Joost & Panda Marbella (logboek)
Moderator: Niels9966
- Joosy11
- Forumgebruiker
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 sep 2024 19:17
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Special Fun e2 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Joost & Panda Marbella (logboek)
Vandaag heb ik de bumpers en de plastic panelen aan de zijkant gedemonteerd.
Leuk klusje en frappant hoe slecht je er soms bij kunt! (en wat er allemaal los moet om erbij te kunnen!)
Pluspunten voor de Compactheid
Er zijn overigens een paar roestige boutjes gesneuveld of doorgedraaid.
En een paar van die plastic clipjes gebroken van de zijpanelen..
Maar daar is vast iets voor te vinden.
Ik heb nu in ieder geval een beter overzicht van de verschillende roestplekken.
In een volgende post deel ik de foto's.
Het plan is om de auto verder te strippen tot op het bot (de carrosserie met ophanging, stuur, motor.)
En om dan een lasser in te schakelen op locatie of aan huis.
Leuk klusje en frappant hoe slecht je er soms bij kunt! (en wat er allemaal los moet om erbij te kunnen!)
Pluspunten voor de Compactheid
Er zijn overigens een paar roestige boutjes gesneuveld of doorgedraaid.
En een paar van die plastic clipjes gebroken van de zijpanelen..
Maar daar is vast iets voor te vinden.
Ik heb nu in ieder geval een beter overzicht van de verschillende roestplekken.
In een volgende post deel ik de foto's.
Het plan is om de auto verder te strippen tot op het bot (de carrosserie met ophanging, stuur, motor.)
En om dan een lasser in te schakelen op locatie of aan huis.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sleutelskill Level: 0.8
- louis
- Clublid
- Berichten: 1321
- Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
- 1e Panda-achtige: 45 1980
- Locatie: Malden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Joost & Panda Marbella (logboek)
Ziet eruit als een grondige aanpak
Die roest bij je voorspatbord achter de koplamp is nasty ! Dat zou ik goed aanpakken.
Bij mijn Marbella heb ik het spatbord eraf gehaald. Dan kun je het goed schoonmaken en ontroesten en evt lassen waar nodig.
Die roest bij je voorspatbord achter de koplamp is nasty ! Dat zou ik goed aanpakken.
Bij mijn Marbella heb ik het spatbord eraf gehaald. Dan kun je het goed schoonmaken en ontroesten en evt lassen waar nodig.
gr,
Louis
Seat Panda-Trans-Marbella
Cee’d/Enka/PUG205/850T/Holden HT+HQ
Louis
Seat Panda-Trans-Marbella
Cee’d/Enka/PUG205/850T/Holden HT+HQ
- Joosy11
- Forumgebruiker
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 sep 2024 19:17
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Special Fun e2 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Joost & Panda Marbella (logboek)
Ben van plan alle roest weg te schuren zover ik dit kan.
Maar waar bedoel je met voorspatbord achter koplamp?
Kan ik dat dan demonteren of moet ik een stuk carrosserie eraf slijpen?
Ik moet toegeven je kunt er soms dwars doorheen kijken..
Maar waar bedoel je met voorspatbord achter koplamp?
Kan ik dat dan demonteren of moet ik een stuk carrosserie eraf slijpen?
Ik moet toegeven je kunt er soms dwars doorheen kijken..
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sleutelskill Level: 0.8
- louis
- Clublid
- Berichten: 1321
- Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
- 1e Panda-achtige: 45 1980
- Locatie: Malden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Joost & Panda Marbella (logboek)
ik bedoel eigenlijk achter het knipperlicht van de koplampunit.
Als je de roest daar wegschuurt zal er volgend jaar weer roest zitten, want tussen de lasnaden roest het gewoon lekker verder.
Met een puntlasboor kun je alle puntlasjes losboren zodat het hele spatbord er af kan. Niet slijpen dus
Verder naar de bestuurderskant toe zie ik ook roest bij de lasnaad, kun je dat ook gelijk mee pakken.
Als je er geen ervaring mee hebt, zou ik er iemand bij halen die dat netjes voor je kan fixen.
Als je de roest daar wegschuurt zal er volgend jaar weer roest zitten, want tussen de lasnaden roest het gewoon lekker verder.
Met een puntlasboor kun je alle puntlasjes losboren zodat het hele spatbord er af kan. Niet slijpen dus
Verder naar de bestuurderskant toe zie ik ook roest bij de lasnaad, kun je dat ook gelijk mee pakken.
Als je er geen ervaring mee hebt, zou ik er iemand bij halen die dat netjes voor je kan fixen.
gr,
Louis
Seat Panda-Trans-Marbella
Cee’d/Enka/PUG205/850T/Holden HT+HQ
Louis
Seat Panda-Trans-Marbella
Cee’d/Enka/PUG205/850T/Holden HT+HQ
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 38 times
Re: Joost & Panda Marbella (logboek)
Denk dat een lasser liever de kale koets in zijn (warme) werkplaats heeft staan. Heeft hij ook alle gereedschap en materiaal bij de hand. Paar dagjes werk en klaar. Dan door naar spuiter .
Wellicht is zandstralen als eerste het verstandigst, dan is alle roest eruit en maakt het voor de lasser ook wat makkelijker.
Wellicht is zandstralen als eerste het verstandigst, dan is alle roest eruit en maakt het voor de lasser ook wat makkelijker.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Joosy11
- Forumgebruiker
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 sep 2024 19:17
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Special Fun e2 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Joost & Panda Marbella (logboek)
Ja dank voor de tips!
Zandstralen ook een goed idee
Zoveel mogelijk zelf doen zodat de lasser zich alleen met lassen hoeft bezig te houden..
Nieuw kleurtje op de auto en andere bekleding
Maar first things first..
Dus van't weekend weer verder gegaan met het strippen.
Nu het interieur er uit is, is de roest zichtbaar.
Vooral linksachter is goed naar de ......
Is dit allemaal goed te herstellen?
Ik ben vast niet de enige met zulke roestschade hopelijk.
Een kleine greep uit de collectie, van kwaad tot erger:
Zandstralen ook een goed idee
Zoveel mogelijk zelf doen zodat de lasser zich alleen met lassen hoeft bezig te houden..
Nieuw kleurtje op de auto en andere bekleding
Maar first things first..
Dus van't weekend weer verder gegaan met het strippen.
Nu het interieur er uit is, is de roest zichtbaar.
Vooral linksachter is goed naar de ......
Is dit allemaal goed te herstellen?
Ik ben vast niet de enige met zulke roestschade hopelijk.
Een kleine greep uit de collectie, van kwaad tot erger:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sleutelskill Level: 0.8
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8417
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 88 times
- Contacteer:
Re: Joost & Panda Marbella (logboek)
Het zijn de bekende plekken... Niet alleen Marbella's roesten daar, maar Panda's ook!
- Joosy11
- Forumgebruiker
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 sep 2024 19:17
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Special Fun e2 1996
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Joost & Panda Marbella (logboek)
Marbella update
Van het weekend ben ik verder gegaan met de voorbereidingen.
Dit keer met het demonteren van de onderdelen in het motorruim.
De volgorde is daarbij steeds: Fotograferen, Demonteren, Categoriseren (in een doos doen).
En het zijn nogal wat stekkers en slangetjes!
Het project is eigenlijk op te delen in twee delen; 1.Motorisch en 2.Carrosserie:
1. Ik wil de motor + 5bak eruit halen. En op een gegeven moment de motor reviseren.
Daarvoor bestudeer ik alvast de Marbella Reparaturanleitung
De 5bak wil ik wellicht professioneel laten doen of vervangen voor een andere.
2. Alles eruit zodat ik de corroderende carrosserie grondig kan aanpakken.
Daarbij wil ik zelf wat plaatwerk erin gaan lassen en de cruciale delen uitbesteden (met name de dorpels en wielkast).
Van het weekend ben ik verder gegaan met de voorbereidingen.
Dit keer met het demonteren van de onderdelen in het motorruim.
De volgorde is daarbij steeds: Fotograferen, Demonteren, Categoriseren (in een doos doen).
En het zijn nogal wat stekkers en slangetjes!
Het project is eigenlijk op te delen in twee delen; 1.Motorisch en 2.Carrosserie:
1. Ik wil de motor + 5bak eruit halen. En op een gegeven moment de motor reviseren.
Daarvoor bestudeer ik alvast de Marbella Reparaturanleitung
De 5bak wil ik wellicht professioneel laten doen of vervangen voor een andere.
2. Alles eruit zodat ik de corroderende carrosserie grondig kan aanpakken.
Daarbij wil ik zelf wat plaatwerk erin gaan lassen en de cruciale delen uitbesteden (met name de dorpels en wielkast).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sleutelskill Level: 0.8