Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Remleidingen kapot

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Pandaatje.68
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2022 10:01
1e Panda-achtige: 2008 1 2 edizione cool

Remleidingen kapot

Bericht door Pandaatje.68 »

IMG-20221029-WA0002.jpg
Beste forumleden, ik heb een heel fijn pandaatje 1.2 edizione cool uit 2008. Maar ik ben me kapot geschrokken en ik hoop dat jullie uitkomst kunnen bieden...
Onlangs trapte ik finaal door mijn rem. Gelukkig boden handrem en t afremmen op de motor uitkomst. Bij onderzoek door n vriend bleken de remleidingen lek. Kunnen jullie mij vertellen of dat vaker voorkomt op deze leeftijd en wat er naar jullie mening gebeurd zou kunnen zijn op grond van de foto's?
Super bedankt alvast voor jullie mening!
IMG-20221029-WA0004.jpg
IMG-20221029-WA0004.jpg
Bijlagen
IMG-20221029-WA0003.jpg
IMG-20221029-WA0001.jpg
Laatst gewijzigd door Pandaatje.68 op 03 nov 2022 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Remleidingen kapot

Bericht door Pinda72 »

Ik had dat ook onlangs, en dat gebeurt dus als er niet goed naar gekeken wordt bij onderhoud.
Ik had m net, en eigenlijk alles gedaan, remslangen moesten nog, dus ik wist enigszins dat het er aan kwam. No problemo als je ‘wakker’ bent :mrgreen:

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Remleidingen kapot

Bericht door sjirafje »

Remleidingen worden normaal niet van het ene op het andere moment zo slecht. Slecht wordende remleidingen moeten tijdens de APK opgemerkt worden. Mogelijk heeft de APK keurmeester de afgelopen paar keer zitten slapen?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Remleidingen kapot

Bericht door BertPleizier »

Remleidingen horen van begin tot einde bij iedere APK bekeken en beoordeeld te worden. Je hebt 2 soorten remleiding in je auto: vanaf de remcilinder bij het schutbord onder de motorkap tot aan de 4 wielen is het een stalen leiding en het laatste stukje naar de wielen is een flexibele remslang.

De stalen leiding mag geen corrosiebeschadiging hebben en de flexibele remslangetjes mogen geen droogtescheurtjes hebben.

Is er laatst aan de remmen gewerkt? Wat wel eens voorkomt is dat de remklauw losgemaakt wordt en dan (per ongeluk) 360* links- of rechtsom gedraaid weer gemonteerd wordt. Hierbij komt er een slag in de flexibele remslang en kan deze langs een onderdeel van de ophanging gaan (door)schuren. Dan kan de remslang net beoordeeld zijn als "goed", terwijl deze na een paar maanden door geschuurd kan zijn.

Al bij al een geluk dat je veilig hebt kunnen stoppen. Je auto heeft altijd een gekruist remsysteem: links voor en rechts achter vormen samen 1 remcircuit en rechts voor en links achter ook. Zodoende heb je altijd nog 50% van je remvermogen over in geval van een lek in 1 van de 2 remcircuits. Trap je je pedaal helemaal weg blijf dan heel veel pompen zodat je nog remdruk hebt voor het andere remcircuit.

Heb je de bescherming zelf open gesneden of was dit al zo? De reparatie is vrij simpel en relatief goedkoop: een flexibele remslang kost tussen de € 20 en € 30. Mijn advies zou zijn laat ze alle 4 vervangen en anders alleen de voorste. Dit wil je niet nog een keer.

Pandaatje.68
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2022 10:01
1e Panda-achtige: 2008 1 2 edizione cool

Re: Remleidingen kapot

Bericht door Pandaatje.68 »

Super bedankt voor jullie antwoorden!

Degene die de lekken ontdekte was op bezoek bij overburen. Hij maakte de foto's en zei dat het aan BEIDE kanten van de auto kapot was. Ik weet niet of hij terplekke de beschermlaag heeft ingesneden of dat dat al was.

Ik ben geen techneut, maar t zit me helemaal niet lekker.
Wat mij wèl opvalt op de foto is dat er achter die leiding t schutbord een deel aanzienlijk minder vuil is dan de rest. Kan dat komen door t schuren van die leiding??

Ik vind t zo'n vaag verhaal! Zou t sabotage kunnen zijn?? :-(

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Remleidingen kapot

Bericht door Erik 319 »

Sabotage lijkt mij niet. Dit ziet er niet uit als een netjes doorgesneden slang. Is zoals eerder geschreven gewoon een gevalletje ouderdom en een keurmeester die de remleidingen niet goed bekeken heeft,of een verkeerde inschatting heeft gemaakt.
Gewoon even nieuwe slangen er onder en vor een paar tientjes is het weer veilig.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”