Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Welke banden voor mijn Panda

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-2012)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Alexandre
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 1.2 Active, 2011
Been thanked: 1 time

Welke banden voor mijn Panda

Bericht door Alexandre »

Hallo allemaal, op zoek naar een wintersetje ben ik dat tegengekomen in de maat 175/65R13. Past dit op mijn Panda uit 2011?
Lex

Riddick
Clublid
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 45 times
Been thanked: 89 times

Re: Welke banden voor mijn Panda

Bericht door Riddick »

Standaard Bandenmaat is 155/80R13".
175/65R13" = 3,55% te klein.
Het moet minimaal 175/70R13" zijn, dat is slechts 0,52% kleiner.

Te kleine banden maat betekend dat je motor meer toeren maakt bij de zelfde snelheid, en dus meer brandstof verbruikt bij de zelfde snelheid, t.a.v. standaard bandenmaat.

BertPleizier
Forumgebruiker
Has thanked: 53 times
Been thanked: 68 times

Bericht door BertPleizier »

Te kleine banden betekent niet alleen dat je motor meer toeren maakt, te kleine banden betekent voornamelijk dat je heel vervelend te langzaam rijdt en dat zelf niet in de gaten hebt omdat je snelheidsmeter gewoon de oude snelheid aangeeft, die gebaseerd is op de juiste bandenmaat.

Dan rij je met 92 km/u op de linkerbaan terwijl je denkt dat je 100 km/h rijdt. En iedereen die je voorbij wil daarvan denk je dat ze veel te hard rijden.

Laat je bovendien niet gek maken door het woord "winterbanden". Een A merk zomerband is altijd nog beter dan een B of C merk winterband. Het gaat om de kwaliteit van de band, niet om het "label" dat er aan gegeven is door o.a. het profieltype. Verder is een winterband met 4 mm profiel al op en aan vervanging toe, waardoor je feitelijk maar de helft van de band kunt gebruiken / oprijden.

PandaVespa
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 20 times
Been thanked: 38 times

Bericht door PandaVespa »

In NL ben je beter af met goede a-merk zomerbanden dan ‘echte’ winterbanden idd. En, pas je rijgedrag aan bij winterse omstandigheden ;) .

In buitenland zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden, maar D bv strooit niet overal. Dan WIL je winterbanden hebben op dat moment |:| .
In NL strooien ze wel overal zout. Zout verlaagt het vriespunt van water, waardoor ijs en sneeuw in water veranderd. Goede zomerbanden voeren water beter af dan ‘echte’ winterbanden. Op sneeuw, heeft zomerbanden amper grip.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Alexandre
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 1.2 Active, 2011
Been thanked: 1 time

Bericht door Alexandre »

Super, bedankt allemaal. Aangezien ik eigenlijk toch aan nieuwe banden toe ben kies ik ervoor om maar 4 nieuwe Conti's te laten monteren. Ik rijd toch alleen maar korte stukjes.
Lex

Raycoupe
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Bericht door Raycoupe »

Ik rijd tegenwoordig met Vredenstein All Season banden rond en dat bevalt super. Wel gewoon de standaard breedte.

Deze banden komen als winterband slechts matig uit de Duitse testen, maar presteert zeer goed op nat wegdek. En dat merk je, nog nooit had ik zoveel grip met dat kleine pandaatje. Ik vind het echt de ideale band voor het Nederlandse klimaat.

Dankzij het sneeuwvlokje ben ik nog verzekerd ook in Duitsland (als het sneeuwt) en Oostenrijk (waar ze standaard verplicht zijn in de wintermaanden).

BertPleizier
Forumgebruiker

Ik heb / had Pirelli Cinturato onder de Panda. Helaas waren deze niet meer leverbaar toen afgelopen zomer de voorbanden aan vervanging toe waren. Daarom liggen er voor nu 2 Continental Ultracontacts onder.

Ik moet zeggen dat deze banden perfecte grip hebben. Zowel bij nat als bij droog wegdek en in de bochten glijden ze niet.

Komende vakantie moet links voor wel even nagekeken worden, want de band loopt langzaam leeg. Zit niks in, dus ik vermoed dat de velgrand (oxidatie) de boosdoener is. Moet deze band nu elke week even oppompen (van 2,5 bar naar 1,7 bar), maar gelukkig staat de compressor met bandenpomp in de garage vlak voor de Panda zelf.

PandaVespa
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 20 times
Been thanked: 38 times

Bericht door PandaVespa »

Ik reed ook altijd op Pirelli, maar die levert idd niet meer. En ook positief verrast van Continental. Heb ze zelfs onder mijn Twingo gezet en voelt ook beter als Michelin. Laatste maakt geen banden voor kleine wieltjes.
Onder mijn Vespa heb ik wel Michelin, dat is ook een verademing.........
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

BertPleizier
Forumgebruiker

Ik was ook verbaasd dat zowel Pirelli als Michelin als Bridgestone geen banden maken in deze maat (ik heb lichtmetalen velgen dus maat 165/65R14).

Toen maar gekozen voor Continental, waar ik nog nooit op gereden heb. Ze bevallen qua grip en geluid prima, qua levensduur is het natuurlijk nog afwachten.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”