Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Stuurbekrachting wel of niet?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Stuurbekrachting wel of niet?

Bericht door BertPleizier »

Klopt, met stuurbekrachtiging zit er een elektromotor op de stuurstang. Die is dus anders.

Zou mij overigens ook niet verbazen als de overbrenging zonder stuurbekrachtiging kleiner is (meer stuuromwentelingen van links naar rechts) om het sturen lichter te maken. Dat betekent dat ook het stuurhuis zelf anders is (kan zijn) zonder stuurbekrachtiging.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Stuurbekrachting wel of niet?

Bericht door bero »

BertPleizier schreef: 19 dec 2022 20:49 Klopt, met stuurbekrachtiging zit er een elektromotor op de stuurstang. Die is dus anders.

Zou mij overigens ook niet verbazen als de overbrenging zonder stuurbekrachtiging kleiner is (meer stuuromwentelingen van links naar rechts) om het sturen lichter te maken. Dat betekent dat ook het stuurhuis zelf anders is (kan zijn) zonder stuurbekrachtiging.
Dat werd in dat topic ook besproken en inderdaad zit er verschil in de overbrenging.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Stuurbekrachting wel of niet?

Bericht door Robert100HP »

Er kan ook een stuurhuis van een 169 met stuurbekrachtiging gemonteerd zitten.
En dan bedoel ik dat deel wat onder de auto zit, de overbrenging is dan anders.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Stuurbekrachting wel of niet?

Bericht door Robert100HP »

Zonder bekrachtiging heeft deze een andere overbrenging, let bij vervanging op dat de draad van de bevestiging bouten is gewijzigd.
Stuurhuis 1.JPG

Fiatlover
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2022 21:10

Re: Stuurbekrachting wel of niet?

Bericht door Fiatlover »

sjirafje schreef: 19 dec 2022 11:33
Fiatlover schreef: 19 dec 2022 02:05 Dank voor alle reacties, ik zal de dealer vragen om specifiek naar de auto te zoeken.

Bedankt
Heb je gekeken of er voor het starten een rood lampje met het symbool van een stuurtje bij je snelheidsmeter brandt?
Hi, nee er brand geen licht, de fiat dealer heeft aangegeven dat er een stuurbekrachtiging in hoort te zitten, probleem nou is de vorige eigenaar heeft er een boeltje van gemaakt kwa kabels.

Heb er een nieuwe stuurbekrachtiging in gedaan (2dehands) maar ik mis de kabel die in de computer van de stuurbekrachtiging moet kan die nergens vinden onder de dashboard. Als iemand mij kan helpen met een scherma die up-to-date is.
Heb een site gevonden 4cardata.info maar begrijp het niet echt best ingewikkeld.

Gr

Fiatlover
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2022 21:10

Re: Stuurbekrachting wel of niet?

Bericht door Fiatlover »

sjirafje schreef: 19 dec 2022 11:33
Fiatlover schreef: 19 dec 2022 02:05 Dank voor alle reacties, ik zal de dealer vragen om specifiek naar de auto te zoeken.

Bedankt
Heb je gekeken of er voor het starten een rood lampje met het symbool van een stuurtje bij je snelheidsmeter brandt?
Hi nee, er brand geen licht, maar heb antwoord gekregen van de fiat dealer in Italië dat er fabriek af stuurbekrachtiging heeft gezeten.

Gr

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Stuurbekrachting wel of niet?

Bericht door sjirafje »

Als dat lampje bij het starten niet brand dan zit er voor de apk keurmeester geen stuurbekrachtiging in en zou het dus ook geen afkeur moeten opleveren.

Voor de bedrading zou je eens in Fiat eLearn kunnen kijken (=digitaal werkplaatshandboek).

Na het aansluiten van de stuurbekrachtiger moet de computer nog verteld worden dat er een stuurbekrachtiger aanwezig is. Dit gaat volgens mij met een proxy alignment.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
berend255
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 31 mei 2023 19:50
2e Panda-achtige: fiat panda 1.1 2004
Been thanked: 3 times

Re: Stuurbekrachting wel of niet?

Bericht door berend255 »

heb ook geen stuurbekrachtiging , zit niet eens radio voorbereiding in en zelfs geen stabilisatie stang .. geen deurvergrendeling die van mij is zo standaard uitgevoert

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”