Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Even voorstellen

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Joost, Rick Lieffering, Erik 319, WelshWitch

Plaats reactie
Myfirstpanda
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2009

Even voorstellen

Bericht door Myfirstpanda »

Hallo forumlezers, even voorstellen:
Bas, 48 jaar, sinds kort eigenaar van mijn eerste Panda. Uit 2009, een 1.2 Edizione cool in de prachtige (vind ik) oranje kleur.
Rijden met de Panda bevalt me prima, wat een super leuk autootje! We hebben ook nog een Toyota RAV4 hybride en een MG MGB tourer. In het spectrum van betrouwbaar tot iets minder betrouwbaar valt de Panda statistisch in het midden van de andere 2 :-). Maar het rijdt veel beter dan ik van tevoren dacht.

Na aanschaf bleken toch wat dingen niet helemaal op orde. Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Interieur intensief schoon gemaakt. Helaas rookte 1 van de vorige eigenaren, waardoor alles smerig was en plakte. Ochtendje schrobben en alles is weer schoon. Meteen een lelijke vlek uit de bekleding gepoetst, lang leve de interior mat cleaner van Stipt. Kost wat, maar het werkt wel.
Buitenkant onder handen genomen. De auto was professioneel gepoetst, maar dan kun je nog heel wat randen met groene aanslag hebben. Onderzijde ramen(waren net niet helemaal omhoog gedraaid bij het wassen) en onder de nummerplaat waren even overgeslagen. Nu is een Panda heul groot, dus je mist wel eens een stukje. Ach, ik had weer eer van mijn werk. Onder de plastic afdekking onder de ruitenwissers was een mooie composthoop aan het ontstaan, die is afgegraven. Die rubber afvoeren kun je beter schoonmaken als je ze er even uithaalt, kwam ik later achter. Wel de moeite waard en het houdt je interieur stukken droger.
Nieuwe ruitenwisser van de Action, de garage vond het niet nodig om het blad met een scheur van 10 cm te vervangen. En bij de apk was het geen probleem, ondanks dat dit nogal streepte. Als je als garage graag een slechte herinnering aan een levering wil: dit is the way to go. Beetje jammer, maar ze hebben wel 6 Euro bespaard.
Lampje achter kachel bediening en bij aansteker vervangen. Toch mooier als alles gewoon werkt.
De schakelaar van de richtingaanwijzer gesmeerd, die was echt stroef in de bediening. Ik denk nicotine aanslag, dat spul plakt echt verschrikkelijk. Maar met wat WD40 en daarna een beetje siliconen als smeermiddel beweegt alles weer als nieuw.
De rechter koplamp is gepolijst, deze is niet helemaal als nieuw maar stukken beter. Ook de binnenkant droog geföhnd, daar zat wat vocht in. Preventief de pakking van de deksel schoon gemaakt en ingesmeerd met vaseline, dat dicht stukken beter af (dank forum voor de tip)
Radio vervangen, de oude merkloze was echt niet best. Meteen een nieuwe antenneplug gemonteerd, de oude had ergens klem gezeten en was niet meer te redden.
Een composetje speakers erin (work in progres). De oude speakers waren op en kraakten meer dan dat ze muziek gaven. Niet heel vreemd na 16 jaar. De tweeters zitten achter de originele roostertjes, die helaas geen roostertjes bleken maar dichte sierplaatjes. Maar een uurtje met de 1 mm boor aan de slag en alle gaatjes even doorboren, nu zijn het wel roostertjes. Ja er zijn adapters te koop, maar die zouden duurder zijn dan de speakerset (Marktplaats) en dit is origineel. Schijnt bij klassieke auto’s belangrijk te zijn voor de waarde dat er veel originele onderdelen in zitten-).

Nog te doen:
De thermostaat vervangen, de Panda komt niet op temperatuur. Maar dat wacht op iets beter weer.
De remmen gangbaar maken, sinds gisteren piepen ze af en toe. Er blijft iets een beetje plakken, zag op het forum dat dit vaker voorkomt.
De deurstijlen tussen de ramen zwart maken. Ik vind het mooier als het zwarte van de voor- en achterramen doorloopt. Fabrikanten doen dit ook om auto’s langer te doen lijken, dat kan de Panda prima hebben.
Mijn dochters denken dat er racestrepen geplakt moeten worden, die witte van voor naar achter over het midden van de auto. Geeft ook meer vermogen en topsnelheid wordt gezegd, al heb ik daar mijn twijfels bij:-)

En wie weet wat er nog komt, ik krijg er steeds meer lol in.
Tot ziens op het forum!

Erik 319
Moderator
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Has thanked: 39 times
Been thanked: 41 times

Re: Even voorstellen

Bericht door Erik 319 »

Mooi verhaal en welkom hier.
Racestrepen geven uiteraard minstens 5 pk extra.
Veel plezier met je Panda.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”