Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Fan slaat niet aan.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
StanvanBeek
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 900 Young 1999

Fan slaat niet aan.

Bericht door StanvanBeek »

Hallo allemaal,

Misschien is er iemand op het forum die mij kan helpen, ik ben ten einde raad.
Van onze Panda 900 uit 1996 slaat de fan niet meer aan.
Het lampje van de motortemperatuur brandt heel zwak.

De temperatuursensor op het blok, op de thermostaat en de temperatuurschakelaar op de radiator zijn al vervangen.

De temp schakelaar van de radiator is al doorverbonden geweest en dan draait de fan gewoon.

De thermostaat werkt, alle koelleidingen worden mooi warm.

Heeft iemand nog een idee?

Groetjes Stan (en Kim ;))

PandaTinus
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 900 young [bj 2000]
Been thanked: 3 times

Re: Fan slaat niet aan.

Bericht door PandaTinus »

Het lampje staat los van je fanschakeling. DIe wordt aangestuurd door de schakelaar in de radiator.
Weet je zeker dat je radiator de temperatuur bereikt om de schakelaar te triggeren?

Het lampje wordt in principe ook bediend door een schakelaar, dus aan/uit, dat hij half brandt is opmerkelijk en zou op een massaprobleem kunnen duiden.

Bij mij sloeg de fan laatst niet aan terwijl het oververhittingslampje wel brandde. Bleek te weinig koelvloeistof te zijn, dus de motor werd wel te warm, maar de radiator (en thermoschakelaar) dus niet.

Als je dus zeker weet dat je thermoschakelaar in je radiator werkt en bij welke temperatuur dit gebeurt, zou ik proberen te meten of die temperatuur wel gehaald wordt als je lampje gaat branden.

StanvanBeek
Forumgebruiker

Tinus,

Dank voor je uitgebreide bericht.
Dit bevestigt mijn vermoeden over hoe het systeem werkt in ieder geval.

Het lampje brandt inderdaad heel zwak, ook als hij gewoon op contact staat.
Dan brandt hij een stuk zwakker dan het olie of accu lampje bijvoorbeeld.

Bij rijden flikkert hij eerst een beetje, na wat langer rijden gaat hij zwak branden.

Ik zal de fanschakelaar nog eens nakijken, maar heb hier al twee nieuwe in geprobeerd, dus het lijkt me niet dat de motor echt warmloopt.

Heeft iemand een idee hoe het draadje van de temperatuurschakelaar van het blok loopt?

bero
Forumgebruiker
Has thanked: 66 times
Been thanked: 54 times

Bericht door bero »

Controleer eens een paar massapunten!
|| Home is where the Panda is parked ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

PandaTinus
Forumgebruiker

Ik heb mijn sensor van mijn lampje ooit vervangen door een gelijkend probleem, toen zat het dus in de sensor (van luttele euro's).

Twee dingen om rekening mee te houden;
- Wordt je motor echt te warm waardoor de fan aan moet? Je lampje is misschien niet te vertrouwen.
- Wordt de warmte goed naar de radiator getransporteerd? Zie mijn uitleg vorige post; bij mij werd de motor te warm maar kwam het gewoon niet in de radiator door gebrek aan koelvloeistof, dan springt de fan natuurlijk nooit aan. Dat de slangen warm worden zegt niets, gebeurde bij mij ook.

Probeer dus eerst te zorgen dat je indicatie van oververhitting te vertrouwen is door de massa te controleren (desnoods extra aanleggen), en de sensor door te meten/te vervangen.

Ik weet niet exact hoe het draadje van de sensor loopt vanaf het blok, maar waarschijnlijk direct naar het dashboard. Trek de stekker voor de lol van de sensor af, als je lampje dan nog steeds zwak brandt zit het in je bedrading, maar die kans is nihil.

StanvanBeek
Forumgebruiker

Het is gelukt!

De Panda is een tijdje geparkeerd geweest, en ik zag een plasje koelvloeistof onder de auto.
Wat bleek, de sensor op de radiator lekte een heel klein beetje, waardoor het niveau telkens onder de sensor kwam. Hierdoor sloeg de fan nooit aan.

Wat het volgende probleem omtrent het lampje was, is dat er een verkeerde temperatuursensor in zat. Er zijn verschillende soorten sensors die bovenin de cilinderkop geschroefd worden. Inmiddels zit de goede erin en het lampje blijft mooi uit, en de koelvloeistof mooi op temperatuur.

deusjevo
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Bericht door deusjevo »

Top!
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016

PandaTinus
Forumgebruiker

Inderdaad te weinig koelvloeistof dus :)

Ik heb overigens hetzelfde gehad met een aftermarket radiator, daar gebeurde exact hetzelfde. Ergste was nog dat de sensor er niet meer uitkwam en dol was (messing moer in de radiator draaide mee...)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”