Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Stilgevallen tijdens het rijden, start niet meer.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Emiel
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 1000 4x4 1988
Been thanked: 1 time

Stilgevallen tijdens het rijden, start niet meer.

Bericht door Emiel »

Op weg naar huis viel de panda ineens stil, dat is mooi balen.
Naar huis gesleept om te gaan kijken wat het kan zijn.
Gezien hij prima liep en nu ineens niks meer zal er wel iets kapot zijn gegaan. Ik kom er alleen niet achter wat het kan zijn.

Eerst maar eens de benzineslang eraf getrokken en proberen te starten, nou de benzinepomp doet het in ieder geval nog, dat is het dus niet.

Oke, bougie eruit, af en toe maar een laf vonkje, dat leek niet top dus. Bij de bobine de kabel eraf getrokken, ook maar af en toe een vonkje. Nieuwe bestellen dan maar, verdeler en rotor ook even eraf getrokken, flinke afstand tussen de punten en de rotor dus die meteen ook maar nieuw bestellen.

Onderdelen binnen, alles geinstalleerd, helaas, start niet.
Shit, de rotor is al kapot, die was blijkbaar niet de goede maar en het spietje is gebroken, oude er maar weer in. (meestal tevreden over autodoc, maar deze keer dus een niet passend onderdeel)

Nog steeds niet starten, bougie er weer uit, nu goede vonken, maar ook wel heel veel/vaak, zo snel gaat de motor ook weer niet rond. Zouden de vonken met die oude rotor rondvliegen in de verdeler?

Nou goed, voor de zekerheid ook maar even de carburateur eraf gehaald en in een ultrasoon bad schoon gemaakt maar ik zag niets geks dus die zit er weer op.
Vacuumslang die van de ontsteking komt hing wel los, moet die op de carburateur het meest rechter buisje?(lijkt me niet een reden om niet te starten maargoed, daar heb ik hem nu opgedrukt)

De 2 draden die uit de ontstekingsmodule komen lagen wel een beetje bloot, daar heb ik met een lijmpistool even wat lijm omheen gedaan om zeker te zijn dat die niet naar elkaar stroom doorgeven.

Maargoed, hij start dus nog steeds niet, af en toe een plofje maar iets met de ontsteking gaat niet goed.
We hebben de panda nu een half jaartje en de vorige eigenaar had recent de riem vervangen, de kap er even afgehaald om spanning te checken maar die staat goed straks dus dat die versprongen is terwijl we een constante snelheid reden lijkt me onwaarschijnlijk.

Wat zou het nog kunnen zijn?
(vanavond ga ik nog even kijken of ik hier in de buurt een rotor kan krijgen.

bero
Forumgebruiker
Has thanked: 68 times
Been thanked: 56 times

Re: Stilgevallen tijdens het rijden, start niet meer.

Bericht door bero »

Heb je hem al geprobeerd met iets van remreiniger te starten? Dus gewoon in de lucht inlaat spuiten terwijl iemand de auto probeert te starten?
|| Home is where the Panda is parked ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Pinda1000
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Has thanked: 23 times
Been thanked: 37 times
Contacteer:

Bericht door Pinda1000 »

Zou toch die ontstekingsmodule als eerste vervangen als je alle symptomen zo leest. Dat die draadjes deels bloot liggen geeft al weinig vertrouwen in de conditie ervan.

Emiel
Forumgebruiker

Bericht door Emiel »

bero schreef: 30 jul 2024 00:40 Heb je hem al geprobeerd met iets van remreiniger te starten? Dus gewoon in de lucht inlaat spuiten terwijl iemand de auto probeert te starten?
Geen verschil, dus ik denk dat het echt bij de vonk ligt

Emiel
Forumgebruiker

Bericht door Emiel »

Pinda1000 schreef: 30 jul 2024 05:19 Zou toch die ontstekingsmodule als eerste vervangen als je alle symptomen zo leest. Dat die draadjes deels bloot liggen geeft al weinig vertrouwen in de conditie ervan.
Dat is inderdaad dan maar de volgende stap.

Pinda1000
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Has thanked: 23 times
Been thanked: 37 times
Contacteer:

Bericht door Pinda1000 »

Tsja, eigenlijk de enige logische stap om nu alles wat met de ontsteking te maken heeft na te kijken.

pandapouwer
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Been thanked: 4 times

Bericht door pandapouwer »

Misschien is de distributie riem een paar tanden versprongen. Ik zou dit eerst eens controleren.

Gr Pandapouwer

Emiel
Forumgebruiker

Bericht door Emiel »

De ontsteking vervangen, nog geen verandering. even de vonk gechecked met alle bougies eruit, goede vonk op alle vier en ook met een timing erin. Nog een keer met remmenreiniger geprobeerd, geen verschil.
Die distributie timing dan dus, moet ik de v-snaar en het tandwiel daaronder eraf halen om de kap eraf te kunnen halen en te zien of de nokkenas nog goed staat?
Op het vliegwiel zie ik geen cijfers, wel een streepje dus ik ga er maar even vanuit dat dit TDC is.
met 1 of 2 tandjes verschil zou ik zeggen dat je nog wel een plofje of kuchje moet horen, maar er is niks van leven. Zie ik dat verkeerd en loopt hij dan meteen niet meer?

Ivo
Forumgebruiker
Been thanked: 13 times

Bericht door Ivo »

Ik zou eerst beginnen met het controleren of de distributieriem op tijd staat.

Distributiekap moet er af om de nokkenas markering te zien. De krukas heeft die op het tandwiel achter de dynamopoelie maar ook op het vliegwiel. De eerste vindt ik nauwkeuriger maar op het vliegwiel lukt ook aardig. Succes!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Emiel
Forumgebruiker

Bericht door Emiel »

Nou, die distributie staat zeker niet meer op tijd..
De meeste tandjes op de riem zijn verdwenen, niet zo mooi dus.
Nu de vraag, hoe komt dit? De vorige eigenaar heeft de riem vorige zomer laten vervangen (door een vriend..), km stand toen 137k, nu 141k (en hij heeft ook nog een enorme tellerafwijking dus het zal minder zijn, maargoed de tellerafwijking is weer een ander probleem).
Is de riem verkeerd geinstalleerd, is er iets met de nokkenas, kleppen?
Kan een panda blok het aan als de kleppen volledig verkeerd getimed rondgaan in het blok of moet ik denken aan kop eraf en kijken wat de schade is?
IMG_0056.jpg

PandaVespa
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 20 times
Been thanked: 39 times

Bericht door PandaVespa »

Is FIREblok, op tijd zetten en nieuwe riem erop. Zou ook eens achterhalen hoe dit kwam……. Ook effe schoonspuiten daar ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Ivo
Forumgebruiker
Been thanked: 13 times

Bericht door Ivo »

Is alleen de riem vervangen of ook de spanrol en waterpomp? Als de spanrol vastloopt dan kan dit gebeuren. Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt dat de waterpomp een andere vertanding heeft. Er zijn twee type riemen (en dus ook de tandwielen) gebruikt. Als een waterpomp is gemonteerd met een andere vertanding dan her nokkenas en krukastandwiel, zou dit ook kunnen gebeuren.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Riddick
Clublid
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 46 times
Been thanked: 90 times

Bericht door Riddick »

Ivo schreef: 09 aug 2024 12:50 Is alleen de riem vervangen of ook de spanrol en waterpomp? Als de spanrol vastloopt dan kan dit gebeuren. Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt dat de waterpomp een andere vertanding heeft. Er zijn twee type riemen (en dus ook de tandwielen) gebruikt. Als een waterpomp is gemonteerd met een andere vertanding dan her nokkenas en krukastandwiel, zou dit ook kunnen gebeuren.
Precies wat Ivo zegt, lijkt er op dat er een verkeerd getande waterpomp gebruikt is, die vreet dan je distributieriem op.
De getanden riem valt goed in de andere tandwielen, maar glijd over de waterpomp tandwielen, met dit als resultaat.
Maar het mooie van "NIET" VVT FIRE motorblokjes is dat er niets stuk kan gaan.
Alles goed schoonmaken, motor op tijd zetten, nieuwe waterpomp met de juiste vertanding monteren, een nieuwe spanrol en vertande riem monteren.

Emiel
Forumgebruiker

Bericht door Emiel »

Dat klinkt als een hele logische verklaring, daar kunnen we wat mee, bedankt! Er kwam ook een gierend geluid uit de motor, gerelateerd aan toerental, wie weet is dat hiermee dan ook opgelost.

Hoe kom ik erachter of ik een 104 of 124 tands riem/pomp nodig heb?
De riem die er nu af komt is een 104 SKF riem, ik verwacht dat de waterpomp ook vervangen is maar dat weet ik niet zeker.

sjirafje
Moderator
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Has thanked: 34 times
Been thanked: 83 times

Bericht door sjirafje »

Ik zou gewoon van een van de bekende merken een complete distributie set kopen op basis van motor nummer dan weet je zeker dat je de juiste spullen hebt. Zeker niet spullen van verschillende fabrikanten of sets gaan combineren.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”