

Bericht door michiel van g. »

goed te horen!
Ik heb sinds de koprevisie van de Trans de bouten nog niet nagetrokken (maar ook bijna niets gereden)
Bij de Panda ging het goed zonder natrekken, ook na 3000 km vakantierijden, maar toch vind ik het wel spannend. Is dat natrekken bij een 'gewoon' 903 blok nu wel echt nodig?
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Pinda1000 »

De kopbouten van een 903 worden met een stuk lager moment aan- en nagetrokken dan van een 1050. Natrekken na een paar 100 km is verplichte kost als het geen rekbouten zijn.
Laatst gewijzigd door Pinda1000 op 08 nov 2016 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Ivo »

Goed om te horen dat het natrekken wel ging zoals het hoort te gaan. Hopelijk is het nu weer goed voor een tijd!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

De 4x4 is weer door de APK. Er was een nieuw lampje nodig voor de kentekenverlichting.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Pinda1000 »

Netjes! Geen kvs verlies tot nu toe?

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

Nee, geen kvs verlies. Inmiddels zit de nieuwe pakking er al weer enkele duizenden kilometers in en het gaat goed (even afkloppen...). Blokje loopt mooi en is "gretig" zoals dat hoort bij dat blok.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

Aan het eind van de winter is de 4x4 weer met vlag en wimpel door de apk gekomen, maar ik vond dat er toch wel wat dingen moesten gebeuren. Afgelopen tijd was het mooi weer, dus dan is het prettig werken...
Ten eerste werd de uitlaat minder. Andere besteld, maar het middendeel paste niet. Ik had een middendeel en een demper van een 1.1i besteld omdat van mijn auto de uitlaat niet leverbaar is. Maar toen het niet paste heb ik maar een splinternieuwe Mitsu Colt RVS uitlaat (ooit gekregen omdat dat ding werd omgebouwd naar elektrisch) verzaagd. Toen ik een stel buizen en lasbochten overhield heb ik er een nieuw middendeel van gelast. De Colt uitlaat had ook erg mooie ophangrubbers (PU denk ik) met een soort textiel banje er omheen om te voorkomen dat het rubber te veel rekt en scheurt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de boel pas gemaakt op een demper van een 1.1i. Zo'n demper is goed verkrijgbaar. Zolang die dempers nog goed verkrijgbaar zijn ga ik voor de demper nog geen RVS gebruiken.

Afbeelding

Een tijd terug had ik al eens een vette remtrommel achter. Er bleek een keerring van de achteras lek (4x4, dus er zit olie in de achteras). Dat had weer als oorzaak dat de ontluchting van de achteras dicht zat. Ik had de ontluchting weer open gemaakt, maar de keerring nooit vervangen. De remvoeringen heb ik domweg ontvet met remmenreiniger en één remsegment verwisseld met de andere kant zodat er geen/minder remverschil zou zijn. Het werkt voor de APK, maar mooi is anders. Dus nu maar een nieuwe keerring en nieuwe remsegmenten.

Leuk om te zien was de klauwkoppeling bij de wielen. Dat is uniek voor de Lancia Y10 achteras die ik onder mijn 4x4 heb. Er zit dus niet alleen een klauwkoppeling in de versnellingsbak om de 4x4 in te schakelen, maar ook bij beide achterwielen. Op de verharde weg heeft dat als voor deel dat (vrijwel) de hele aandrijflijn naar de achterwielen stil staat. In onderstaande foto de klauwkoppeling aan de differentieelzijde. Te zien is ook de "schakelvork"die de klauwkoppeling bedient:

Afbeelding

In het wiellager zit dit deel:
Afbeelding

Ik heb ook maar gelijk de achterwiellagers vervangen. De linker had vrij veel speling (het lager was nog wel goed genoeg voor de APK) en de linker was door de lekkage al een differentieel olie doorheen gespoeld. De "harde" remleidingen vanaf het verdeelpunt op de achteras heb ik vervangen door koper. De stalen leiding had ik al eens geverfd, maar er kwam wat roest op. Ook dus nog goed genoeg voor de APK, maar ik wil het graag netjes hebben. Nu is het nog mooi koperkleurig. Na een pekelwinter zal het wel groen worden. Motregen geeft een "special effect".

Afbeelding

Aan de voorzijde ook koperleiding gemaakt, nieuwe schijven en blokken. Ondanks de 80.000 km die wij inmiddels met deze wagen hebben gereden sinds de aankoop waren ze nog lang niet versleten, maar de roestvorming op de schijven was niet meer weg te remmen. Het voeringsmateriaal van de remblokken roestte los van de stalen drager. We doen korte afstanden met de Elettra en lange met de 4x4. Door die lange afstanden krijg je kennelijk dit soort schade aan de voorremmen. Daarvan helaas geen foto's gemaakt. Nieuwe motorolie, bakolie en differentieelolie maken de werkzaamheden af.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”