Na mezelf net voorgesteld te hebben de rubriek "even voorstellen" nu tijd voor het technische verhaal.
De onderhoudshistorie leek goed op orde. recentelijk nieuwe banden, distributieriem, uitlaat, koppakking, kleppendekselpakking, olie ververst en al het laswerk was aangepakt volgens de verkoper. Zover het te zien was zag dit er ook goed uit.
De auto reed super goed, loopt mooi en is best vlot! Remmen en ophanging voelde ook prima aan.
Eenmaal gekocht en wat mee rond gereden, toch de auto eens van onder bekeken, gelukkig heb ik een brug

Dit viel tegen ( zie de vragen onderstreept):
Remmerij:
Alles moet worden vervangen, dit ivm veel roest en veel slijtage. Hetvolgende besteld en ligt ondertussen klaar ( best betaalbaar via autodoc! alles van brembo

-Remklauwen
-Remschijven
-Remblokken
-Remolie
-Remtrommels
-remvoeringen
-zuigertjes trommelremmen
- veertjes en clipjes trommelremmen
-remslangen voor
Motor:
- Loopt goed, genoeg power, verbruikt geen olie of koelvloeistof.
- Olie eruitghaald ivm lekkend filter, nieuwe olie en filter komt eraan.
Versnellingbak:
- Olie is eruit en word ververst
- schakelt prima, koppeling lijkt goed
- gaat soms wat moeilijk in z'n 1, maar even de koppeling op en neer en hij gaat wel.
Onderstel/Ophanging/Vering
Best wel een drama! Bleek bij nadere inspectie. Ik wil graag en goede en veilige auto die nog wat jaartjes mee kan en ben bereid er wat geld en moeite in te steken. Na een hoop gevloek, een flinke hamer, slijptol en brander en een hoop afgebroken bouten ligt ondertussen bijna de gehele ophanging er onderuit.
Gedemonteerd en slecht wil ik dus vervangen:
-4x schokdemper
-4x veren
-4x draagarmen
-2x fusee inc. asstomp
-4x wiellager voor het mooie ivm de roest en ze zijn waaarschijnlijk nog origineel.
-2x toplager veerpoot voorzijde
-2x spoorstangeindes
De rubbers van de achterveren (boven en onder) zijn heel slecht, één bonk roest. Deze kan ik niet vinden op internet? iemand een linkje / adresje?
De stabilisatorstang/draagarm/hoe het ook het die van het voorwiel naar voren steekt kan ik ook nergens vinden maar zou ik graag vervangen ivm slechte rubbers iemand een linkje/adresje?
Verder van plan, als ik dan toch bezig ben de achteras eronderuit te halen, te ontroesten, verven en de rubber bus in het midden te vernieuwen.
Roest
Ja helaas ook deze panda heeft last van roest, dit ben ik niet zo gewend, ik rij ook een volvo 850 T5 uit 94 en daar zit geen roestpuntje aan, de Panda een ander verhaal dus.
Er is al veel aan gelast maar niet zo netjes, en daarna snel even behandeld met een spuitbusje, niet geweldig dus.
Ik heb nog niks kaalgehaald maar zie meerdere gaten in de dorpel zitten, 2 gaten in de wielkasten en beginnende roest in de kofferbak. De welbekende ophangpunten van de draagarmen achter zijn al gelast maar moeten even kaalgehaald en nagekeken worden. Ook gezien dat het bevestigingpunt van de schokbreker RA er geheel opnieuw in is gelast.
Het plan is dus ook om elk verdacht/beginnend plekje kaal te borstelen en aan te pakken.
Ik ben van plan om 2 nieuwe dorpels te kopen en hier de stukjes uit te slijpen die ik wil vervangen. Lijkt mij makkelijker dan alles uit plaat maken.
Hebben jullie nog tips? Waar moet ik verder naar kijken? Na alle reparaties misschien een dinitrol behandeling?
Overig
- De kachelmotor lijkt doorgebrand, na een vreselijke brandlucht deed hij niks meer, 2 weken later begon hij weer heel zielig te draaien. Heeft iemand er nog eentje liggen? of zou het ook een kachelweerstand kunnen zijn?
- Deurklink/hendel binnenzijde rechts (grijs) is afgebroken, zou dit nog verkrijgbaar zijn nieuw/tweedehands?
- Een motortemperatuurmeter, klok en toerenteller lijkt ons wel heel fijn. iemand hier ervaring mee?
Pfoe wat een verhaal geworden zo, nu snel weer aan de slag, de achteras eronderuit halen. Begin mei willen we graag een roadtrip naar midden italie maken, met de panda, dus aan de slag!