Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Wat is dit? Vbak lekkage?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
sebas2000nl
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2020 12:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1 2 Edizone Cool
Facebook: Sebastian De Smet

Wat is dit? Vbak lekkage?

Bericht door sebas2000nl »

Dag leden,

Het volgende probleem kan ik lastig terug vinden op het internet. Ik heb al een aantal berichten bekeken op dit forum maar ik kom er niet helemaal uit.

Mijn linker aandrijf hoes is een klein beetje plakkerig/zweterig, het valt mee maar het valt wel op aan de onderkant van de Panda. Nu zit er op de bovenkant van de versnellingsbak een soort ‘dopje’ (iemand die weet waar dit voor dient? Ontluchting?) waar de olie uit lijkt te spatten/lekken. De omgeving er omheen is ook bedekt onder een klein laagje smurrie van zand en stof wat blijft plakken aan de olie.

Ik denk dus dat mijn linker aandrijf hoes wat vochtig is doordat deze ‘dop’ recht boven de aandrijf hoes zit en hier op lekt. Maar wat lekt er? Welke olie is het? Moet ik het aanvullen? Ik neem aan dat iets wat lekt ook weer aangevuld moet worden…

Als verduidelijking enkele foto’s bijgevoegd. Het gaat om de blauwe pijlen.

Groet Sebas
Bijlagen
0CA6C240-D039-484E-AF87-B97490B2893C.jpeg
0CA6C240-D039-484E-AF87-B97490B2893C.jpeg (104.7 KiB) 258 keer bekeken
20C7040A-626B-4141-8FED-0BB06B38794D.jpeg

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Wat is dit? Vbak lekkage?

Bericht door Robert100HP »

De inbus bij de rode pijl is het maximale vul niveau van de bak, de de aftapplug is de inbus aan de onderzijde van de bak. De dop bovenop de vul opening, bij vullen kan met b.v. Kroon SP Gear 5015 of gelijkwaardig.
Auto op een volledig vlakke ondergrond zetten, niveau plug eruit draaien en vanaf boven bijvullen tot de olie uit het plug gat druppelt. Verversen van de bakolie doet vrijwel niemand, toch is het voor het behoud van de bak ( slijtage ) en keerringen
dit om de 50. a 60.000 km te doen. Er gaat maar heel weinig bakolie in dus de kosten zijn het niet.
Maar mijn ervaring met de Fiat bakken is dat de kering(en) van de schakel hevel(s) ( een 6 bak heeft er 2 ) veelal voor de lekkage zorgen. Door werveling van de rijwind verspreid de olie zich dan over een groter oppervlak.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”