Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

aandrijfashoezen oer- Panda

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Panda 500 »

Ik weet niet waar je ze wil bestellen maar sommige bedrijven geven je een 'inruilprijs' wanneer je de oude assen inlevert. Die kunnen zij dan weer opknappen met nieuwe lagers en dichtingen. Dat moet je maar even opzoeken via internet. Voor de volledigheid/duidelijkheid: bij een 'gewone' Panda (= niet-Panda30, maar wél de 4x4) kunnen de assen er 'gewoon' uit, dus zonder de bak open te doen.

jacco4x4
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 apr 2018 10:35
1e Panda-achtige: panda 4x4 1984
Been thanked: 3 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door jacco4x4 »

Ok bedankt voor de tip, helaas is het lager van mijn rechter as kapot en zijn er resten in de bak terecht gekomen (bak moet dus uit elkaar).

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Panda 500 »

Oei, da's slechter nieuws! Dat betekent dus àlles nakijken op metaaldeeltjes/slijpsel... Misschien heb je wat aan mijn 'revisie'-reportage van een paar jaar geleden. Toch heel wat daarover op het forum gezet destijds...
Vooral de afstelling van de speling (eigenlijk 'voorpanning'!) van de conische lagers is een hele procedure met inlegringen. Een stuk complexer bij de 4x4 vanwege de haakse aftakking naar achter!!! (Tandcontact te controleren met Pruisisch blauw.) Ik bestelde daar vooraf gewoon een aantal van, van verschillende diktes (0.05; 0.10; 0.20), omdat dat een paar keer proberen, meten en zonodig meer of minder tussenringen in steken. Dit vraagt toch wel enig technisch inzicht, al heb je dat waarschijnlijk als je aan zo'n karwei durft beginnen. Ik denk nog een paar vulringen ('shims') over te hebben, die wil ik je best gratis opsturen. Ik kan er toch niks anders mee.
Ik kan je ook al zeggen dat de lagers IN de afkoppelbare aftakking naar achter normaal een beetje 'zwaar' draaien, wegens een voorspanning. Dat wist ik niet en heb dat ook uit elkaar gehaald, terwijl het achteraf gezien niet nodig bleek... Bovendien kun je dat deel nog altijd apart reviseren, zonder je hele bak open te doen of zelfs uit de wagen te moeten halen. (Dit zeg ik nu even , gewoon uit het hoofd, ik hoop me hier niet te vergissen, dus kijk het even na.)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: aandrijfashoezen oer- Panda

Bericht door Panda 500 »

Oeps, nee! Ik vergiste me dus hierboven. Dat kan 'op zich' wel maar dit is de lagering van de 'pignon' op het haakse kroonwiel, en dat moet dus bij hermontage zeer zorgvuldig afgesteld worden middels die vulringen (differentieel-lagering).
Sorry, maar het is inmiddels zo'n 6 jaar geleden dat ik de bak reviseerde... :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”