Onderstaand artikel verscheel in Tubantia:
Wouter uit Wierden was 16 toen hij zijn eerste auto kreeg: ‘Met de Panda lach je iedereen uit’
Wouter Smit uit Wierden had al een auto op zijn 16e, maar mocht er nog helemaal niet mee rijden. Hij wast en poetste de Fiat Panda en reed er stiekem mee. Toen hij eindelijk de weg op mocht, was hij al aan zijn tweede Panda toe.
Corine Engelbarts 26-01-25, 12:30 Laatste update: 26-01-25, 14:42
Deel jouw verhaal!
Deze site is heel benieuwd naar herinneringen en verhalen over de eerste auto. De komende tijd vragen we mensen om te vertellen over hun eerste auto en de belevenissen daarmee. Wil je ook je verhaal vertellen, stuur dan een mail naar enschede@tubantia.nl, met een foto van jou en je eerste auto.
„Ik hielp mijn vader al jong met het wassen van zijn auto. De buren kregen snel in de gaten dat ik dat autowassen superleuk vond en zo stond ik als 14-jarige op zaterdag de auto’s van de buurt te wassen. Niet lang daarna kwamen daar ook drie auto’s van de shoarmazaak bij en van de bakkerij naast ons.”
De Panda van zijn tante
Wouter was gek van auto’s en dan met name van de Fiat Panda. Dat kwam door zijn tante. „Ze woonde nog bij mijn opa en oma en als ik daar was, mocht ik even in haar Panda zitten. Ik was er zo gek op dat ze de Fiat-importeur schreven. Hij stuurde folders en modelautootjes.”
Wouter verzamelde alle miniaturen, maar eentje ontbrak: de Panda. Hij zocht in modelbouwwinkels en struinde internet af. Niks. Tot hij op een beurs in Rijssen liep: daar stond ie! Maar kleine Wouter had niet genoeg zakgeld bij zich. „Op mijn verjaardag kreeg ik hem alsnog. Want wat bleek, mijn vader was ’s middags snel teruggereden om het model alsnog te kopen.”
Nog maar 16 en al autobezitter
„Op een middag werd ik door mijn vader naar buiten gestuurd, om even de auto te wassen. Ik snel een emmer vol sop gemaakt en naar buiten gelopen. Maar daar stond niet de Volkswagen van mijn ouders, maar een witte Fiat Panda. Dat was mijn eerste auto, ‘gered’ van de ondergang.” Hij was nog maar 16 en mocht nog niet rijden. „Stiekem deed ik dat achter de zaak van mijn vader en op weggetjes buitenaf.”
De Panda roestte onder hem weg en kwam niet meer door de APK. „Voor 75 euro vonden we een donor-Panda: een ‘Boegatti’, een witte met zwarte koeienvlekken. Veel beter dan mijn eigen Panda.” Hij zette alleen de motor over en reed voortaan in de ‘Boegatti’.
Hobby werd werk
Nog steeds mocht Wouter er niet mee de weg op. Op zijn 18de haalde hij zijn rijbewijs en was het eindelijk zo ver. „Lang plezier heb ik er niet van gehad. Want ook deze haalde de APK niet en moest naar de sloop.”
De liefde voor de Panda groeide uit tot liefde voor oldtimers. Wouter is nu 37 en heeft 9 oldtimers. 4 jaar geleden begon hij Drive your Dreams, zijn eigen bedrijf in oldtimer-verhuur. „Natuurlijk staat er een Fiat Panda tussen. Telkens als ik ermee onderweg ben heb ik een lach van oor en oor. Met de Panda lach je iedereen uit.”
Met een Panda lach je iedereen uit?
Moderator: Nieuwsmoderator
- michiel van g.
- Forum-admin
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
- Contacteer: