Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door Kanerr »

Goed bezig zeg! Veel zelf kunnen scheelt aanzienlijk.
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

De Panda moet binnenkort voor de apk, vorige keer was de profieldiepte al een opmerking, maar heb nu de banden vervangen voor All Season Vredestein. Zelf via internet bestellen en er op laten zetten bij een bandenboer.

Ik heb de einddemper al een keer vervangen, maar net op het overgangstuk van de pijp naar achteren is die een beetje doorgeroest. Hierdoor lekt de uitlaat steeds daar minimaal, al 2x koppeling losgemaakt en goed ingesmeerd, maar nu was ik er klaar mee en heb ik maar een "uitlaat bandage" omheen gezet met wat uitlaat cement, de pijp is nog niet echt aan vervanging toe dus ik vind het wel best zo. Het is niet de mooiste oplossing in ieder geval.

Verder was een rubber van de einddemper gescheurd dus die ook gelijk vernieuwd. Heb verder nog een rondje om de auto gedaan, maar geen gekke dingen gevonden dus hopelijk is de keurmeester mild en komt ie zo er door heen, we gaan het beleven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door BertPleizier »

Als je niet wilt of kunt lassen is dit een prima oplossing om een uitlaat weer gasdicht te krijgen. Als pijp en demper nog niet verrot zijn is het gekkenwerk om ze te vervangen.

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door Kanerr »

Het werkt en het ziet er gewoon netjes uit :)
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

Afgelopen vrijdag is de Panda vlekkeloos door de APK gekomen, mocht ook wel weer eens. Na twee jaar steeds wat kleine afkeur puntjes te hebben gehad, kreeg ik nu complimenten dat de auto er nog netjes bij stond. Enige wat ze opviel was het zweten van de versnellingsbak, dit kwam volgens hun bij het berucht punt van de keering van het mechaniek op de bak. Advies was niks aan doen, kan ie oud mee worden, en anders moet de bak onder de auto vandaan.

Auto is inmiddels ook alweer bijna 11 jaar met ook bijna 135k op de teller. Auto is wat dat betreft altijd goedkoop in onderhoud geweest, zeker omdat ik veel zelf heb kunnen.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

Nu met 145k op de teller begin ik bij het optrekken vanuit stilstand te ervaren dat de koppeling wat moeilijker begint op te pakken alsof die begint te gaan slippen. Vandaag parkeerde ik op een parkeerplaats met wat diepere randen langs de vakken. Met de Panda geparkeerd op de rand en motor uit in z'n 1, slipte de auto op de koppeling een stukje naar voren.

Tijdens gewoon rijden heb ik niet echt ergens last van, soms nog wel eens als je bijna tot stilstand moet komen bij stoplicht en het verkeer net opgang komt dat je in z'n twee door wilt rijden lijkt ie ook wel eens even een keertje te slippen.

Is dit een kwestie van versleten koppeling of iets qua afstelling?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door BertPleizier »

Er valt (helaas) niets af te stellen aan de koppeling. De koppelingskabel van het pedaal naar de versnellingsbak is zelf stellend.

Gezien je kilometerstand is een versleten koppeling het meest voor de hand liggend.

Als een koppeling eenmaal begint te slippen, dan wordt dit snel erger: het beetje frictiemateriaal dat er nog is op de koppelingsplaat slijt er steeds sneller af door het beginnende slippen.

Als je zelf de koppeling kunt vervangen vallen de kosten reuze mee: een koppelingsset (= koppelingsplaat + drukgroep + druklager) en 2 keerringen van de aandrijfassen in de versnellingsbak en als je het luxe wilt doen gelijk nog nieuwe versnellingsbakolie. Ook kun je als de bak er onderuit is het eerder genoemde zweten gelijk oplossen met een nieuwe afdichting.

Als je een set kiest van bijvoorbeeld Valéo dan heb je qua kwaliteit een OEM gelijkwaardig product.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

Hee Bert, bedankt voor je reactie.

Van een beetje klussen ben ik niet vies, distributie destijds ook gedaan.
Enige waar ik tegen aanloop is dat ik geen idee heb hoe het moet, en ook nog geen goede how-to heb weten te vinden.
Hier op het forum ook niet, is er ergens goed beschreven hoe de boel los en weer vast moet?
Net als het monteren van de koppelingsplaat + drukgroep + druklager.

Een set van Valeo kost inderdaad de wereld niet ±130 euro vind ik reuze mee vallen.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door BertPleizier »

Ik heb het Haynes werkplaatshandboek voor je. Op YouTube ook niks kunnen vinden?

Wat ik wel weet is dat je de koppelingsplaat met drukgroep op de motor schroeft. Hierbij klemt de koppelingsplaat vast tussen het vliegwiel en de drukgroep. Hierbij moet je er voor zorgen dat de koppelingsplaat precies in het midden zit, zodat de as van de versnellingsbak er door kan. Als de plaat een paar millimeter uit het midden zit past de as van de versnellingsbak er niet door en loop je de pielen. Er zijn paspinnen van plastic voor die je tijdens montage even gebruikt, maar het zou mij niet verbazen als Valéo deze meelevert.

Als de bak er af is natuurlijk alles mooi afspuiten met remmenreiniger. Het stof van de frictieplaat (dat is de slijtage) kan nergens heen.

Ow ja: als je het vliegwiel verwijderd (even aftekenen op de krukas zodat hij weer hetzelfde terug gaat ivm eventuele onbalans) kun je ook de krukaskeerring bekijken / preventief vervangen.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

Wat staat er zoal in de Haynes handboek?
Ik overweeg deze wellicht aan te schaffen, maar voor mijn andere auto heb ik er ook één en geeft hij niet altijd de details die je wilt weten.

Ik heb even zitten zoeken en uiteindelijk wel wat filmpjes gevonden, ze zijn allemaal van dezelfde gast en op zich wel goed.

Fiat Panda 1.4L
Fiat 500 1.2L
Ford Ka 1.2L

De koppelingsset van Valeo heeft zover ik weet geen centereer tool er bij, ik zag echter wel een tool van KS tools, weet niet of dat aan te raden is maar hoor het graag. In een van de filmpjes gebruikt hij ook een soort gelijke centreergereedschap.

Heb je voor het verwijderen van het vliegwiel nog iets nodig van een blokkeertool, of kan je het vliegwiel zo los halen?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door BertPleizier »

Ik heb je een e-mail gestuurd.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door helhond »

Hee Bert bedankt voor de gestuurde files!

Na het kijken van de filmpjes krijg ik er steeds meer vertrouwen in, heb me alleen rot lopen zoeken naar de juiste keerringen voor de aandrijfassen en de afdichting die zweet. Heb je enige idee welke onderdelen ik hier voor moet hebben?

Vliegwiel loshalen twijfel ik nog even over, als deze er af is kan je dan gelijk de achterste krukas lager eruithalen of moet er nog meer voor los? En het pilot bearing is dat ook slim om die te vervangen?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door BertPleizier »

Als je twijfelt over de juiste keerringen zou ik ze bij de Fiat-dealer bestellen. Kost wat meer maar dan weet je zeker dat je de juiste hebt. Bestel je op internet de verkeerde dan ben je duurder uit.

Welke afdichting er zweet op je versnellingsbak weet ik niet. Ik kan je dus niet zeggen welke afdichting je daar voor nodig hebt.

Als ik het goed heb zit de krukaskeerring direct achter het vliegwiel ja. Zou niet weten wat er anders nog achter het vliegwiel zou zitten.

Van een pilot bearing heb ik nog nooit gehoord. Net even op Google gekeken wat het is en het lijkt me een vrij simpel lager dat in het vliegwiel zit. Is dus een vrij goedkoop lager dat je van SKF overal kan kopen. Als je toch bezig bent zou ik voor < € 10 geen risico lopen en het meevervangen.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door BertPleizier »

PS: ik weet niet of je de vliegwielbouten opnieuw kan / mag gebruiken. Dat zou je even na moeten vragen bij de dealer.

JCK
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2021 00:50
1e Panda-achtige: 12 Emotion 2008
2e Panda-achtige: 100hp 2007
Locatie: 0316
Has thanked: 4 times

Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer

Bericht door JCK »

BertPleizier schreef: 30 okt 2022 23:35
Van een pilot bearing heb ik nog nooit gehoord. Net even op Google gekeken wat het is en het lijkt me een vrij simpel lager dat in het vliegwiel zit. Is dus een vrij goedkoop lager dat je van SKF overal kan kopen. Als je toch bezig bent zou ik voor < € 10 geen risico lopen en het meevervangen.
Denk dat ze het toplager bedoelen, zit in het uiteinde van de krukas, daar zit de prise as (ingaande as van de bak) in gelagerd. Lager is alleen actief als de koppeling is ingetrapt.
Verwijderen gaat het met een binnen (slag)trekker.
JCK
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde, in de praktijk niet.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”