Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Erik's Panda hobby, 900 1999

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Erik` »

Het heeft even geduurd maar ik hier is dan het eerste bericht over m'n nieuwste aanwinst.
Nadat mijn vorige panda veel te snel naar 'de eeuwige snelwegen' is gegaan was het toch noodzaak om gauw een vervangend voertuig te vinden. In de tussentijd bracht de oerpanda (welke natuurlijk net geschorst in de winterstalling stond) mij van a naar b, maar die wil ik zo min mogelijk gebruiken voor woon-werkverkeer.

De panda die ik reed was een zwarte young uit 2002 met een 1100 motor en natuurlijk de nodige persoonlijke aanpassingen.
De motor beviel mij erg goed maar ik werd toch altijd wel een beetje jaloers als ik een hobby zag rijden.
Inmiddels had ik zelf wel veel onderdelen verzameld om van mn young een hobby te maken
- verlicht knoppenblok, elec. ramen, klapramen, verlichte kachelschuiven, ed. - maar dit was er nog niet helemaal van gekomen.

Na jaren rondstruinen op allerlei verkoopsites weet ik inmiddels wel dat een 1100 hobby niet heel veel te vinden is.
Helemaal niet in zwart of metallic grijs. Uiteindelijk viel mijn oog een metallic grijze 900 hobby uit 1999.
Erg weinig kilometers, metallic grijs, redelijke prijs en van de eerste eigenaar.
Alles dus positief behalve de 'powerplant'.

Na wat overleg thuis toch de knoop doorgehakt om de volgende dag gelijk even te bellen.
De garage zou om 10:00 open gaan dus ik belde vanaf 9 uur om het kwartier tot ik iemand aan de lijn had. :mrgreen:
Om half 10 sprak ik de eigenaar, een oudere vriendelijke man, gelijk een afspraak gemaakt voor de middag en na m'n moeder opgehaald te hebben gingen we naar Alkmaar. Warm ontvangst, met als eerst vraag 'melk of suiker?'.
Ik zag de panda al gelijk staan, deze zag er netjes uit, na een testrit en wat praten was het voor mij wel duidelijk.
Deze gaat met mij mee.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Erik` »

De terugreis verliep trouwens erg goed, het motortje loopt als een naaimachientje.
Je merkt wel iets dat je wat minder koppel hebt maar de topsnelheid is praktisch het zelfde.

Inmiddels heb ik met deze panda ook niet stil gezeten en met de naderende winter wilde ik ook wel het een en ander gedaan hebben.
Allereerst heb ik een flinke(!) partij tectyl besteld.
Omdat de voorkant en de onderlip nog zó netjes waren heb ik deze in de blanke tectyl gezet.
Zo blijft het beter beschermt tegen vocht en zout maar je ziet er niets anders aan.
Afbeelding

Vervolgens waren de wielkuipen aan de beurt.
Omdat de hobby (in tegenstelling tot m'n young) wel met modderkuipen aan de voorzijde is geleverd waren de wielkuipen dan ook nog erg netjes. Zelfs de bumperbouten waren nog roestvrij en kwamen zonder moeite los. (ook wel eens fijn)
Afbeelding

Natuurlijk was het niet helemaal perfect en waren er wat aandachtspuntjes, maar ik weet inmiddels ook wel dat een roestvrije panda niet bestaat, roestarm is een betere term. Dus op het gebruikelijke plekje was wat minimaal beginnende corrosie.
Afbeelding

Zulke plekjes eerst kaalschuren en in de roeststop zetten voor het tectyleren. (y)
Afbeelding

En als je overal dan toch goed bij kan, dan gelijk maar de claxon vervangen voor die uit m'n young.
Een aftermarket exemplaar (139db) weliswaar, maar zo kun je je wel goed laten horen in het verkeer als het nodig is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Erik` »

Helaas was het bij de wielkuipen achter minder rooskleurig, de linker was prima. De rechter heeft helemaal bovenin een gat ter grote van een kiwi. Dit zie je niet aan de buitenkant, maar het water kan zo in de carrosserie slaan en terecht komen in de dorpel.
Hier kun je ook bij vanaf de binnenkant door het stofpaneeltje te verwijderen. Eerst kaal geschuurd zo goed als het kon en toen in de roeststop. Omdat het gat daarmee niet is gedicht, voor de hoge nood er oude theedoek in gepropt. Toen contact gezocht met dhr Zwart voor de wielkastkuipmallen aan de achterzijde en kort daarna een bestelling gedaan bij de polyester shop.
Afbeelding
Ik heb ook gelijk de mallen voor de oerpanda mee genomen en na flink wat uren is dit allemaal goed gelukt.
(hierover zal ik later wat gedetailleerder op in gaan) De modderkuipen zijn inmiddels gemonteerd op de hobby, dus over dat gaatje hoef ik me verder geen zorgen meer te maken.

Verder met tectyl.
De wielkasten en het voorfront zijn gedaan, nu de onderkant.
Eerst alle chassisbalken met ML holle ruimte spray volgespoten, toen de dorpels, deuren, raamstijlen, achterklep, en overige holle delen. Niet overal kom je zomaar bij, dus ja, ik heb wat kleine gaatjes geboord :roll: , maar bijgeleverd vind je kleine dopjes die dan weer in die gaatjes passen (en dat doe je natuurlijk niet in het zicht aan de buitenzijde :lol: )
Toen de onderkant in de amberkleurige tectyl gezet, helaas kwam ik bij de chassisbalk bij de achterbumper ook 1 roestgaatje tegen. Deze bewerkt en goed in de tectyl gezet.
Ik geloof dat ik nu heb gebruikt. 2x transparant, 5x holle ruimte en 3 of 4 keer amberkleurig.
In het voorjaar wil ik de achterkant, achter de bumper, en de onderzijde van de deuren nog in de transparante tectyl zetten.

Omdat ik trouwens bij de modderkuipen, de uitsparing in het midden thv de as (over die uitstekende naad), heb weggelaten (dus de uitsparing 'dichtgepolyesterd') en winterbanden heb gemonteerd (155-80-13) liepen deze wat aan in de bochten, rechtuit was geen probleem. Als oplossing heb ik hiervoor 2 spacers besteld van 10mm. Mooie aluminium met centreerring en verlengde bouten en ik heb na montage niets meer gehoord (y)
Spacers op een panda klinkt misschien wat heftig, maar achter staan de wielen al wat meer in de wielkast dan voor en 10 mm per zijde valt echt niet op. Misschien wel als ik van de zomer de lm's er weer onder zet. 8*)

De winterbanden aan de voorzijde heb ik moeten vervangen omdat ik vanwege een noodstop met blokkerende wielen, vorige jaar in de young, een stuk profiel miste. Dit rijdt erg #!@* en ze zijn niet meer rond te krijgen. Nu mooie uniroyal erop 155-70-13.

Omdat ik op deze panda ook weer graag de beugels rondom wil monteren (dan wel in een andere kleur, met plastidip)
Had ik andere beugels nodig voor de trekstangen voor. De 900 heeft namelijk andere dan de 1100 (correct me if i'm wrong)
Dit heeft dan weer te maken met de bevestiging van de dwarsstang voor de carterbescherming. Ik snap trouwens niet goed waarom de 900's niet zo'n dwarsstang hebben, want het carter hangt naar mijn idee even laag.. of heeft het toch meer met algehele stevigheid te maken die de 1100 meer nodig heeft?
Gelukkig had mijn 1100, die inmiddels bij de sloop staat, deze nog.
De 900's missen dus het plaatje met de 2 gaatje die, in dit geval, bovenop de beugel zit
Afbeelding
Afbeelding

Waar ik ook pas later achter kwam, was dat de linker voorlamp niet mee deed met de elektrische hoogteverstelling.
Enkel het motortje vervangen bleek nogal lastig te zijn. Het bleek trouwens een heel andere uitvoering te zijn dan de rechter koplamp. Ook de linker koplamp is nu dus vervangen voor die uit m'n oude young. :mrgreen:

Verder heb ik de oranje knipperlenzen voor, vervangen voor transparante exemplaren die ik nog had liggen.
Maar ik weet nog niet goed wat ik daarvan vind.. De blanke zijknippers heb ik al liggen maar moeten nog gemonteerd worden.
Afbeelding

Ook heb ik het dasboard vervangen van 'minder mooi grijs' naar 'prachtig minder krasgevoelig zwart'.
Hierbij gelijk het dasboard hangmatje gereinigd met een soort spray en het klokje weer gemonteerd.
Als je dat eenmaal gewend bent mis je dat onmiddellijk.
Afbeelding

Het resultaat zal ik binnenkort nog wel even posten.
Evenals verder voortgangen natuurlijk en ik zal binnenkort nog wat overbodige onderdelen te koop aanbieden.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Pinda1000 »

Goed bezig zo!

Die beschermbeugel zit alleen op de 1000 en 1100 waar de katalysator vooraan zit om deze te beschermen.

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Pistachio »

Ziet er knap uit man !!!!
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Erik` »

Pistachio schreef:Ziet er knap uit man !!!!
Bedankt! 8)

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Erik` »

Inmiddels zo'n 3000 kilometer gereden in deze panda en nog altijd starten en lopen.
Wel afgelopen weekend de volledige remmerij vervangen met alles wat ik nog had liggen van de 'zwarte panda met gele beugels' (r.i.p.) Dat was niet voor niets, met name omdat ook deze wat begon aan te lopen.

Afbeelding
(fake :mrgreen: )

Zoals Pinda1000 in een vorig topic al melde, was ook hier de oorzaak een volledig vast zittende rem-hevel aan de rem rechts achter.
Afbeelding

De schoenen waren nog netjes in de trommels van de achterremmen, alleen de blokken de schijven aan de voorzijde slijten nogal vreemd.
Afbeelding

[Edit]
Aan de voorzijde zijn de remschijven, remslangen, remblokken, en hoofdremcilinder vervangen voor die van de zwarte panda.
De zuigers in de remklauwen zijn ook beide vervangen evenals de rubbers, maar dit had ik wel nieuw besteld.
Aan de achterzijde heb ik de remschoenen, remcilinders en remtrommels vervangen voor die van de zwarte panda.
(En natuurlijk verse olie om het het totaalplaatje af te maken)
Inmiddels is alles weer werkend en ontlucht. (y) En wat rolt hij dan weer heerlijk met een minimale weerstand.

Ik moet trouwens opmerken dat bij het wisselen van de remschoenen in de trommels (achterremmen) het zoveel makkelijker is om even de dikke bout los te draaien en de wielnaaf te verwijderen. Je hebt dan veel meer speelruimte voor die 'recalcitrante' veertjes.

Toen ik bij beide achterwielen de wielnaaf had verwijderd viel mij op die rechtsachter toch nog niet soepel draaide en de as een ietwat blauwe kleur had. Die naaf was dus al lang aan vervanging toe :no: en zorgde wellicht ook voor de nodige weerstand.
2x nieuwe achternaaf is inmiddels besteld en wordt komende vrijdag verwacht.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Ivo »

De schijven en blokken dus vervangen aan de voorzijde? Ziet er behoorlijk brak uit. Had je toen niet zo lang geleden gedaan met de, rust in de vrede, vorige Panda toch? Wel goed dat je meteen twee nieuwe wiellagers monteert! Zo duur zijn ze eigenlijk niet en zeker niet als je bedenkt hoe lang ze mee gaan.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Quin109
Forumgebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 mar 2018 21:56
1e Panda-achtige: Panda Van 1.2 69 Active
2e Panda-achtige: 4x4 Trekking 2001
Facebook: https://m.facebook.com/claudia.koppens?ref=bo
Locatie: Deurne (NB)

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Quin109 »

Haha! Je zei in mijn voorstel topic al dat mijn 4x4 erg op jou Panda lijkt.. Je hebt helemaal gelijk! :D Jouw wagen lijkt sprekend op die van Mij! :mrgreen: :mrgreen: Super vet! :D Geeft mij weer wat extra motivatie om aan mijn wagen te gaan beginnen! :D

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Erik` »

Ivo schreef:De schijven en blokken dus vervangen aan de voorzijde? Ziet er behoorlijk brak uit. Had je toen niet zo lang geleden gedaan met de, rust in de vrede, vorige Panda toch? Wel goed dat je meteen twee nieuwe wiellagers monteert! Zo duur zijn ze eigenlijk niet en zeker niet als je bedenkt hoe lang ze mee gaan.
Ja klopt allemaal.
- De remblokken gebruikte maar ca. de helft van de oppervlakte van de schijven. Dat is dus gelijk bij het oud ijzer gegaan.
- Die had ik inderdaad recentelijk vervangen bij de zwarte panda, maar dat ik heb ik allemaal weer gedemonteerd toen de panda naar 'de laatste eigenaar' ging.
- Ik ben van mening als je een ingrijpende vervanging doet aan één zijde van de as, dat je dat ook moet dan bij de andere zijde van de as om een trekkend stuur ed. te voorkomen. Vervang dus niet 1 band, 1 lager of 1 setje remblokken, maar wat je links doet, doe je ook rechts. Tussen voor en achter maakt het niet zoveel uit.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Erik` »

Vandaag ben ik ook weer lekker aan de panda wezen sleutelen.
De wielnaven voor de achter as waren vrijdag al binnen gekomen en heb ik vandaag dan gemonteerd.

Hier nog even een foto van de warm gelopen as wegens een defect lager.
Afbeelding

Ik was nog even bang dat de as misschien wat was afgenomen in diameter, maar de nieuwe naaf past zo nauw dat daar geen sprake van was. Natuurlijk met een nieuwe bout de naaf weer vastgezet en het meegeleverde stofkapje gemonteerd. Shiny!
Dit was bij het rechter achterwiel, maar ik heb de naaf van linksachter dus ook gelijk vervangen.
Afbeelding

Een maand of wat geleden heb ik ook op het internet een spoilertje gevonden voor de panda.
Het was nog even wachten op de verzending vanuit Italie, maar het was het wachten waard.
De spoiler was uitgevoerd in een soort creme witte kunststof met drie bevestigingspunten voor een boutje.
Wegens het koude weer kon ik nog niet eerder gaan spuiten, want creme wit was niet heel flitsend :no:
Eerst een paar keer in de kunststof primer gezet en toen een aantal lagen mat zwart.

Om de exacte locatie op de klep te bepalen had ik in de drie boutgaatjes in de spoiler een boutje gedraaid waaraan ik een puntje had geslepen.
Afbeelding
Vervolgens schilderstape op de klep geplakt en op het oog de spoiler geplaatst, de puntje laten op het schilders tape een goede markering achter. Vervolgens alles 2 keer nagemeten en toen geboord.
Gelukkig in 1 keer goed :mrgreen:
Afbeelding
( :idea: Als je gaat boren in de buitenzijde van je auto, plak dan altijd een stukje schilderstape op het plekje waar je gaat boren, dan glijdt je boortje niet weg met een kras als gevolg)

Monteren bleef nog even priegelen, maar het resultaat mag er naar mijn idee wezen.
Zeker is dat de spoiler niet zomaar los komt. (y)
Afbeelding

Bij de zwarte panda had ik het achterraam en de klapraampjes zelf voorzien van zwarte folie. Dure folie, grote ergernissen en een matig resultaat deden mij doen besluiten het bij deze panda iets professioneler aan te pakken door het daarom dan ook maar over te laten aan de professional. Al met al ben je dan wat duurder uit dan wanneer je het zelf doet, maar dat staat dan ook weer in verhouding met het resultaat. Ook het achterraam is gedemonteerd voor het plakken maar het is dan ook wel erg strak geworden, echt niets op aan te merken.
Afbeelding

Morgen wordt het weer zulk heerlijk weer, dan ga ik de lichtmetalen velgen onderhanden nemen en kunnen de winterbanden met roestige velgen weer in de schuur.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Ivo »

Spoiler is netjes geworden (y) . Met kunststof primer moet het wel blijven zitten. Het verbaast mij elke keer weer dat het zo goed werkt.

Lekker bezig met onderdelen vervangen. Wat jij zegt over beide kanten meteen aanpakken doe ik ook altijd. Als één kant stuk is, zal de ander ook niet al te fris meer zijn en toch snel stuk gaan. Plus meer glimmende onderdelen is beter :lol:
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door PandaVespa »

Idd goed bezig. Ik hou ook niet van half werk. Schokdempers zou je na elke 100.000km gewoon moeten vervangen, tenzij je veel op snelweg zit dan om de 150.000km. Je herkent je wagen niet meer terug. Als je weet hoe een Panda moet sturen, herken het het stuurgedrag weer terug :lol: .

Jij durft wel gaten boren in de koets.........
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door Micha D. »

Ziet er allemaal wel super netjes uit, je pakt het grondig aan! Ben persoonlijk niet echt fan van (hele donkere) tint op je ramen, maar het is nu in ieder geval wel in een keer goed gedaan (y).

Overigens vraag ik me wel af, mis je het vermogen van de 1100 niet? Mijn winterpanda had ik misschien wel gehouden als het een 1100 was, maar ik vond de 900 echt té langzaam :P.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda hobby, 900 1999

Bericht door michiel van g. »

Dat van die schokdempers is herkenbaar. Bij de Marbella heb ik ze laten vervangen (achter) door nieuwe toen toch de tuimelaar van de bladveer moest worden vervangen. Eerst ging ik met een zak zand in de kofferbak bij de minste of geringste kuil op de veerstops, nu niet meer, wereld van verschil.

@Micha: je bent gewoon verwend met de 45 :D (de Marbella is nog langzamer dan een 900, en laten we het niet over de Trans hebben of Dyane :P )
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”