BTW- Marge ( ?? )
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- Xenomatrix
- Forumgebruiker
- Contacteer:
BTW- Marge ( ?? )
Zo, vandaag eindelijk een Pandaatje gekocht, weliswaar niet de nieuwe die ik in gedachten had, maar een gebruikt exemplaar, welke qua mogelijkheden best redelijk in de buurt komt, van wat ik zocht. Zelfs helemaal compleet in een heerlijk "foute" kleur, oranje metallic, da's net zo erg als het "tropical yellow" waar ik eerst aan dacht. Helaas wel wegenbelasting, maar met +/- € 200,- per jaar toch stukken goedkoper dan de € 806,- die ik nu voor m'n Kangootje bestel betaal.
Volgens de verkoper van het spreekwoordelijke " oude vrouwtje" geweest. ( in dit geval van een ouder echtpaar, die beiden kort na elkaar overleden waren).
Eenmaal thuisgekomen voor de gein eens gegoogeld op het kenteken, en daar kwam m'n nieuwe aanwinst te voorschijn op Marktplaats, enwel in het filiaal in Maassluis, en niet in Amersfoort, waar ik dus nu woon, en waar ik ook de aankoop gedaan heb.
Wat schetst mijn verbazing, dat ik in de advertentie bij BTW-Marge, BTW zie staan.
Het is toch zo, dat een auto, welke ooit een keer in z'n leven van een partikulier geweest is, in een marge-auto veranderd, en dat geen enkele toekomstige eigenaar, ook al is het een bedrijf, er meer BTW over kan terugvragen?
Zelfs mijn "Kangootje bestel" is een marge-auto, volgens de dealer nu dus compleet oninteressant voor bedrijven.
Concreet de vraag: Zou 74HTS2 in het verleden een bedrijfswagen geweest zijn? Iemand een idee?
( zoja, dan heeft de verkoper gejokt.... ) Grtz, René.
Volgens de verkoper van het spreekwoordelijke " oude vrouwtje" geweest. ( in dit geval van een ouder echtpaar, die beiden kort na elkaar overleden waren).
Eenmaal thuisgekomen voor de gein eens gegoogeld op het kenteken, en daar kwam m'n nieuwe aanwinst te voorschijn op Marktplaats, enwel in het filiaal in Maassluis, en niet in Amersfoort, waar ik dus nu woon, en waar ik ook de aankoop gedaan heb.
Wat schetst mijn verbazing, dat ik in de advertentie bij BTW-Marge, BTW zie staan.
Het is toch zo, dat een auto, welke ooit een keer in z'n leven van een partikulier geweest is, in een marge-auto veranderd, en dat geen enkele toekomstige eigenaar, ook al is het een bedrijf, er meer BTW over kan terugvragen?
Zelfs mijn "Kangootje bestel" is een marge-auto, volgens de dealer nu dus compleet oninteressant voor bedrijven.
Concreet de vraag: Zou 74HTS2 in het verleden een bedrijfswagen geweest zijn? Iemand een idee?
( zoja, dan heeft de verkoper gejokt.... ) Grtz, René.
- Bijlagen
-
- Screendump van Marktplaats
- GCS_027.jpg (106.13 KiB) 837 keer bekeken
-
- Screendump van Marktplaats van m'n nieuweaanwinst....
- GCS_029.jpg (122.37 KiB) 837 keer bekeken
-
- Bedrijfs-site van Fivan Maassluis...
- GCS_021.jpg (129.24 KiB) 837 keer bekeken
Re: BTW- Marge ( ?? )
Kijk als een Bedrijf/Firma ooit eigenaar is geweest dan is de BTW terug te vragen..
Heb wel een idee waar deze auto vandaan komt
Heb wel een idee waar deze auto vandaan komt
- Xenomatrix
- Forumgebruiker
- Contacteer:
Dan heb ik de indruk, dat ik zogezegd in het o'tje genomen ben.....
Mede gezien de onderstaande link;
http ://www.bovag.nl/index.php?pageID=68&categoryID=7&faqID=296
( NB, verwijder de spatie tussen 'http' en de dubbele punt om de link te kunnen volgen, het plaatsen van klikbare linkjes is nog even niet toegestaan voor mij... )
Mede gezien de onderstaande link;
http ://www.bovag.nl/index.php?pageID=68&categoryID=7&faqID=296
( NB, verwijder de spatie tussen 'http' en de dubbele punt om de link te kunnen volgen, het plaatsen van klikbare linkjes is nog even niet toegestaan voor mij... )
Klopt, het zou natuurlijk ook een lease contract zijn geweest bij Fivan waarbij Fivan zelf de eigenaar is geweest. Ga even m'n netwerk posten zie ook mijn PM.
- xxl_liberty
- Clublid
- 1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
- 2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 14 times
Les 1:
Een autohandelaar is niet eerlijk
Les 2
Als de autohandelaar eerlijk overkomt ga terug naar les 1.
Dit wil niet zeggen dat je een kat in de zak hebt gekocht.
Ik heb een Panda van een "oudere" vrouw (mijn moeder) en ik kan pas nu na 10.000 km zeggen dat het ding los komt. Dus auto's van oudere zijn bij uitstek niet altijd beter.
Jouw auto heeft in 1 1/2 jaar tijd ruim 50.000 gelopen, oude mensen die zoveel rijden?
Daarbij komt nog dat Fivian deze auto sedert 6 september 2010 in de handelsvoorraad heeft staan. Gezien de grote van de organisatie wisselen ze regelmatig van voorraad tussen de bedrijven onderling. Dit voorkomt dat klanten zien dat een auto lang op een filiaal blijft staan.
Ik kan me voorstellen dat je een nare smaak in je mond krijgt. Ga terug en vraag naar de filiaal manager. Vertel hem wat je op je lever hebt en wie weet krijg je nog korting. Voor de rest een oude bedrijfs wagen is per definitie niet slecht. Deze worden vooral onder garantie tijd keurig op tijd onderhouden en bij zo'n kilometer stand binnen 1 1/2 jaar zullen het niet alleen stad kilometers zijn.
Een leer voor de volgende keer, koop nooit een auto als je niet uitgebreid hebt gespeurd naar deze auto op internet.
Suc6 & Veel veilige kilometers toegewenst.
Een autohandelaar is niet eerlijk
Les 2
Als de autohandelaar eerlijk overkomt ga terug naar les 1.
Dit wil niet zeggen dat je een kat in de zak hebt gekocht.
Ik heb een Panda van een "oudere" vrouw (mijn moeder) en ik kan pas nu na 10.000 km zeggen dat het ding los komt. Dus auto's van oudere zijn bij uitstek niet altijd beter.
Jouw auto heeft in 1 1/2 jaar tijd ruim 50.000 gelopen, oude mensen die zoveel rijden?
Daarbij komt nog dat Fivian deze auto sedert 6 september 2010 in de handelsvoorraad heeft staan. Gezien de grote van de organisatie wisselen ze regelmatig van voorraad tussen de bedrijven onderling. Dit voorkomt dat klanten zien dat een auto lang op een filiaal blijft staan.
Ik kan me voorstellen dat je een nare smaak in je mond krijgt. Ga terug en vraag naar de filiaal manager. Vertel hem wat je op je lever hebt en wie weet krijg je nog korting. Voor de rest een oude bedrijfs wagen is per definitie niet slecht. Deze worden vooral onder garantie tijd keurig op tijd onderhouden en bij zo'n kilometer stand binnen 1 1/2 jaar zullen het niet alleen stad kilometers zijn.
Een leer voor de volgende keer, koop nooit een auto als je niet uitgebreid hebt gespeurd naar deze auto op internet.
Suc6 & Veel veilige kilometers toegewenst.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.
- EzraEzinga
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Panda 1100 Fire Young
Een BTW auto is inderdaad een auto waar een onderneming BTW op kan terugvorderen.
Zodra een BTW auto van een particulier is geweest is het inderdaad een marge auto.
Maar let op!
Als het oude vrouwtje bijvoorbeeld een eenmanszaak had in breinaalden en naaigaren o.i.d.
En de factuur was aan haar bedrijf verzonden, dan staat de auto op naam van een particulier,
maar is het een BTW auto.
Verhaal van de verkoper kan dus kloppen!
Maar in feite maakt het voor jou niets uit. BTW of marge kan beide op geel (of grijs) kenteken.
Het is dus niet perse zo dat jouw Panda een grijs kenteken (busje) was.
Zodra een BTW auto van een particulier is geweest is het inderdaad een marge auto.
Maar let op!
Als het oude vrouwtje bijvoorbeeld een eenmanszaak had in breinaalden en naaigaren o.i.d.
En de factuur was aan haar bedrijf verzonden, dan staat de auto op naam van een particulier,
maar is het een BTW auto.
Verhaal van de verkoper kan dus kloppen!
Maar in feite maakt het voor jou niets uit. BTW of marge kan beide op geel (of grijs) kenteken.
Het is dus niet perse zo dat jouw Panda een grijs kenteken (busje) was.
'90er - 1000 - CLX - Bianco (sold)
'92er - 1000 - Skyline - Dark Blue Metallic (sold)
'91er - 1000 - Super - Verde Malta Metallic (dismounted) (sold)
'85er - 34 - 4x4 - Nero (sold)
'94er - 1100 Selecta - Blue Midnight (sold)
'03er - 1100 Young - Blue Lido (sold)
'88er - 750 Eco Jolly - Blue (sold)
- Erik 319
- Moderator
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 43 times
Sterker nog.
De nuova Panda is hier niet leverbaar met grijs kenteken.
Best jammer.Dat is nog eens goedkoop Panda rijden.
De nuova Panda is hier niet leverbaar met grijs kenteken.
Best jammer.Dat is nog eens goedkoop Panda rijden.
312=500 319=Panda.
- EzraEzinga
- Forumgebruiker
Ik zie het al voor me.
Panda met verhoogd dak en zo'n Vito achterklep met uitstulping
Panda met verhoogd dak en zo'n Vito achterklep met uitstulping
Je bent in de war met de oude regeling. Indien een particulier een auto met 'grijs' kenteken koopt, mag deze het normale tarief voor wegenbelasting betalen als voor een 'geel' kenteken. Tenzij je een bedrijf hebt, waarbij je kunt aantonen dat je voor de zaak moet rijden, privé km's zijn niet toegestaan.
- EzraEzinga
- Forumgebruiker
Je kan nu inderdaad als particulier een nieuwe grijs kenteken auto kopen,
niet erg verstandig (lees: oliedom) want je betaald BPM en dat zie je nooit meer terug.
Dan kan je beter een jong gebruikte kopen van een particulier en het geld wat je bespaart
gebruiken om een leuke Panda te kopen
Je betaald wel een iets lager MRB bedrag dan een geel kenteken, maar dat verschil is minimaal.
Alleen bedrijven (zijn ook weer uitzonderingen op) kunnen een nieuwe grijskenteken auto kopen
zonder de BPM te hoeven betalen in Nederland.
Ze hebben inderdaad ook een lager MRB bedrag per maand / kwartaal.
Maar gelukkig heb je nu die BPM vrije modellen waardoor je als particulier toch nog een
(grote) auto kan rijden met belastingvoordeel.
Oftewel weer heerlijk geregeld in Nederlands, waar de overheid zich te veel bemoeit met de financiën
waardoor je nu kunstmatig de prijzen van auto's laag (of hoog) houdt.
Brengt voornamelijk problemen met zich mee, denk maar aan:
* plotselinge prijsdaling na afschaffing grijs kenteken voordeel voor particulieren
* prijs daling van jonge auto's die niet MRB vrij zijn
* prijs stijging van oudere auto's die MRB vrij zijn
* auto's van december 1986 die 2 keer zoveel waard zijn als auto's van januari 1987
* nieuwprijzen van auto's die van de een op de andere dag duizenden euro's hoger (of nog erger voor je restwaarde) lager zijn
Snel naar Duitsland verhuizen dus
niet erg verstandig (lees: oliedom) want je betaald BPM en dat zie je nooit meer terug.
Dan kan je beter een jong gebruikte kopen van een particulier en het geld wat je bespaart
gebruiken om een leuke Panda te kopen
Je betaald wel een iets lager MRB bedrag dan een geel kenteken, maar dat verschil is minimaal.
Alleen bedrijven (zijn ook weer uitzonderingen op) kunnen een nieuwe grijskenteken auto kopen
zonder de BPM te hoeven betalen in Nederland.
Ze hebben inderdaad ook een lager MRB bedrag per maand / kwartaal.
Maar gelukkig heb je nu die BPM vrije modellen waardoor je als particulier toch nog een
(grote) auto kan rijden met belastingvoordeel.
Oftewel weer heerlijk geregeld in Nederlands, waar de overheid zich te veel bemoeit met de financiën
waardoor je nu kunstmatig de prijzen van auto's laag (of hoog) houdt.
Brengt voornamelijk problemen met zich mee, denk maar aan:
* plotselinge prijsdaling na afschaffing grijs kenteken voordeel voor particulieren
* prijs daling van jonge auto's die niet MRB vrij zijn
* prijs stijging van oudere auto's die MRB vrij zijn
* auto's van december 1986 die 2 keer zoveel waard zijn als auto's van januari 1987
* nieuwprijzen van auto's die van de een op de andere dag duizenden euro's hoger (of nog erger voor je restwaarde) lager zijn
Snel naar Duitsland verhuizen dus
- Xenomatrix
- Forumgebruiker
- Contacteer:
Update; Het Panda'tje ( 74HTS2 ) zojuist vorige week ingeruild, met ruim 330.000 km op de teller.
In een ander topic had ik een en ander al even aangestipt.
Het ging me toch wel aan m'n hart, maar ja, ik ben nu eenmaal geen sleutelaar ....
Grtz, René Ruben.
In een ander topic had ik een en ander al even aangestipt.
Het ging me toch wel aan m'n hart, maar ja, ik ben nu eenmaal geen sleutelaar ....
Grtz, René Ruben.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 32 times
We willen nog steeds graag weten wat er versleten was in een ander topic ?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Xenomatrix
- Forumgebruiker
- Contacteer:
Banden, motor ( 1 liter op 3000 km ) versnellingsbak maakt lawaai, scheur in baln carrosserie ( varkensrug 'gepakt' )
een achterlicht had een scheur in de kunststof, schokdempers, motorsteun, derde remlicht. Brandstof pomp lekt.
Maar, zoals gezegd, ik ben geen sleutelaar, dus ik heb maar een andere gekocht.
Als een van jullie er nog iets in ziet, hij staat nu bij "Kempenaar" in Driebergen .....
https://kempenaarbv.nl/
een achterlicht had een scheur in de kunststof, schokdempers, motorsteun, derde remlicht. Brandstof pomp lekt.
Maar, zoals gezegd, ik ben geen sleutelaar, dus ik heb maar een andere gekocht.
Als een van jullie er nog iets in ziet, hij staat nu bij "Kempenaar" in Driebergen .....
https://kempenaarbv.nl/