Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Peanut01
Forumgebruiker
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jan 2013 21:08
1e Panda-achtige: 1.1 Young
Locatie: Scherpenisse

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Peanut01 »

aribold schreef:Als je een universele meter gebruikt, dan moet je de daarbij behorende sensor gebruiken in de uitvoering met het schroefdraad dat voor jou het makkelijkst passend te maken is. Ingewikkelder of simpeler is dat niet te maken...

Ik heb een tijd geleden in mijn Kever een olie temperatuur sensor en meter gemaakt.. opzich is het niet moeilijk, maar ik vroeg me dan af hoe het bij een Panda werkt, en hoe en welke sensor te plaatsen..
Quot homines, tot sententiae

Fiat Panda 1.1 Young 2001
VW Kever 1985

Wie zijn wij?

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door aribold »

Zoals ik al zei:
Als je een universele meter gebruikt, en niet de originele panda meter, dan zul je een sensor moeten gebruiken die geschikt is voor deze meter. Ik zou dus adviseren een sensor te gebruiken die door de fabrikant van die sensor aanbevolen wordt. Volgens mij zijn er in principe niet heel veel variaties in het weerstandsgedrag van de sensor. Maar daar heb ik me nooit echt in verdiept.
Samengevat: Zodra je een universele meter gebruikt, is die meter bepalend en maakt het niet uit of er een Volkswagen, Fiat, Jacuzi of snelkookpan omheen zit.

Wat je nodig hebt is:
- de meter
- een sensor die erbij past
- een opbouw of inbouwbeugel
- een draadje met zekering van meter naar geschakelde plus op het contact, dashboard, of ergens anders (als het maar uitschakelt als je het contact uitdraait)
- massadraadje naar meter en een massa op je sensor
- draadje tussen meter en sensor.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Bazz
Forumgebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:18
1e Panda-achtige: 1100 Selecta 1997
Locatie: Amsterdam

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Bericht door Bazz »

Ik kom er nog steeds niet uit. Ik heb dus een Selecta van 01/97. Bij mijn weten is dat een 1100 single point motor. Universele voeler is geplaatst en NOS temp meter ook. Paste keurig in de printplaat maar werkt echter niet. Moet ik bij deze motor een draadbrug op de print monteren zoals op deze foto? Dacht dat dat alleen bij multipoint nodig was.... Maar misschien maken de vele modellen mij in de war.

Afbeelding
Afbeelding
- Met een Panda lach je nog steeds iedereen uit. En met name de belastingdienst. -

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Bericht door aribold »

Bij de multipoint moet je zelf een plek verzinnen voor de sensor, omdat deze simpelweg niet aanwezig is. Dit blok heeft geen thermoschakelaar voor het lampje, en dus kun je die niet uitwisselen met de sensor.

Wat voor jou van toepassing is met de monopoint Fire:
  • Thermoschakelaar vervangen door een sensor
  • Het dashboard plaatje met lampje vervangen door de meter
  • Controleren of niet 1 van de 3 printbanen van de meter "doodloopt". Als je de banen op de printfolie volgt, moeten ze alledrie uiteindelijk ergens bij een stekker uitkomen. Als dit niet het geval is, zal er een draadbrug gesoldeerd moeten worden.
De "+" en de "-" van de temperatuurmeter en de benzinemeter zitten op de zelfde plek (zie foto hierboven). Het moet dus makkelijk te controleren zijn of deze aangesloten zijn via de printbanen. Het derde pootje van de meter moet uiteindelijk verbonden zijn met de enkele stekker op de temperatuursensor. De schroefdraad van de temperatuursensor is verbonden met de massa (van het motorblok). Dit is allemaal na te meten met een multimeter, als je de printbanen volgt naar de stekkers.

Als je niet de originele sensor hebt van Fiat, maar een universele sensor met 2 stekkertjes, zal de 2e stekker waarschijnlijk verbonden moeten worden met de massa, tenzij het een dubbel uitgevoerde sensor is. Bij een dubbel uitgevoerde sensor, moet je 1 van de 2 stekkers negeren.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Bazz
Forumgebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:18
1e Panda-achtige: 1100 Selecta 1997
Locatie: Amsterdam

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Bericht door Bazz »

Thanks, dit is duidelijk!

We gaan verder proberen ...
Afbeelding
- Met een Panda lach je nog steeds iedereen uit. En met name de belastingdienst. -

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Bericht door PandaVespa »

Ik rij al jaren met een werkende temp.meter in een 1100mpi :mrgreen: .

Op verzoek een aparte topic aangemaakt: Klik hier :idea:
Laatst gewijzigd door PandaVespa op 08 feb 2019 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Bericht door bero »

(y) (y) Erg nuttig Jacob :-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Bericht door michiel van g. »

zeker! Misschien wel wat voor in de technische handleidingen rubriek? @Pandavespa, als je het bericht daar ook zou willen plaatsen? Dit zijn precies de dingen die handig zijn :)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Bericht door PandaVespa »

Geregeld :wink: .

Ik besef wel dat veel mensen moeite met mij hebben, maar als je mij kent ben ik best een toffe peer ipv een rotte peer :mrgreen: . Zoals een collega ooit over mij zei, als je raar doet tegen hem, doet hij raar tegen jouw :P .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Bericht door michiel van g. »

dank. En ja, Pandarijders hebben misschien allemaal wel een beetje een gebruiksaanwijzing, net als de auto's zelf :)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door 4RN01D »

lanser54 schreef: 26 jan 2012 00:40
Kres schreef:
aribold schreef:Ik wil niet heel negatief doen, maar zal waarschijnlijk wel zo overkomen:

- De test opstelling klopt niet. De meter hoort massa, plus en NTC-signaal te krijgen. (anders zou hij accuspanning- en dus ook toeren-afhankelijk worden)
- Het Panda dashboard wordt aangelicht, niet doorgelicht. Lampjes achter de meterplaatjes zorgen er hooguit voor dat je lelijk licht door kiertjes ziet.
- De sensor mag echt niet ver van de thermostaat af gemonteerd worden. In de kop of het spruitstuk geniet natuurlijk de voorkeur, maar is lastiger. Als je hem ver van de thermostaat zet, dan slaat de stoom al onder je motorkap vandaan, voordat je meter aangeeft dat je thermostaat defect is. (Als je dit een paar keer overkomt, kun je wel gelijk bij het vlakken van de kop, een aansluitpunt op de originele plek van de 1000cc bij maken. :wink: )

Nu iets opbouwender:
- De 2 contacten van de temperatuurlampjesfitting, vallen samen met 2 van de 3 contacten van de meter. Deze 2 contacten op de meter zijn plus en NTC-signaal. (de NTC hangt met de andere zijde aan massa). Het derde pootje moet aan de massa.
- Dit valt allemaal terug te redeneren, uit het feit dat bij de 1100, het lampje en de meter makkelijk uit te wisselen zijn. De signaal aansluiting van de originele temperatuur afhankelijke schakelaar, die je dan moet vervangen door een NTC-sensor, blijft namelijk hetzelfde kabeltje, en dus ook hetzelfde spoor op de dash-print-folie. Één aansluiting van het lampje (en dus ook meter) is dus massa via temperatuursafhankelijke schakelaar (bij meter dus NTC). De andere aansluiting van het lampje (en dus meter) moet dan wel een geschakelde plus zijn.
- Verder redenerend kun je dus concluderen dat het pootje van de meter dat niet samenvalt met een aansluiting voor het lampje, aan massa moet komen. Één van de aansluitingen van het lampje is waarschijnlijk verbonden met andere lampjes of met een pootje van de benzinemeter. Dit moet dan de geschakelde plus zijn. De tweede aansluiting van het lampje is dan het signaal, en zou logischerwijs ook niet verbonden mogen zijn met andere componenten op het dashboard.

Dus om je lap text samen te vatten... (kijkende naar de foto die ik eerder heb geplaatst)

Links de geschakelde plus...

Onder: Massa

Rechts: Ook aan de massa maar dan via de NTC...

Kan je er mee leven :P

Ik kan het helaas nu niet testen helaas.
Ok heb even de foto bekeken , en er wat aan bewerkt , misschien heb je er wat aan .
Een zeer goed verhaal aribold , klopt helemaal , vond het ook al zo gek dat min niet aangesloten zat , maar ken de meter niet :roll:
Maar die zwarte draad brug op de foto die naar de NTC poot loopt hoort daar niets anders ?
Kan goed zijn dat het normaal is , een draad brug in andere electronica zag je vroeger niet anders , met die enkel zijdige print platen .
Lijkt me dat je + en - ook van de tellerbak zelf kunt halen, door bij voorbeeld de benzinemeter door te lussen? In dat geval hoef je alleen een draad naar de sensor te trekken voor het signaal... Wat denken jullie?
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Bericht door 4RN01D »

Ik heb net wat meetwerk gedaan... de aansluitingen van de benzinemeter en temperatuurmeter zijn hetzelfde... dus het lijkt mij dat + en - gewoon door te lussen zijn. Dan hoeft er dus alleen een draad van de tellerbak naar de sensor en van de sensor naar het chassis.
Panda 1.1 :D SMILE


Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Bericht door 4RN01D »

Ook ik heb 'm werkend. Dank zij jouw linkjes @Robert100HP, wist ik dat dat tussenstuk dus ook gewoon te koop is... scheelt weer lassen XD. En wat bleek? ik vond de laatste van die tussenstukken bij een tuningwinkel hier in Overvecht. En daar heb ik de sensor uit een Daewoo Matiz ingezet. (Niet hackelen, de Matiz was oorspronkelijk ontworpen door Giugiaro als Concept genaamd de Fiat Cinquecento ID/Lucciola en werd zo gepresenteerd in '93, dus moet kunnen XD). Ik hoefde eigenlijk alleen nog een massa te maken, temperatuur op 90 en het naaldje op 90 zetten. Kat in 't bakkie :)
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Bericht door Robert100HP »

(Niet hackelen, de Matiz was oorspronkelijk ontworpen door Giugiaro als Concept genaamd de Fiat Cinquecento ID/Lucciola en werd zo gepresenteerd in '93, dus moet kunnen XD).

Ik zal de laatste zijn die over een koppeling of verloopje valt, wat past past. :rofl: :rofl:

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”