Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 34x4 project

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda 34x4 project

Bericht door michiel van g. »

Voor zover ik weet gebeurt het in NL voorlopig nog niet, omdat wij de milieudoelstellingen op een andere manier halen.
Ik hoop dat het ook niet gebeurt, want hier is 98 praktisch nergens meer te vinden. Die E10 rommel komt niet in mijn auto's.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Paul4x4 »

98 is volop verkrijgbaar Michiel.
het heet alleen V-power of hoe ook
je moet heel ver zoeken in de technische verhalen en dan kom je er achter dat het octaangehalte ongeveer (>)97 ron is .
geen idee wat het betekent, maar dat is dus voor al onze vehikels die van superbenzine houden

we raken een beetje off-topic, niet?

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

Ik tank meestal BP Ultimate. Dat is ook 98. Handig ook dat een BP station vlakbij mijn woning is...

@Paul 4x4: mijn ervaring is dat in Frankrijk 98 benzine veel beter verkrijgbaar is dan in NL. Maar ik heb er ook wel eens E-10 erin gekwakt, en dat ging ook. Het is wel zo dat ik de Abarth motor heb ingebouwd ook de carburateur daarvan heb gereviseerd. Dus verse vlotternaald, pakkingen, membraam voor de acceleratiepomp e.d.
Ik ben vorig jaar met mijn Vespa uit 1960 naar de Franse Alpen gereden (en weer terug). Daarin tank ik altijd 95. De benzineslag was natuurlijk al eens vernieuwd en ook daarvan ooit de carburateur voorzien van verse pakkingen e.d. Maar nooit problemen gehad met 95 E10. Zelfs een rubbertje in de benzinekraan die nog wel uit 1960 was gaf geen problemen.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Panda 500 »

In België heeft BP geen benzinestations meer. (Mijn ouders thuis, en ook één van mijn broers, hadden destijds dus wél nog een BP-station/garage...)
Maar super 98 is bij elk (ander) merk vlot verkrijgbaar, maar meestal een pak duurder dan de super 95. Alleen bij "GULF" heb ik gemerkt dat de 98 niet veel duurder is, en toevallig.. is er vlak bij thuis een GULF-station! (y)
Wie ooit in België super 98 wil tanken zoekt dus best een GULF-pomp, al zijn die er niet echt veel.
De voor zijn lage prijzen alom gekende "ESSO-Express" stations (en ook SHELL heeft zo'n soort automatische stations) zijn het goedkoopst voor super 95 en Diesel, maar dus voor de 98 een stuk duurder...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Panda 500 »

@Paul, en voor al wie het interesseert... :wink:
Het octaangetal (niet "gehalte") verwijst naar de klopvastheid van de benzine.
De klopvastheid wordt vergeleken met een "testbrandstof" die een mengeling is van allerlei stoffen (welke weet ik ook niet precies, maar vind je allicht via Google...?). Als een bepaalde benzine dezelfde klopvastheid heeft als de vergelijkingsbrandstof (testbrandstof) met wel degelijk 98 octaan-gehalte, dan geven ze die benzine de octaanwaarde "98", al zit dat er dus niet in!

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

Ik baal enorm... ): De koppakking ligt er weer uit. Vandaag kwamen Maaike en Aletta terug van een retourtje Smilde. Hier thuis aangekomen kwam er ineens allemaal rook onder de motorkap vandaan. Met de schrik op hun gezichten werd ik erbij gehaald. Ik kijken: dop van het expansievat eraf geploft en overal koelvloeistof. Op het moment van kijken draaide de fan niet (meer?)

Eerst de boel maar laten afkoelen. Ik had nog hoop dat het thermo-contact van de fan stuk was en de boel gewoon oververhit was. Maar Maaike vertelde dat er geen temperatuurlampje was gaan branden. Na afkoelen eerst maar eens proberen of de fan het doet. Dus thermocontact doorverbonden, en de fan draait. De fan weer via het thermo-contact aangesloten, vloeistof in de radiator bijgevuld en de motor gestart. Lijkt goed te lopen. De boel op temperatuur laten komen en de fan springt netjes aan.

Maar met een flink verhoogd toerental blijft de vloeistof uit de overdruk stromen het expansievat in.
Witte rook uit de uitlaat terwijl het blok op temperatuur is en het buiten helemaal niet koud is zegt ook genoeg...
Het lijkt er dus op dat die dikke koppakking een miskoop is geweest.

Edit: de gebruikte benzine was 98 ron.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Mattijs »

ojee... dat klinkt heel duidelijk... lijkt wel alsof die abarth blokjes gemaakt zijn met koppakkingsproblemen...
wat is je volgende stap? ik was net van plan om ook een dikkere pakking te kopen, maar nu ik dit hoor, blijf ik liever nog even bij mn "relatief" weinig lekkende koperen pakking...
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

Afbeelding

Afbeelding

Ook aan de andere kant van de pakking is duidelijk te zien dat de boel lekte.
Afbeelding

Eén ding vind ik opvallend: beiden (Matthijs en ik) gebruiken de rekbouten en beiden hebben we gelazer. Ik heb bij Bielstein een set 12.9 kopbouten gekocht die je volgens de geleerden op een Duits A112 forum wel met 70 Nm kan aanknallen. Het zal tenslotte niet voor niets zijn dat Abarth een flink hoger aanhaalmoment aangeeft dan voor de standaard 903cc motoren.

Ik wil ook geen exotische aanpassingen aan het blok doen. Het blok is tenslotte standaard en dat wil ik zo houden. Er hebben in het verleden heel veel A112's Abarth rondgereden en die hadden ook vast niet op elke hoek van de straat een kapotte koppakking. Het zou dus moeten kunnen!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Mattijs »

De gedachte dat de a112 abarth's met dit soort blokjes de fabriek uit rolde, geeft mij ook inderdaad een indicatie dat autobianchi/abarth ze met een gerust hart de weg opstuurde....

Ga je dan, samen met die "starre" bouten voor de dikke koppakking of voor een originele? ik ben zeer benieuwd naar het resultaat! misschien dat ik ook wel weer over ga op een "normale" koppakking, mocht dit lukken!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

Vandaag heb ik de kop weer opgehaald bij een revisiebedrijf. Ze hebben de kop eerst afgeperst. Ik zag namelijk "verdachte plekjes". De kop bleek nog dicht te zijn. Daarna is de kop gevlakt en zijn nieuwe klepsteelrubbers gemonteerd.

Ik heb via de mail contact gehad met de verkoper van de vorige pakking en bouten (dat zijn de rekbouten die in de modernere Panda's 900 en Cinqs zitten).
Deze meneer vertelde dat zij de volgende procedure gebruikten: Schroefdraad reinigen en nasnijden, de bouten ingevet en met 45Nm aanhalen, daarna met 63Nm aanhalen, daarna nogmaals controleren met 63Nm. Motor warm laten lopen, na afkoeling de bouten natrekken in de goede volgorde d.w.z. halve slag los en met 63Nm weer aantrekken. Dezelfde procedure na 500 km nog een keer (rechtstreekse vertaling van zijn mail).

Ik ga deze procedure ook maar aanhouden maar dan met de 12.9 bouten die ik nu heb gekocht (de vorige waren 10.9). Als ik de juiste info heb is de originele 68Nm met droog gemonteerde bouten ( Is dat inderdaad zo Panda 1000?). De trekkracht in de bout wordt een stuk hoger als je de bout invet en hetzelfde aanhaalmoment gebruikt. Daarmee is het wat lagere aanhaalmoment i.c.m. ingevette bouten wel logisch.

Er gaat nu een koppakking in van Spesso. Dat schijnt een goed merk te zijn. Ik hoop dat deze Italiaanse pakking minder afstotingsverschijnselen heeft dan de vorige. Deze pakking is ook wat dikker dan standaard: 1,6mm (onbelast). Op hoop van zegen... Als het nu weer fout gaat moet ik een andere kop klaar maken denk ik (als de boel weer oververhit raakt ben ik bang dat de oppervlakkige scheurtjes dan wel verder gaan). Ik heb nog een kop liggen, maar die heeft in een vorig leven iets hards tussen zuiger en kop gehad en is dus niet zo netjes. Mocht er een volgende keer komen, moet ik ook de tip van Panda 1000 maar (laten) uitvoeren: https://www.google.nl/search?q=copper+0 ... CD0QsAQIGw
Maar daarvoor moet het hele blok eruit en uit elkaar ben ik bang. Dat komt nu érg onhandig uit.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Pinda1000 »

Ik ga er maar even vanuit dat je mij bedoelt tenzij er ook een Panda 1000 op het forum zit..... :P

In principe wordt er zover ik weet (kan het nog even nakijken) in het handboek aangegeven dat je de kopbouten licht moet inolieen (niet invetten) en daarna moet laten uitdruipen. Zo heb ik het ook altijd gedaan bij mijn blok. De aangegeven procedure klopt inderdaad verder. Dacht aantrekken als laatste stap met 70 Nm.

Spesso is een van de beste merken op het gebied van oa koppakkingen dus dat zit wel goed, wordt veel in de racerij gebruikt ook.

Voor het frezen van de groeven in het blok voor de koperdraad hoef je het blok er niet altijd uit te halen, het kan ook met de zuigers gemonteerd maar dan moet je wel heel netjes en voorzichtig te werk gaan. Beste en mooiste is toch het blok eruit en de zuigers eruit.

Wat mij opvalt aan de koppakking is dat het lek vooral tussen twee cilinders zit, is het deck van het blok echt goed vlak of ooit al gevlakt?

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

Ja, ik bedoelde jou i.d.d. Sorry, moet Pinda 1000 zijn :yes: Voor zover ik heb kunnen controleren is het onderblok vlak. Ik vond het ook opvallend dat de brandringen zelfs onrond waren in de buurt tussen cilinders. De dikke pakking die gemonteerd was, had over de hele pakking een soort siliconenrubber-achtige coating. Die coating dat ook over de brandringen. Dat heb ik nooit eerder gezien bij koppakkingen.
Ok, dus wel inoliën. Ging je dan alleen de schroefdraad inoliën of ook de boutkop/ringen? 70Nm klopt volgens het handboek, maar die Duitsers doen dus 63Nm.
Komend weekend ga ik de boel weer in elkaar zetten.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Panda 500 »

Vanop de zijlijn meedenkend en kijkend gingen er 2 ideeën door mijn hoofd:

-inderdaad opvallend dat de "doorslagen" tussen de (alle 3 !) smalle cylinderscheidingen zitten, en niet naar een koelwaterkanaal, hoewel de motor toch stoom vertoonde, volgens je verhaal (Maaike). Dit voor zover ik kan zien op je foto's. Maar daar je water toch onder druk kwam te staan moet er ook daarheen een lek geweest zijn natuurlijk.

-je vertelde dat de pakking blijkbaar met een siliconenlaagje bekleed was, toen je hem uitpakte; Dit was toch geen bescherming die moest verwijderd worden vooraleer de pakking te monteren? Anders wordt dat natuurlijk "makkelijk" weggeblazen, tussen twee cylinders... (?)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door zwrtw »

@Panda 500: Tussen cilinder 2 en 3 was er wel een duidelijk lek naar een koelkanaal. Dus dat verklaart wel de "koelwaterexplosie". N.a.v. je opmerking over die siliconenrubberlaag heb ik nog eens goed naar die pakking gekeken. Op de stalen ringen van de pakking zit nog een duidelijk voelbare siliconenlaag die met een nagel eraf te krabben is. Natuurlijk is die laag tussen de cilinders niet meer aanwezig. Tja, wellicht was het verstandig geweest om die laag op de brandringen weg te krabben. Er stond geen enkele aanwijzing bij de pakking dat die laag eraf gehaald diende te worden. Ook nooit aan gedacht om die laag eraf te halen... De nieuwe pakking heeft niet zo'n rare siliconenlaag

Zaterdag de boel weer in elkaar gezet. Dat verliep voorspoedig. Ik heb in eerste instantie de aanwijzingen aangehouden van een leverancier die hiervoor heb gepost. Dus aangetrokken op 63Nm. Vooral de bout op de locatie die vorige keer was geknapt, vond ik heel "eng". Er was een soort blokkade ("tussen m'n oren") om die bout voldoende aan te trekken. De boel warm laten worden, af laten koelen en nagetrokken (ook op 63Nm). Ik heb zelfs van tevoren m'n momentsleutel gekalibreerd door er een (bekend)gewicht aan te hangen en daar mee het moment bepaald en vergeleken met het ingestelde moment. Dat klopte heel netjes.

Het eerste ritje is gemaakt en heeft geen bijzonderheden opgeleverd. Goed dus. Er was een koelvloeistofslang die iets lekte op de aansluiting met het termostaathuis, maar dat is nu ook opgelost als het goed is. Nu nog wat meer kilometers en dan nogmaals natrekken. Ik twijfel nog heel erg of ik dan de boel tot 63Nm aan ga trekken of tot 70 Nm. Ik ben bang dat ik weer een bout laat knappen (ondanks de nieuwe 12.9 bouten) of anders de schroefdraad uit het onderblok trek... Ik vind 70Nm voor M9 toch wel héél erg veel! In een werktuigbouw tabellenboek vind ik voor M10 12.9 (met gelijke spoed als deze M9 bouten, M9 staat er niet in) dergelijke aanhaalmomenten.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Panda 34x4 project

Bericht door Ivo »

Ik lees het zo snel niet terug, maar weet je wat nu de compressie verhouding is? De cilinderkop zal wel een paar keer gevlakt zijn in zijn leven.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”