probleem inhouden af en toe
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 82 times
Re: probleem inhouden af en toe
Een slechte nokkenas sensor kan zorgen voor een verkeerde timing van injectie en ontsteking.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 761
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 67 times
Re: probleem inhouden af en toe
Vorige week was er een interessante aflevering op YouTube van de Duitse "Die Autodoktoren".
Ze kregen een Peugeot 407 binnen die stotterde / niet lekker liep en daardoor een motorstoring kreeg. De eigenaar was al naar diverse garages en een merkdealer geweest. Er was van alles vervangen maar het probleem was er nog steeds. Er was een foutcode van een sensor in de luchtinlaat die al 2 x vervangen was maar zonde resultaat. Origineel zat er Bosch in, en de 2 vervangen sensoren waren van een aftermarket merk, waaronder de laatste ook van Bosch.
Na heel veel zoeken en kijken kwam een monteur er achter dat de originele sensor (die had de klant meegegeven) een grotere opening had om te meten en dat de aftermarket sensoren er weliswaar hetzelfde uitzagen, maar de opening in de sensor was een fractie kleiner, ook bij de aftermarket sensor van Bosch.
Uiteindelijk weer een nieuwe sensor gekocht en ditmaal bij Peugeot. Een Bosch, maar wel met een grotere opening in de sensor. En jawel, de storing was weg.
Hun conclusie: de OEM producten worden bijna altijd door dezelfde A-merken geproduceerd die ook aftermarket onderdelen aanbieden. Ondanks dat zit er soms toch een minimaal verschil in de onderdelen die amper op te merken zijn. Aftermarket is weliswaar goedkoper dan OEM, maar als je zoals in dit geval zo'n storing krijgt en houdt, dan is het financiële voordeel al lang weg. Het blijft een risico om aftermarket onderdelen te kopen.
Bijna altijd geven mensen het op al dan niet uit kostenoogpunt (het is al de 3e sensor dus die kan het niet meer zijn (ze kunnen onmogelijk alle 3 kapot uit de doos komen), het probleem moet ergens anders zitten, waardoor nog meer onnodige onderdelen worden vervangen).
Ze kregen een Peugeot 407 binnen die stotterde / niet lekker liep en daardoor een motorstoring kreeg. De eigenaar was al naar diverse garages en een merkdealer geweest. Er was van alles vervangen maar het probleem was er nog steeds. Er was een foutcode van een sensor in de luchtinlaat die al 2 x vervangen was maar zonde resultaat. Origineel zat er Bosch in, en de 2 vervangen sensoren waren van een aftermarket merk, waaronder de laatste ook van Bosch.
Na heel veel zoeken en kijken kwam een monteur er achter dat de originele sensor (die had de klant meegegeven) een grotere opening had om te meten en dat de aftermarket sensoren er weliswaar hetzelfde uitzagen, maar de opening in de sensor was een fractie kleiner, ook bij de aftermarket sensor van Bosch.
Uiteindelijk weer een nieuwe sensor gekocht en ditmaal bij Peugeot. Een Bosch, maar wel met een grotere opening in de sensor. En jawel, de storing was weg.
Hun conclusie: de OEM producten worden bijna altijd door dezelfde A-merken geproduceerd die ook aftermarket onderdelen aanbieden. Ondanks dat zit er soms toch een minimaal verschil in de onderdelen die amper op te merken zijn. Aftermarket is weliswaar goedkoper dan OEM, maar als je zoals in dit geval zo'n storing krijgt en houdt, dan is het financiële voordeel al lang weg. Het blijft een risico om aftermarket onderdelen te kopen.
Bijna altijd geven mensen het op al dan niet uit kostenoogpunt (het is al de 3e sensor dus die kan het niet meer zijn (ze kunnen onmogelijk alle 3 kapot uit de doos komen), het probleem moet ergens anders zitten, waardoor nog meer onnodige onderdelen worden vervangen).
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 26 mar 2023 21:58
- 1e Panda-achtige: 2010 Edizione Cool
- Facebook: https://www.facebook.com/jsavelkoul
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 6 times
Re: probleem inhouden af en toe
Ga ik dus zeker mee aan de slag.
Eventueel onderdeelnummer en locatie van dat ding?
Met Winparts en Haynes kom ik er ook wel, maar andermans ervaringen ook welkom natuurlijk..!
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 82 times
Re: probleem inhouden af en toe
Misschien een domme vraag, maar heb je uitgesloten dat het niet aan de koppeling ligt?
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8417
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 88 times
- Contacteer:
Re: probleem inhouden af en toe
Omdat er verschillen in gedrag zijn tussen koud en warm zou ik bijna gaan denken aan een lekkage rondom het gasklephuis. Haal het luchtfilter er eens af en spuit eens wat remmenreiniger rond de montagepunten van het gasklephuis? Als dat invloed heeft op de loopkarakteristiek zou het kunnen betekenen dat daar wat valse lucht wordt aangezogen. Als de motor warm is zet het geheel uit en dan sluit het misschien net nog af.
Daarnaast, heeft de auto al drive-by-wire of nog een gaskabel? Want dan zou het -in het geval van drive by wire- ook een vervuilde potmeter op het pedaal kunnen zijn.
Daarnaast, heeft de auto al drive-by-wire of nog een gaskabel? Want dan zou het -in het geval van drive by wire- ook een vervuilde potmeter op het pedaal kunnen zijn.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 26 mar 2023 21:58
- 1e Panda-achtige: 2010 Edizione Cool
- Facebook: https://www.facebook.com/jsavelkoul
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 6 times
Re: probleem inhouden af en toe
Goeie vraag, maar ik heb het idee dat het een electronische storing is die er voor zorgt dat de auto even vol gas geeft, of in ieder geval niet precies doet wat het pedaal wil.
Pedaal heb ik los en open gehad.michiel van g. schreef: ↑08 okt 2023 10:43 Omdat er verschillen in gedrag zijn tussen koud en warm zou ik bijna gaan denken aan een lekkage rondom het gasklephuis. Haal het luchtfilter er eens af en spuit eens wat remmenreiniger rond de montagepunten van het gasklephuis? Als dat invloed heeft op de loopkarakteristiek zou het kunnen betekenen dat daar wat valse lucht wordt aangezogen. Als de motor warm is zet het geheel uit en dan sluit het misschien net nog af.
Daarnaast, heeft de auto al drive-by-wire of nog een gaskabel? Want dan zou het -in het geval van drive by wire- ook een vervuilde potmeter op het pedaal kunnen zijn.
Ziet er keurig uit, maar ik heb hem wel een badje van contacleaner gegeven en ook de stekker er van.
Daarmee sluit ik hem niet per se uit, maar ik schat de kans wel wat kleiner dat die het is.
Lekkage rond gasklephuis wil ik zeker naar kijken.
Rijtje voor zodra ik ruimte heb in de garage:
Nokkenassensor vervangen.
Vacuumslang die onder de luchtfilter zit vervangen.
Gasklephuis demonteren, schoonmaken, monteren en controleren op lekkage.
Uiteraard zal ik die zaken met enkele dagen er tussen doen, zodat ik voor/na kan vergelijken.
Ik PROBEER dit weekend er aan te beginnen
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 26 mar 2023 21:58
- 1e Panda-achtige: 2010 Edizione Cool
- Facebook: https://www.facebook.com/jsavelkoul
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 6 times
Re: probleem inhouden af en toe
Ik DENK dat ik het gevonden heb bij die van mij.
Moet er eerst weer eens een weekje mee gereden hebben voordat ik dat zeker kan zeggen.
Vandaag eindelijk tijd om de gasklep los te halen en schoon te maken.
Ding zit eenvoudig met 4 torxbouten vast, stekkertje van de sensor los en klaar.
Onderzijde zit een rubberen ring als afdichting tussen spruitstuk en gasklep.
Dit allemaal geheel schoongemaakt en teruggemonteerd.
Mijn "voor de zekerheid" dat ik in me heb, heeft ook nog wat vloeibare pakking rond die ring gedaan.
Maar, voordat ik alles terugmonteerde heb ik ook nog dat dunne slangetje gevolgd dat onder in het luchtfilter zit.
Dit komt uit in de bocht van het spruitstuk dat je ziet zodra je je gasklep er uit hebt.
Klein gaatje zie je daar van binnen.
Ik dacht even wat lucht door dat slangetje te sturen om zeker te zijn dat die schoon is, want er zat wat olie in het luchtfilterhuis en rond de gasklep.
Met zo'n busje lucht dat je bij de Action kunt kopen, kreeg ik er geen lucht doorheen maar er bouwde wel druk op in het slangetje.
Vreemd..
Slangetje vol laten lopen met contact-cleaner (bij gebrek aan remmenreiniger en andere oplossingen).
Duurde een half uurtje voordat ik langzaam wat bubbeltjes zag komen rond dat gaatje in het spruitstuk.
Action-lucht weer op het slangetje en langzaam begon het er uit te komen door het gaatje.
Dit blijven herhalen totdat ik een fatsoenlijke straal lucht uit het gaatje kreeg.
Dat slangetje lijkt nu dus vrij te zijn.
Ben benieuw of alles dat ik vandaag gedaan heb heeft bijgedragen aan het oplossen van het probleem.
Moet er eerst weer eens een weekje mee gereden hebben voordat ik dat zeker kan zeggen.
Vandaag eindelijk tijd om de gasklep los te halen en schoon te maken.
Ding zit eenvoudig met 4 torxbouten vast, stekkertje van de sensor los en klaar.
Onderzijde zit een rubberen ring als afdichting tussen spruitstuk en gasklep.
Dit allemaal geheel schoongemaakt en teruggemonteerd.
Mijn "voor de zekerheid" dat ik in me heb, heeft ook nog wat vloeibare pakking rond die ring gedaan.
Maar, voordat ik alles terugmonteerde heb ik ook nog dat dunne slangetje gevolgd dat onder in het luchtfilter zit.
Dit komt uit in de bocht van het spruitstuk dat je ziet zodra je je gasklep er uit hebt.
Klein gaatje zie je daar van binnen.
Ik dacht even wat lucht door dat slangetje te sturen om zeker te zijn dat die schoon is, want er zat wat olie in het luchtfilterhuis en rond de gasklep.
Met zo'n busje lucht dat je bij de Action kunt kopen, kreeg ik er geen lucht doorheen maar er bouwde wel druk op in het slangetje.
Vreemd..
Slangetje vol laten lopen met contact-cleaner (bij gebrek aan remmenreiniger en andere oplossingen).
Duurde een half uurtje voordat ik langzaam wat bubbeltjes zag komen rond dat gaatje in het spruitstuk.
Action-lucht weer op het slangetje en langzaam begon het er uit te komen door het gaatje.
Dit blijven herhalen totdat ik een fatsoenlijke straal lucht uit het gaatje kreeg.
Dat slangetje lijkt nu dus vrij te zijn.
Ben benieuw of alles dat ik vandaag gedaan heb heeft bijgedragen aan het oplossen van het probleem.
- Poging2
- Forumgebruiker
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
- 1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
- Has thanked: 99 times
- Been thanked: 32 times
Re: probleem inhouden af en toe
Ik hoop dat dat hem is voor je, bij mij was dat de oplossing helaas niet Foto’s staan in dat topic nog wel, mijne was geknapt bij het filterhuis en de slang zelf was gescheurd en hard als een fossiel.JohanSittard schreef: ↑04 nov 2023 15:51 Ik DENK dat ik het gevonden heb bij die van mij.
Moet er eerst weer eens een weekje mee gereden hebben voordat ik dat zeker kan zeggen.
Vandaag eindelijk tijd om de gasklep los te halen en schoon te maken.
Ding zit eenvoudig met 4 torxbouten vast, stekkertje van de sensor los en klaar.
Onderzijde zit een rubberen ring als afdichting tussen spruitstuk en gasklep.
Dit allemaal geheel schoongemaakt en teruggemonteerd.
Mijn "voor de zekerheid" dat ik in me heb, heeft ook nog wat vloeibare pakking rond die ring gedaan.
Maar, voordat ik alles terugmonteerde heb ik ook nog dat dunne slangetje gevolgd dat onder in het luchtfilter zit.
Dit komt uit in de bocht van het spruitstuk dat je ziet zodra je je gasklep er uit hebt.
Klein gaatje zie je daar van binnen.
Ik dacht even wat lucht door dat slangetje te sturen om zeker te zijn dat die schoon is, want er zat wat olie in het luchtfilterhuis en rond de gasklep.
Met zo'n busje lucht dat je bij de Action kunt kopen, kreeg ik er geen lucht doorheen maar er bouwde wel druk op in het slangetje.
Vreemd..
Slangetje vol laten lopen met contact-cleaner (bij gebrek aan remmenreiniger en andere oplossingen).
Duurde een half uurtje voordat ik langzaam wat bubbeltjes zag komen rond dat gaatje in het spruitstuk.
Action-lucht weer op het slangetje en langzaam begon het er uit te komen door het gaatje.
Dit blijven herhalen totdat ik een fatsoenlijke straal lucht uit het gaatje kreeg.
Dat slangetje lijkt nu dus vrij te zijn.
Ben benieuw of alles dat ik vandaag gedaan heb heeft bijgedragen aan het oplossen van het probleem.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 26 mar 2023 21:58
- 1e Panda-achtige: 2010 Edizione Cool
- Facebook: https://www.facebook.com/jsavelkoul
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 6 times
Re: probleem inhouden af en toe
Helaasch was dit ook het probleem niet.
Dacht laat ik dat nog even melden na een jaartje verder te zijn.
Heb er ook niet meer naar gezocht eerlijk gezegd.
De buren zijn er aan gewend dat ik af en toe wat harder de straat uit rij..
Begin komend jaar weer een flink beurtje en wie weet, maar ik gok nergens meer op.
Dacht laat ik dat nog even melden na een jaartje verder te zijn.
Heb er ook niet meer naar gezocht eerlijk gezegd.
De buren zijn er aan gewend dat ik af en toe wat harder de straat uit rij..
Begin komend jaar weer een flink beurtje en wie weet, maar ik gok nergens meer op.