Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Aanhaalmoment boutjes kachelradiateur

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-2012)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
BertPleizier
Forumgebruiker
Has thanked: 53 times
Been thanked: 69 times

Aanhaalmoment boutjes kachelradiateur

Bericht door BertPleizier »

Beste allemaal,

Sinds 2 dagen ruik ik een zoetige, chemische lucht in de auto. Ook merkte ik de laatste weken al op dat de ramen wel erg snel beslaan (maar dat kon aan het koudere weer liggen).

Verdenking is dus de kachelradiator. Op YouTube video's en in de Haynes manual ziet het er allemaal niet heel ingewikkeld uit om te vervangen, dus dat wilde ik gaan doen. Het dashboard kan gewoon blijven zitten.

Weet iemand het aanhaalmoment van het boutje dat de 2 pijpjes door het schutbord verbind met de kachelradiator?

PandaVespa
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 20 times
Been thanked: 39 times

Re: Aanhaalmoment boutjes kachelradiateur

Bericht door PandaVespa »

Kwartslag voor het breken toch :mrgreen: ? Gewoon handvast toch? De bouten van cil.kop moet wel op bepaald moment vast en bouten/moeren mbt wielophanging.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

BertPleizier
Forumgebruiker

Nou ja het is allemaal plastic, dus ik zal niet aan de ratel moeten gaan hangen nee, maar te los moet ook niet want dan gaat het lekken.

BertPleizier
Forumgebruiker

Vanmiddag de plastic kap onder / rond de versnellingspook even losgeschroefd om toegang te krijgen tot de kachelradiateur.

Ik zag aan de buitenkant geen lekkagesporen van koelvloeistof. Toch heb ik voor de zekerheid een nieuwe kachelradiator besteld. Het hele kachelhuis is van Denso volgens de stickers die er op zitten, dus ook maar een Denso kachelradiator besteld. Schade: 50 euro inclusief verzendkosten.

Gelijk voor de zekerheid de koelvloeistof afgetopt, want daar was wel degelijk een scheutje van weg.

BertPleizier
Forumgebruiker

Vanmiddag de kachelradiator vervangen. Was op zich geen hogere wiskunde. Geen stank meer als de ventilatie aan gaat.

Slangen op het schutbord (naar de kachelradiator toe) loshalen met de slang van de waterstofzuiger er bij. Dat scheelt heel veel geklieder. Eerst de bovenste, even de slang leegzuigen en daarna de onderste. Dan lekt er in de motorruimte en bij het voetenruimte niks meer als je daar de boel gaat loshalen en dat is wel zo prettig. Scheelt na afloop dweilen.

Onder het dashboard heb je alleen dopje 5,5 nodig om 3 boutjes van een plastic afdekkapje los te halen, verder is het allemaal standaard torx en kruiskop werk van de kap onder / rond de versnellingspook.

Naast de kachelradiator ook de toevoer- en retourbuis (1 geheel) mee vervangen Is van plastic en ook al 19 jaar oud. Die hoort bij de set. Die zit namelijk al los als je de kachelradiator er uit hebt en zit alleen nog door een rubber manchet in het schutbord gestoken. De kachelradiator gaat er net in en uit met het dashboard nog op z'n plek. Daar is over nagedacht, al schrijft Fiat officieel voor dat het dashboard en het complete kachelhuis er uit moeten, inclusief het linker voorportier. Koekoek...

Alles weer vastgeschroefd en de slangen weer aangesloten en weer rustig bijgevuld met verse koelvloeistof. Eerst gaat de ontluchting op de bovenste kachelslang lekken. Die draai je dan dicht. Vervolgens gaat de ontluchter boven op de radiator lekken en die draai je dan ook dicht. Daarna verder bijvullen tot max en de motor starten. Indien nodig bij blijven vullen tot max en de motor warm laten draaien met af en toe 2.500 - 3.000 toeren en de verwarming binnen aan. Zodra de motor op temperatuur is moet je wachten tot de koelvin 3 x aan en weer uit is gegaan. Let op: de koelvin gaat ook aan als de airco is ingeschakeld, dus zet de airco uit en alleen de verwarming aan. De koelvin moet echt aanslaan op het signaal van de koelvloeistoftemperatuursensor, niet op het signaal van de airco.

Grappig detail: de verwarmingsunit en het kachelhuis zijn van Denso (een bekende fabrikant voor de autofabrikanten voor klimaatregeling in de auto). Ik heb dus ook een Denso kachelradiator besteld. Op de aan- en afvoerbuis die bij de kachelradiator geleverd worden zijn 2 merktekens weggeslepen uit het plastic. Dit heb ik bij motorsteunen ook al eens gezien. Deze kachelradiator en de plastic buis komt uit dezelfde machine die ook de onderdelen maakt die rechtstreeks naar o.a. Fiat gaan. Denso verkoopt de onderdelen ook zelf als aftermarket in een eigen doos, maar mag dan niet de logo's en codes van de autofabrikant verkopen. Bij Denso zit dus letterlijk iemand aan de lopende band met een dremeltje al die logo's weg te vijlen.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”