Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Klikkend gedoe.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Haddock
Clublid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
Has thanked: 30 times
Been thanked: 12 times

Klikkend gedoe.

Bericht door Haddock »

Wat ik nu heb, ik weet het niet.
Na de eerste opstart in de morgen was er hier en daar al n klikje, vreemd.
Nu klikt het veel meer, lijkt bij de stuurkolom weg te komen, hoort als n groot schakelend relais. Stuurt dan ook zwaar.
Forum hier en in de UK nagezocht maar geen antwoord gevonden.
Het enige wat ik me voor kan stellen is n slechte accu, maar de onvolprezen bijgevoegde onderhoudshistorie vertelt mij dat ie pas drie jaar oud is?
Iemand n helder idee?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door Pinda1000 »

Geen brandend lampje van de stuurbekrachtiging?

Dat de accu pas 3 jaar oud is zegt niks, deze kan soms al slecht zijn dan!

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door Riddick »

FIAT's staan er om bekend dat als de accu slecht wordt, dat de meest vreemde klachten zich voor doen.

97% van de tijd is dat allemaal weg na het plaatsen van een nieuwe accu, verder will je ook niet met een slechte accu de winter in.

In mijn Abarth 595 Turimo had ik ook allerlei onverklaarbare problemen, accu vervangen alles was weg.
Bij mijn huidige 500 Sport 105 het zelfde verhaal, allemaal vreemde meldingen, onder andere start-stop problemen, nieuwe accu er in en alles doet het weer probleemloos.

Gebruikersavatar
Haddock
Clublid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
Has thanked: 30 times
Been thanked: 12 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door Haddock »

Ok, accu checken dus. En inderdaad geen lampje.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door Robert100HP »

Iedereen denkt nog steeds dat lage temperaturen een accu de das om doen. Het is juist omgekeerd,
de hoge temperaturen van de laatste maanden zorgen voor versnelde veroudering.
En dat merken we pas als het ........ kouder word. :yes: :yes:

Gebruikersavatar
Haddock
Clublid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
Has thanked: 30 times
Been thanked: 12 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door Haddock »

Net even de multimeter op de accu in rust gehad, 12,38 V. Alleszins redelijk toch?

degetikte

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door sjirafje »

De spanning in rust zegt eigenlijk niet zo veel.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Haddock
Clublid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
Has thanked: 30 times
Been thanked: 12 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door Haddock »

Nieuwe accu, geen succes. Het werd steeds erger. De blower en de lampen gingen zelfs in de golfslag. Uiteindelijk heeft de nieuwe dynamo succes gebracht, hij rijdt weer heerlijk. Ook met harde zijwind ligt ie goed, valt me alles mee.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door bero »

Daarom zei Sjirafje ook dat spanning in rust niets zegt. Als je met lopende motor had gemeten, had je geen 14v gehad waarschijnlijk. Dat is een teken dat de dynamo niet goed meer is.

Maar probleem opgelost (y)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door PandaVespa »

Een tip. Bouw een voltmeter in je auto. In rust is rond 12v ok. Met lopende motor moet het medio 14V zijn. Als voltage met draaiende motor en lampen aan onder 13,5V komt, dynamo vervangen.
In mijn geval, zag ik voltage tijdens rijden naar beneden lopen. Volgende dag gelijk 'nieuwe' dynamo besteld (zijn gereviseerde).
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Haddock
Clublid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
Has thanked: 30 times
Been thanked: 12 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door Haddock »

Ik had de multimeter erbij. Onder de motorkap gas geven met het kabeltje is er niet meer bij. Dus heb op n gegeven moment de meter onder de geopende kap door op de ruitenwisser gelegd, kon ik m vanuit de auto zien. Hij stuiterde van dikke 11 naar 15,5 V!

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door bero »

Hij zou stationaire rond de 14 moeten zijn. Niet alleen bij gasgeven.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door PandaVespa »

Gas geven of niet, voltage blijft hetzelfde. Als voltage maar hetzelfde blijft, alleen 15,5V is wel veel. Mijne blijft hangen rond 14,4V.
Voltage zakt alleen beetje, zodra 'stroomverbruikers' aan worden gezet. Zoals achterruitverwarming, blower cq koplampen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door sjirafje »

15,5v is teveel.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Haddock
Clublid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
Has thanked: 30 times
Been thanked: 12 times

Re: Klikkend gedoe.

Bericht door Haddock »

Nou, hij stuiterde toch echt. Vandaar het klikkende relais, de flikkerende koplampen en de blower die harder en zachter ging. Theorie is prachtig maar dit is wat ik zag. En er zit al n nieuwe dynamo op hoor.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”