Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Leuning verwijderen achterbank 2/3 deel

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Natasja2024
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat panda milde hybride 2022

Leuning verwijderen achterbank 2/3 deel

Bericht door Natasja2024 »

Aangezien hier Fiat Panda liefhebbers zitten hoop ik dat iemand mij kan vertellen of het mogelijk is om om de leuning van 2/3 deel van de achterbank te verwijderen (of eventueel het gehele 2/3 deel van de achterbank met zitting). Het 1/3 gedeelte moet blijven zitten, zodat daar nog iemand kan zitten.
Dit ivm dat ik graag een hondenbench op deze plek wil zetten maar helaas is hij met leuning neergeklapt net te hoog, waardoor het deurtje niet open kan.
Het gaat om een Fiat Panda 1.0 City life uit 2022.

Robert100HP
Clublid
1e Panda-achtige: Panda HP 2007 inmiddels verkocht.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 52 times

Re: Leuning verwijderen achterbank 2/3 deel

Bericht door Robert100HP »

Ik heb ooit de gehele achterbank incl leuningen gordelspanners en bevestigingspunten voor de gordels verwijderd.
Ze kijken bij de apk even vreemd en bellen met de RDW, maar als er geen zitplaatsen zijn is dit geen punt voor afkeur.

In jouw geval is dat anders, in theorie zou er altijd nog een 4e of 5e ( afhankelijk van de uitvoering ) persoon kunnen plaats nemen op de plek waar de rugleuning ontbreekt. En dat mag niet en is dus een mogelijke afkeur voor de apk, de leuning is eenvoudig los te halen. HOE van uit de kofferruimte gezien zitten links en rechts steunen met 2 bouten ( dop 17 ) deze haal je los. Als je leuningen nu naar voren klapt zit er in het midden een inbusbout deze haal je ook los en de klembeugel eraf. Nu schuif je het geheel naar voren en trek je ( 2 personen )beide delen uit elkaar, de stalen pen die beide delen verbind stop je terug in het 1/3 deel. Dit deel monteer je terug met de 2 bouten en de klembeugel, vergeet ook niet de bouten van het gemonteerde deel terug te plaatsen. Anders loop je de kans op binnen dringend spatwater en ik zou een uitvulling in de kofferbak maken zodat bench vlak staat.

Als laatste nog een tip gebruik de gordel van het 2/3 deel om de bench in de auto te zekeren, haalt de gordel dit niet in de handel zijn verlengstukken ( voor extreme dikkerds ) te koop.

Robert100HP
Clublid

de bouten van het gemonteerde deel......moet zijn..... gedemonteerde deel.

Natasja2024
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat panda milde hybride 2022

Bericht door Natasja2024 »

Dank je wel voor de uitleg. Onhandig dat ik hem dan elke keer zou moeten terugplaatsen voor de eventuele apk. Is het eigenlijk ook een probleem als je aangehouden wordt bij een politiecontrole met de auto?
Jammer dat de zitting ook niet verdeeld is in 2/3 en 1/3 dan kon die er ook gewoon uit.

Robert100HP
Clublid

Natasja2024 schreef: 10 okt 2024 16:45 Dank je wel voor de uitleg. Onhandig dat ik hem dan elke keer zou moeten terugplaatsen voor de eventuele apk. Is het eigenlijk ook een probleem als je aangehouden wordt bij een politiecontrole met de auto?
Jammer dat de zitting ook niet verdeeld is in 2/3 en 1/3 dan kon die er ook gewoon uit.
Je mag uit je auto gewoon een leuning verwijderen, daar zal de politie niets over zeggen of een bekeuring voor uitschrijven.
Mits....er geen er geen persoon op de plek zit waar de leuning ontbreekt, je zou een houten plaat met uitvulling over de zitting kunnen aanbrengen. Die zet je met een metalen strip vast aan de voor een achterzijde op de bevestigingspunten van de zitting en de leuning. Of je haalt de gehele achterbank er uit, koop een voorstoel op de sloop en plaats die op een deugdelijke wijze op de plek die je wilt.

Maar als je echt duidelijkheid wil hebben, bel of mail de RDW die bepalen wat wel en niet mag.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”