Afbeelding Afbeelding Afbeelding vergeet niet de contributie à 22,50 over te maken (nog geen lid? Word lid!)

Welke OBD2 apperatuur gebruik jij voor de panda169

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Cees
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda Dynamic 2004

Welke OBD2 apperatuur gebruik jij voor de panda169

Bericht door Cees »

Ik ben benieuwd welke apparaat of dongel jullie gebruiken om foutmeldingen op te sporen en storingen te verhelpen?

Ik heb zelf een Panda 169 uit 2004.

Het lampje van de motor ging bij mij laatst branden en ging even later toch weer uit.
Een kennis van mij had een ELM327 dongel en kon de foutmelding lezen en kwam terug met P0115 (p nul 115) en een heel verhaal over ventilator en de koude/lage buiten temperatuur.

Lang verhaal kort: gewoon doorrijden en als het niet meer voorkomt kan je het bij de volgende beurt bij de garage melden, maar zien ze waarschijnlijk zelf ook.
Hij kon de melding wel verwijderen maar deed dit niet zodat ze bij de volgende beurt ook zagen.

Als het vaker gebeurde moest ik toch maar een bezoek aan de garage maken.
Het is 3 weken niet meer voorgekomen maar mijn interesse gewekt in OBD maar zie door het bos de boom niet meer.

PandaVespa
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Welke OBD2 apperatuur gebruik jij voor de panda169

Bericht door PandaVespa »

App EOBD-Facile gebuiken icm met deze dongel:

Afbeelding
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

2cv6
Forumgebruiker
Been thanked: 17 times

Bericht door 2cv6 »

Die dongel heb ik ook maar dan met een USB kabel er aan voor op de laptop. Als software gebruik ik de betaalde versie van Multiecuscan. Bij de bestelling van de dongel moest ik opgeven dat deze met Multiecuscan gebruikt zou gaan worden. Men past dan wat aan in de software van de dongel.
Ik heb er ook een set gekleurde kabels bij om ook zaken die niet de motor betreffen uit te kunnen lezen.

wiemer
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 169 van 2011 51kW dynamic italia 150
Been thanked: 1 time

Bericht door wiemer »

Ja ik heb ook zo'n ELM 327 dingetje, met een appje op de foon. Torque. En hele lappen excelsheets produceert ie. Leuk om eerst eens te kijken wat voor waarden er komen terwijl er nog geen problemen zijn. Dan kan je als er WEL iets is, toch n beetje kijken of er wat veranderd is. Zo weet ik dat mijn long term trim bijna altijd op iets van 97,6 %, een gekke waarde toch? staat....maar de Panda rijdt er goed en zuinig op. Nooit een foutmelding, niks. Alle koelwater op straat? Niks.

Bij Zoonlief gingen alle alarmbellen af toen een tankbeurt 1:16.x was ipv zijn normale 1:18.
Ik zei nog: nou en? Verschillende theorietjes gecheckt... alle waarden die er wat vreemd uit zagen bleken vantevoren hetzelfde verloop te hebben. [temp kat, laat inkicken van 2e lambdasonde variatie en nog iets] Oja, en een foutmelding op een lambdasonde. [VW 1.2 TSI iets, ingewikkeld ding met 2 koelsystemen]
Toch naar garage: minus 132 euri, nix gevonden.

T is toch gauw best ingewikkeld dus. Een vermoeden testen kan, maar zomaar in de gegevens duiken "want er moet iets mis zijn" is voor mij IIG niet aan te beginnen.
Elke rit is een proefrit.

BertPleizier
Forumgebruiker
Has thanked: 35 times
Been thanked: 55 times

Bericht door BertPleizier »

Nadeel van die standaard uitlees software of apps is dat je alleen in het motormanagement kan kijken. Alle andere computers (remmen, airbags, enz.) zijn daarmee niet uit te lezen. Daar heb je echt Multi ECUScan voor nodig.

2cv6
Forumgebruiker

Bericht door 2cv6 »

BertPleizier schreef: 29 jan 2024 23:16 Nadeel van die standaard uitlees software of apps is dat je alleen in het motormanagement kan kijken. Alle andere computers (remmen, airbags, enz.) zijn daarmee niet uit te lezen. Daar heb je echt Multi ECUScan voor nodig.
Dan wel de betaalde versie van Multicuscan. Ik heb die een aantal jaren geleden aangeschaft voor 50 euro voor een licentie van een jaar. Daarna blijft hij werken maar je krijgt geen updates meer.

BertPleizier
Forumgebruiker
Has thanked: 35 times
Been thanked: 55 times

Bericht door BertPleizier »

Ik heb nooit betaald voor Multi ECU Scan, maar heb er wel gewoon de foutmelding in de airbags mee kunnen wissen. Is denk ik nu zo’n 7 jaar geleden.

2cv6
Forumgebruiker

Bericht door 2cv6 »

BertPleizier schreef: 30 jan 2024 18:56 Ik heb nooit betaald voor Multi ECU Scan, maar heb er wel gewoon de foutmelding in de airbags mee kunnen wissen. Is denk ik nu zo’n 7 jaar geleden.
Uitlezen van de stuurbekrachtiging lukte mij niet zonder de gekochte licentie en de gekleurde verloop kabel.

ebele
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda cool 2010
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Bericht door ebele »

iCarsoft FA V2.0 maar er nog heel weinig mee gedaan en kan dus niet de voor- en nadelen opsommen.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”