Versnellingsbak Olie
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Moderator
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: Versnellingsbak Olie
Aha! Bedankt Paul! Ik durfde ik eigenlijk al niet te geloven dat die man die ze bij Staadegaard hadden gebeld een kletsverhaal op had gehouden. Simpelweg omdat je dan weet dat je iemand's auto naar zijn grootje helpt. Maar toch durfde ik het niet aan, omdat ik er nog nooit van had gehoord. Ik denk dat ik nu toch gewoon maar ga proberen om de Tutela te bestellen, danwel de Kroon cz90 beide met de HPLS. Mede omdat ik me niet nog eens bij Staadegaard durf te vertonen in alsnog de Repsol mee te nemen =P. Nee maar da's klets. Ze begrepen ook wel waarom ik het niet aandurfde. Maar goed bedankt voor de info. Dan hebben we er in ieder geval weer een alternatief bij.
Daarbij nog een kleine vraag; weet je dan hoe het zit met die additieven die in de motorolie dan niet zitten en in versnellingsbakolie wel?
Want het zal vooral neerkomen op wat de olie op lange termijn doet.
Daarbij nog een kleine vraag; weet je dan hoe het zit met die additieven die in de motorolie dan niet zitten en in versnellingsbakolie wel?
Want het zal vooral neerkomen op wat de olie op lange termijn doet.
nee, ik heb geen verstand van motorolie en versnellingsbakolie
lijkt mij, dat een niet-EP minder additieven nodig heeft
ikzelf rij gewoon rond met Kroon 80w90. dat is een EP-olie, GL4, gewoon makkelijk te verkrijgen
is probleemloos schakelen/rijden. in de bak van de Panda wordt die olie dan minder belast. (mijn redenatie)
het grootste probleem met versnellingsbaken komt, door niet opmerken van lekkage (te weinig olie) of de olie er te lang in laten zitten
lijkt mij, dat een niet-EP minder additieven nodig heeft
ikzelf rij gewoon rond met Kroon 80w90. dat is een EP-olie, GL4, gewoon makkelijk te verkrijgen
is probleemloos schakelen/rijden. in de bak van de Panda wordt die olie dan minder belast. (mijn redenatie)
het grootste probleem met versnellingsbaken komt, door niet opmerken van lekkage (te weinig olie) of de olie er te lang in laten zitten
-
- Moderator
Van wat ik er van heb begrepen zouden de additieven die in GL4 en hoger zitten, slecht kunnen zijn voor de syncromesh van Fiat. En dat daarom een olie wordt voorgeschreven zonder of met minder van die additieven. Maar ik herhaal enkel wat ik me heb laten vertellen.
Dat verhaal heb ik ook eens gehoord, daarom heb ik deze olie gebruikt.Rick Lieffering schreef: 25 mei 2020 08:13 Van wat ik er van heb begrepen zouden de additieven die in GL4 en hoger zitten, slecht kunnen zijn voor de syncromesh van Fiat. En dat daarom een olie wordt voorgeschreven zonder of met minder van die additieven. Maar ik herhaal enkel wat ik me heb laten vertellen.
https://lepatron.nl/product/olie-sae-90w-gl4/
-
- Moderator
Kijk dat is interessant. Daar staat het inderdaad gewoon letterlijk bij. Een GL4 met de specs van een GL3 dan ofzo. Handig, bedankt!!2cv6 schreef: 25 mei 2020 08:57Dat verhaal heb ik ook eens gehoord, daarom heb ik deze olie gebruikt.Rick Lieffering schreef: 25 mei 2020 08:13 Van wat ik er van heb begrepen zouden de additieven die in GL4 en hoger zitten, slecht kunnen zijn voor de syncromesh van Fiat. En dat daarom een olie wordt voorgeschreven zonder of met minder van die additieven. Maar ik herhaal enkel wat ik me heb laten vertellen.
https://lepatron.nl/product/olie-sae-90w-gl4/
deze reactie krijg ik;
Nog ff een opmerking op jouw schrijven:
quote;
lijkt mij, dat een niet-EP minder additieven nodig heeft ikzelf rij gewoon rond met Kroon 80w90. dat is een EP-olie, GL4, gewoon makkelijk te verkrijgen, is probleemloos schakelen/rijden. in de bak van de Panda wordt die olie dan minder belast. (mijn redenatie)
reactie;
Goede keus. De 80W90 is een 90 die je nodig hebt en zal koud net iets lekker schakelen ivm de 80
Belangrijk: zolang de GL-waarde niet meer dan 4 is, kan dat eigenlijk probleemloos in alle versnellingsbakken. GL5 wordt gebruikt is achterassen, enkel dus voor een haakse overbrenging waar de krachten groter zijn. Technisch: de EP-dope is een dope met "harde delen" welke in staat zijn de afschuif krachten bij tandwielen op te vangen. Hoe meer kracht, hoe meer van deze dope nodig is. Deze "harde delen" hebben het nadeel dat ze bij zachte materialen gaan "schuren". Er zijn versnellingsbakken waar deze zachte materialen gebuikt zijn voor de synchromeshringen, deze slijten dan extra snel en dat wil je niet. Bij de stelregel "bakolie = max. GL4", dan gaat het eigenlijk altijd goed.
quote;
reactie;
Dat is 100% waar!
amen
Nog ff een opmerking op jouw schrijven:
quote;
lijkt mij, dat een niet-EP minder additieven nodig heeft ikzelf rij gewoon rond met Kroon 80w90. dat is een EP-olie, GL4, gewoon makkelijk te verkrijgen, is probleemloos schakelen/rijden. in de bak van de Panda wordt die olie dan minder belast. (mijn redenatie)
reactie;
Goede keus. De 80W90 is een 90 die je nodig hebt en zal koud net iets lekker schakelen ivm de 80
Belangrijk: zolang de GL-waarde niet meer dan 4 is, kan dat eigenlijk probleemloos in alle versnellingsbakken. GL5 wordt gebruikt is achterassen, enkel dus voor een haakse overbrenging waar de krachten groter zijn. Technisch: de EP-dope is een dope met "harde delen" welke in staat zijn de afschuif krachten bij tandwielen op te vangen. Hoe meer kracht, hoe meer van deze dope nodig is. Deze "harde delen" hebben het nadeel dat ze bij zachte materialen gaan "schuren". Er zijn versnellingsbakken waar deze zachte materialen gebuikt zijn voor de synchromeshringen, deze slijten dan extra snel en dat wil je niet. Bij de stelregel "bakolie = max. GL4", dan gaat het eigenlijk altijd goed.
quote;
reactie;
Dat is 100% waar!
amen
-
- Moderator
Duidelijk verhaal. Altijd prettig om zo'n bevestiging te krijgen. Dat brengt weer wat meer mogelijkheden met zich mee. Mocht de Tutela alsnog niet lukken, weet ik nu waar ik dan ongeveer naar op zoek kan. Bedankt!!
-
- Moderator
Heb er hier nog één gevonden:
https://www.bardahlstore.nl/webshop_pro ... -1939.html
Maar dit betreft een single grade 100% minerale olie. Dit is dus waarschijnlijk voor echte klassiekers bedoeld. Krijg een beetje het idee dat een panda zeker een mk2 niet perse een single grade nodig heeft of zit ik er dan naast? Wat ik bedoel, je zou toch verwachten dat de materialen in de Panda (mk2 )versnellingsbak toch iets duurzamer zijn dan van een auto uit de jaren 60/70 bijvoorbeeld.
https://www.bardahlstore.nl/webshop_pro ... -1939.html
Maar dit betreft een single grade 100% minerale olie. Dit is dus waarschijnlijk voor echte klassiekers bedoeld. Krijg een beetje het idee dat een panda zeker een mk2 niet perse een single grade nodig heeft of zit ik er dan naast? Wat ik bedoel, je zou toch verwachten dat de materialen in de Panda (mk2 )versnellingsbak toch iets duurzamer zijn dan van een auto uit de jaren 60/70 bijvoorbeeld.
-
- Moderator
Nou de buit is binnen!
IMG_20200706_175520179 by Rick Lieffering, on Flickr
Hier te bestellen:
https://m.auto-ricambi.eu/transmission- ... 0w90-p628/
Ik heb deze link ook in het "handige links" topic gezet, zodat hij altijd makkelijk te vinden is.
In de vakantie gaat deze olie erin inclusief de HPLS. Dan kan die er weer even tegenaan.
Nogmaals iedereen bedankt voor alle input!

Hier te bestellen:
https://m.auto-ricambi.eu/transmission- ... 0w90-p628/
Ik heb deze link ook in het "handige links" topic gezet, zodat hij altijd makkelijk te vinden is.
In de vakantie gaat deze olie erin inclusief de HPLS. Dan kan die er weer even tegenaan.
Nogmaals iedereen bedankt voor alle input!
- Christiaanvanarum
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
- 2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
- Has thanked: 2 times
- Contacteer:
Topic van alweer een tijd geleden, maar toch nog een vraag hier over! Die Wynn's H.P.L.S. Transmission Treatment, is dat bewezen de vbak te verbeteren? Zie het wel eens op het forum voorbij komen, maar kan nergens vinden waarom mensen dat precies in hun vbak gooien. Ben benieuwd!Rick Lieffering schreef: 06 jul 2020 18:03
You can't put a wrench on electrons.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 37 times
- Contacteer:
Ik gooi het altijd bij de Tutela ZC90, ik vind dat de versnellingsbak daarmee wat soepeler schakelt. Een wetenschappelijke onderbouwing heb ik er niet voor maar probeer het anders zelf een keer.
Nou heeft ie eindelijk alles uitgedokterd , die Tutela ZC90 in huis gehaald, en gaat deze olie nu verknallen door toch de EP te verhogen. Oftewel de GL3 waarde naar een hogere GL te brengen. Kocht dan meteen die milde GL4!
Op de site van Wynns staat duidelijk dat het de aanwezige EP dopes versterkt.
Het beste is om er niets bij te klappen. Gewoon de voorgeschreven specificaties aanhouden en verder niet mee rommelen.
Als je dan toch wilt rommelen knijp er dan een PTFE in. Uiteraard kan je hier ook je twijfels over hebben maar het is geen GL verhogende dope die de tere messing sychromeshen aantast (lees: corrosief is).
Een op PTFE gebaseerde toevoeging is bijv. K-FLON. Werkt uitstekend. …maar het ziet er naar uit dat dit onlangs uit de handel genomen is. Logisch want het bevat Forever Chemicals.
ps: Porto op de Tutela is volgens de site heden 27,60. Verdeel je dit over 6 flessen/liter dan stijgt de prijs per fles flink. Dan vraag ik mij af of je niet gewoon naar de FIAT LANCIA ALFA- of IVECO dealer (IVECO Daily) had kunnen gaan. Per slot zijn het zij die dit spul gebruiken.
Op de site van Wynns staat duidelijk dat het de aanwezige EP dopes versterkt.
Het beste is om er niets bij te klappen. Gewoon de voorgeschreven specificaties aanhouden en verder niet mee rommelen.
Als je dan toch wilt rommelen knijp er dan een PTFE in. Uiteraard kan je hier ook je twijfels over hebben maar het is geen GL verhogende dope die de tere messing sychromeshen aantast (lees: corrosief is).
Een op PTFE gebaseerde toevoeging is bijv. K-FLON. Werkt uitstekend. …maar het ziet er naar uit dat dit onlangs uit de handel genomen is. Logisch want het bevat Forever Chemicals.
ps: Porto op de Tutela is volgens de site heden 27,60. Verdeel je dit over 6 flessen/liter dan stijgt de prijs per fles flink. Dan vraag ik mij af of je niet gewoon naar de FIAT LANCIA ALFA- of IVECO dealer (IVECO Daily) had kunnen gaan. Per slot zijn het zij die dit spul gebruiken.