Beschermkappen komplampunits willen niet terug
Moderators: WelshWitch, sjirafje
-
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: 12 Emotion 2004
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Beschermkappen komplampunits willen niet terug
Beste allen,
Tijdens mijn vakantie in Albanië is mijn stadslicht links plus dimlicht rechts stukgegaan. Nu heb ik gelukkig reservelampjes en dergelijken dus kon ik die makkelijk vervangen. Alles ging goed, tot het laatste moment: het terugplaatsen van de kappen op de koplampunits. Ik krijg ze maar in geen mogelijkheid terug op dezelfde wijze als dat ze eruit zijn gekomen. Wat ook niet helpt is dat ik geen gereedschap bij me heb hier om bijvoorbeeld de accu los te schroeven of om het e.e.a. aan de kant te buigen aan de rechterzijde. Mijn vraag is dus: Hoe plaats ik zo makkelijk mogelijk de beschermkapjes van de koplampunits terug? Is er een bepaalde techniek voor of is het brute-force. Ik heb een 1.2 uit 2004.
Dank alvast en groet,
Melvin
Tijdens mijn vakantie in Albanië is mijn stadslicht links plus dimlicht rechts stukgegaan. Nu heb ik gelukkig reservelampjes en dergelijken dus kon ik die makkelijk vervangen. Alles ging goed, tot het laatste moment: het terugplaatsen van de kappen op de koplampunits. Ik krijg ze maar in geen mogelijkheid terug op dezelfde wijze als dat ze eruit zijn gekomen. Wat ook niet helpt is dat ik geen gereedschap bij me heb hier om bijvoorbeeld de accu los te schroeven of om het e.e.a. aan de kant te buigen aan de rechterzijde. Mijn vraag is dus: Hoe plaats ik zo makkelijk mogelijk de beschermkapjes van de koplampunits terug? Is er een bepaalde techniek voor of is het brute-force. Ik heb een 1.2 uit 2004.
Dank alvast en groet,
Melvin
-
- Forumgebruiker
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 78 times
Re: Beschermkappen komplampunits willen niet terug
Gereedschap heb je niet nodig. Toegegeven het is even pielen en frutten maar het past wel gewoon. De eerste keren is het even zoeken naar hoe het moet.
Als het goed is zitten er aan de kant van het wiel (dus de buitenkant van het kapje) 2 uitsteeksels. Als je goed kijkt zijn die niet recht maar al een beetje afgeschuind en dat is niet zonder reden. Je moet het kapje met die 2 uitsteeksels er een beetje schuin inhaken (dus de wielkant eerst) en het ene pinnetje eerst en dan pas de andere.
Zodra beide uitsteeksels in de bijbehorende gaten zitten kun je het kapje weer verder tegen de koplamp aan duwen en dan komt het kapje vanzelf vlak en recht te zitten. Metalen beugel terug er over klikken en klaar. Links en rechts werken hetzelfde, alleen dan gespiegeld van elkaar en aan de passagierskant heb je iets meer ruimte voor je handen.
Als het goed is zitten er aan de kant van het wiel (dus de buitenkant van het kapje) 2 uitsteeksels. Als je goed kijkt zijn die niet recht maar al een beetje afgeschuind en dat is niet zonder reden. Je moet het kapje met die 2 uitsteeksels er een beetje schuin inhaken (dus de wielkant eerst) en het ene pinnetje eerst en dan pas de andere.
Zodra beide uitsteeksels in de bijbehorende gaten zitten kun je het kapje weer verder tegen de koplamp aan duwen en dan komt het kapje vanzelf vlak en recht te zitten. Metalen beugel terug er over klikken en klaar. Links en rechts werken hetzelfde, alleen dan gespiegeld van elkaar en aan de passagierskant heb je iets meer ruimte voor je handen.
-
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: 12 Emotion 2004
- Has thanked: 2 times
Moet dan het bovenste uitsteekseltje er eerst in of het onderste uitsteekseltje?
-
- Forumgebruiker
Dat durf ik niet te zeggen. Maar dat merk je snel genoeg als je het probeert. Mijn gevoel zegt dat je de bovenste er eerst in moet haken.
-
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: 1.2 2008
- 2e Panda-achtige: Ama 1965
- Has thanked: 7 times
Is het een 169?
Daar zit het uitsteeksel naar buiten (ik begrijp boven beneden ff niet) , als die goed zit klik je'm zo vast. In het donker met een zaklantaarn
zie je makkelijker hoe het in elkaar zit.
Ik vind de panda nog meevallen de corsa gaat nog lastiger.
Geduld en niets forceren is mijn goede raad.
Wss heb je het al gefixt?
Daar zit het uitsteeksel naar buiten (ik begrijp boven beneden ff niet) , als die goed zit klik je'm zo vast. In het donker met een zaklantaarn
Ik vind de panda nog meevallen de corsa gaat nog lastiger.
Geduld en niets forceren is mijn goede raad.
Wss heb je het al gefixt?
Van mijn vrouw: gouden 169 op LPG volgens haar de mooiste...
Zelf heb ik Volvo's: Duett 1964-Amazon 1965-145(1970)-P1800(1970)-242(1976)-262(1979)-343 '84
Zelf heb ik Volvo's: Duett 1964-Amazon 1965-145(1970)-P1800(1970)-242(1976)-262(1979)-343 '84
-
- Forumgebruiker
@amazon:
De vraag staat in het topic van de Panda 169, dus dan ga ik er van uit dat het een 169 is. Bouwjaar is ook 2004 volgens de topicstarter.
De vraag staat in het topic van de Panda 169, dus dan ga ik er van uit dat het een 169 is. Bouwjaar is ook 2004 volgens de topicstarter.
-
- Clublid
- 1e Panda-achtige: Panda Emotion 2004
- 2e Panda-achtige: Saab 93 2005
- 3e Panda-achtige: Volvo 850 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
2 uitsteeksels eerst insteken, dan pas de enkele aan de andere kant van het klepje. Uit mijn hoofd wijst de zijde met de 2 uitsteeksels naar de buitenkant van de Panda. Is inderdaad even pielen maar klepje kan er in de juiste positie gemakkelijk op. Het is een soort scharnierende beweging zodra de 2 uitsteeksels op hun plek zitten. Enkel de ijzeren klem heeft een beetje meer kracht nodig.