Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Op zoek naar dakrails

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Reneb
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2022 15:15
1e Panda-achtige: 169 2010

Op zoek naar dakrails

Bericht door Reneb »

Hoi mede panda liefhebbers.

Mijn partner en ik hebben afgelopen februari onze eerste auto en ook eerste Fiat Panda gekocht. Wat zijn we er blij mee! Het is een gele Panda 1.2 uit 2010. De afgelopen maanden heb ik zelf al wat kleine dingetjes geknutseld, maar met het oog op de aankomende vakantieperiode hadden we bedacht dat we wel graag dakrails/dakdragers zouden willen zodat we bovenop het dak wat spulletjes mee kunnen nemen. Nu houdt mijn kennis van auto's in het algemeen vrij snel op en weet ik op t moment niet zo goed wat verstandig is, wat ik wel heb kunnen vinden is dat het maximale gewicht op het dak 50kg mag zijn, dus daar ben ik me van bewust.

Mijn zoektocht bracht me onder andere langs dit forum en zo dacht ik, "hier kunnen ze ons vast helpen". En zo zouden we het ontzettend op prijs stellen als we hier wat tips kunnen opdoen. Mijn (voorlopige) opties op een rij:

1. Wellicht heeft iemand van de Panda Club nog dakrails die niet gebruikt worden en die we over zouden kunnen nemen.
2. Aanschaffen van (het liefst 2e hands) nieuwe dakrails, maar dan weet ik niet zo goed welke passen. Ik kwam op de volgende site terecht(https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... krail-set/)
3. Dakdragers kopen die op een 'kaal dak' geplaatst kunnen worden, dus zonder dakrails. (Is dit uberhaupt mogelijk?)
(4+) opties die we zelf nog niet hebben kunnen bedenken.

Ik heb ook een aantal foto's geplaatst van auto en de bevestigingspuntjes.

Elke reactie wordt gewaardeerd! Groetjes,

RenéAfbeelding
Bijlagen
de auto
de auto
de bevestigingspuntjes
de bevestigingspuntjes

CyberPanda
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:43
1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
2e Panda-achtige: Saab 93 2005
3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Op zoek naar dakrails

Bericht door CyberPanda »

Hoi!

De netste oplossing is een setje originele langsdragers, met daarop dwarse dakdragers voor de dakkoffer. Dit setje bijvoorbeeld: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /16936873/

Misschien kun je een set vinden waar de originele bouten ook bij zitten, er horen ook afdekkapjes bij.

Bewaar de originele rubbere dopjes van de schroefgaten in het dak goed, deze heb je nodig om de boel weer af te dichten mocht je de langsdragers weer demonteren :yes:

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Op zoek naar dakrails

Bericht door BertPleizier »

Er staan genoeg Panda's met originele dakrails op de sloop. Zolang de auto niet over de kop geweest is bij een aanrijding is de dakrails nog prima te gebruiken. Even langs gaan met een setje gereedschap en je kan ze er zelf afschroeven. Weet je gelijk hoe ze vast moeten bij je eigen Panda.

Ik zou bij de dealer wel nieuwe afdichtingen bestellen, deze kosten de wereld niet en dan weet je dat alles weer goed waterdicht is.

Reneb
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2022 15:15
1e Panda-achtige: 169 2010

Re: Op zoek naar dakrails

Bericht door Reneb »

Bedankt voor de tips beiden. Ik ga dan eerst even bij wat sloperijen langs!

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Op zoek naar dakrails

Bericht door BertPleizier »

In Roosendaal staan een paar Panda's bij Venyard. Zelf er af schroeven en vaste prijs voor de onderdelen (ongeacht het merk). Wellicht is dat in de buurt.

Reneb
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2022 15:15
1e Panda-achtige: 169 2010

Re: Op zoek naar dakrails

Bericht door Reneb »

Ik woon zelf in Groningen dus ietwat uit de buurt. Had ze inderdaad gezien, maar probeer eerst de sloperijen hier eens. Dankjewel!

Reneb
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2022 15:15
1e Panda-achtige: 169 2010

Re: Op zoek naar dakrails

Bericht door Reneb »

Inmiddels ook al een reactie van één van dit Forum. Heel fijn deze betrokkenheid!

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Op zoek naar dakrails

Bericht door BertPleizier »

Let wel op de juiste type dakrails: er zijn volledig zwarte rails en alminium kleurige rails met zwarte voetjes / uiteinden gebruikt op de Panda 169. Ik weet niet of ze uitwisselbaar zijn. Anders zou ik de volledig zwarte nemen.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Op zoek naar dakrails

Bericht door Poging2 »

Ik heb Rene ondertussen mijn oude dragers aangeboden :)

De zwarte en zilveren zijn identiek, en het maakt ook niet uit welk bouwjaar ze zijn. (ik heb de zilveren op mijn 2010 vervangen voor een zwarte uit 2004 en een uit 2007, dus de andere jaren zullen wel niet anders zijn)

De staat van de rubberen voeten is ook niet zo spannend, die dienen met name als preventie voor krassen. De enige plek waar water naar binnen zou kunnen komen is de schroefgaten in het dak, maar daar zit dus een schroef in en de sierkappen vallen er ruim overheen. Belangrijker vind ik de 4 plastic doppen in het dak wanneer je er geen dragers op hebt, die kunnen na jaren lelijk vast zitten en je draait de zwakke plastic kruiskop zo kapot. Mocht je later de dragers eraf halen, dan moet je wel bruikbare doppen hebben (of vreselijk mooi weer :D )

Dat gezegd hebbende, ik heb hier nog een handvol gebruikte maar bruikbare doppen liggen, mocht iemand er een paar nodig hebben, let me know :)

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Op zoek naar dakrails

Bericht door BertPleizier »

Ik heb jaren geleden bij mijn andere auto ook lekkage gehad via de gaten van de dakrails. Ondanks dat de voeten ruim over de schroefgaten in het dak vallen liep er met hevige regen of in de wasstraat toch water naar binnen: over de hemelbekleding helemaal naar de voorruit. Toen nieuwe rubbers voor onder de dakrails gekocht en nooit meer last van water binnen gehad.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Op zoek naar dakrails

Bericht door Poging2 »

BertPleizier schreef: 10 jun 2022 22:56 Ik heb jaren geleden bij mijn andere auto ook lekkage gehad via de gaten van de dakrails. Ondanks dat de voeten ruim over de schroefgaten in het dak vallen liep er met hevige regen of in de wasstraat toch water naar binnen: over de hemelbekleding helemaal naar de voorruit. Toen nieuwe rubbers voor onder de dakrails gekocht en nooit meer last van water binnen gehad.
Mmm dat had ik dan weer niet verwacht, I stand corrected

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”