Advies gevraagd ruitensproeier

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Okki
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda 2018
Has thanked: 12 times
Been thanked: 4 times

Advies gevraagd ruitensproeier

Bericht door Okki »

Hoi allemaal

Mijn vrouw meldde mijn vandaag dat de achter ruitensproeier het niet deed. Voor wel.

Ik heb zojuist gekeken, maar na een paar keer deed de voor ruitensproeier het ook niet. Dus...vloeistof bijgevuld, er ging een behoorlijke hoeveelheid in. Ik dacht....dat was het probleem,.

Maar de achter sproeier doet het nog niet en na een paar keer de voor ruitensproeier ook niet. Je hoort het pompje wel. Daarna gekeken (voor zover mogelijk, buiten in de regen en donker is lastig)

Zo te zien is het reservoir weer leeg. Derhalve vermoed ik een lek tankje.

Is dit eenvoudig zelf te vervangen? Of anders gezegd, is dit veel werk als een garage dit moet doen?

Wij hebben de auto in Venlo gekocht, maar wonen zelf in Dordrecht. Dus ff langs de verkopende dealer rijden is lastig. Er zit nog wel Bovag garantie op.

In principe hebben wij met de verkoper afgesproken dat een kleine reparatie ook bij een dealer hier zou mogen plaatsvinden.

Ik hoor graag.

Erik 319
Moderator
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Has thanked: 32 times
Been thanked: 43 times

Re: Advies gevraagd ruitensproeier

Bericht door Erik 319 »

Ik denk dat het een lekke slang is of een losgeschoten slang. Deze zitten onder je paravan. Als de slang voor de achtersproeier er af ligt of lek is is je tankje snel leeg.
312=500 319=Panda.

Okki
Forumgebruiker

Bericht door Okki »

ZIk zie wel bovenop 2 soort van geribbelde slangen zitten, maar ik begrijp dat de slangen aan de onderkant zitten van het tankje? Anders kan die natuurlijk niet leeglopen.

Paravan is makkelijk los te halen?

Erik 319
Moderator
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Has thanked: 32 times
Been thanked: 43 times

Bericht door Erik 319 »

Als de ruitenwissers er af zijn is het een kwestie van een paar torx schroefjes en wat plastic plugjes verwijderen.
312=500 319=Panda.

2cv6
Forumgebruiker
Been thanked: 19 times

Bericht door 2cv6 »

Het tankje zit volgens mij in de rechter wielkast. Nu is het droog weer, vul het tankje eens en kijk of er bij je rechter wiel water uit komt. Indien niet, bedien de voorruitsproeier en kijk of deze werkt. Indien die niet werkt, waar komt dan het water er uit? Doe dit ook met de achter sproeier. Bij de achter sproeier gaat de slang vaak stuk bij de overgang van de koets met de achterklep.
Maar aangezien je Bovag garantie hebt, zou ik contact opnemen met de verkoper en overleggen of je de auto in je eigen woonplaats mag laten repareren op hun kosten.

Het vervangen van het tankje is voor een garage niet veel werk.

Okki
Forumgebruiker

Bericht door Okki »

Heren,

Dank voor de reactie's. Het is inmiddels opgelost.

We hebben met droog weer opnieuw een liter water erin gedaan. Achterruitensproeier deed nog steeds niets, voor wel.
Maar na een paar keer sproeien kwam daar (opnieuw) weer geen water uit.
Er kwam geen water onder de auto, in de auto rook het niet naar ruitensproeier vloeistof, geen natte matten e.d.

We hebben even contact opgenomen met de garage waar de auto gekocht is, en we mochten het hier bij een Vakgarage laten nazien. We zijn in Papendrecht langs gegaan, daar hebben we destijds de vorige Panda ook gekocht. Fijne garage!

Wat Erik 319 al zei.....het bleek een slangetje onder de paravan. De paravan zat ook verstopt, dus er lag een behoorlijke bak water in. De garage zei nog tegen mijn vrouw "heeft u niets horen klotsen?"
:roll: :lol:

Gelukkig is het niet naar binnen gelopen. Uiteindelijk binnen een half uurtje opgelost.

Volgende klus....auto cleanen en poetsen.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”