Hallo Forum!
Wij zijn terug. In 21/22 hadden we ook een panda, maar die was achter de tectyl van de vorige eigenaar zo snel weggeroest dat we het niet konden betalen.
Maar nadat we nu een aantal jaar een Mazda Demio hadden gereden, met om de havenklap problemen en geen forum met kennis om op terug te vallen, wilde we weer een auto waar we plezier in hadden, in het rijden en het onderhoud.
Dus… derde auto, gwn weer een panda! 0.9 uit 1999 dit keer.
We zijn er super blij mee. Ik heb een half uur lang op de onderkant liggen tikken bij de aankoop. Hij lijkt op alle belangrijke plekken gewoon hard te zijn. De dorpels zitten in de tectyl, en er lijkt een soort vulmateriaal in te zitten? Ik heb nogal een trauma overgehouden aan de vorige keer, dus misschien wil ik de dorpels en kokerbalken opnieuw behandelen om zeker te weten dat er niks van binnen uit gaat roesten. Of is dat een slecht/overbodig idee?
En verder motorisch is hij heel erg soepel en het onderhoud lijkt goed gedaan te zijn!
Nu ben ik benieuwd wie de eigenaar is geweest die de clubsticker er op heeft gezet! Volgens mij heeft deze persoon de auto ongeveer 12 jaar gehad. Ik zou erg benieuwd zijn om meer over de auto te weten te komen.
Groetjes,
Iolaysa en Krijn
Dit is ons lijstje voor de komende tijd, alle feedback en tips is hardstikke welkom:
Clublid worden
Lampje dashboard gaat soms uit, en motortemperatuur lampje werkt niet. (deze moet aangaan bij contact toch?
koplampen stellen
Roestpreventie
- tips hiervoor zijn welkom, er is veel discussie en tegenstrijdige informatie op het internet. Ik weet niet wat ik allemaal moet geloven over roestomvormers, tectyl dinitrol etc.
- Ik ben ook benieuwd wat ik kan doen bij de randjes van het dakraam. ik zie dat de lak daar niet helemaal goed aansluit aan de rubbers, dus misschien dat ook behandelen voordat het daar gaat roesten. Met wat?
-
Snelheidsmeter gaat niet terug naar 0
Goeie testjes uitvoeren:
Klepstelling controleren
Compressie test
Koelvloeistof flushen
Hoes achterbank voor de hond maken
Raammechanisme loopt niet heel lekker
Klokje ontbreekt !!!!!!! (die hadden we uit de vorige auto moeten houden… helaas)
Er zit een soort parrot belsysteem en een achteruitrijsensor in, maar geen idee hoe het werkt.
Bumpertje zwart krijgen
We hebben weer een 141 gekocht!
Moderators: Joost, Rick Lieffering, Erik 319, WelshWitch
- deusjevo
- Forumgebruiker
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 25 jan 2008 12:26
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
- 2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
- 3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
- 4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 8 times
Re: We hebben weer een 141 gekocht!
Hi, leuk hoor!
Vulmateriaal zit niet in de dorpels voor zover ik weet?
Vulmateriaal zit niet in de dorpels voor zover ik weet?
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
- xxl_liberty
- Clublid
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
- 1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
- 2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 15 times
Re: We hebben weer een 141 gekocht!
Gefeliciteerd.
Voor roest preventie gebruik ik altijd RX.
Dit wordt o.a. geadviseerd door Kieft en Klok en Burton company.
Voor roest preventie gebruik ik altijd RX.
Dit wordt o.a. geadviseerd door Kieft en Klok en Burton company.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 41 times
Re: We hebben weer een 141 gekocht!
Roest blijft een probleem, zeker nu de 141 Panda 30 jaar oud wordt. Iedereen heeft zijn eigen methode/manier gevonden wat beste past als roestpreventie. Mijne zijn behandeld met dinitrol en hou het ook bij. Gaat tot nu goed.
Niks doen is garantie op apk afkeur roest en tegen die tijd is herstel een dure reparatie. Mijn advies, eerst de aanwezige roest herstellen. Dan een gehele anti-roestbehandeling door een professional cq iemand die weet wat hij doet met dat spul. Dan praten we snel over ca €600,-. Holle ruimtes moet spul in, liefst wat verwarmt. Dat vloeit beter. Deuren binnenkant, anders roesten ze van binnenuit onder ivm regenwater wat er doorkomt. Ook niet volgespoten, het moet blijven ademen zodat vocht eruit kan waaien/verdampen.
De 900cc is een rammelaar, door de tuimelaars zijn kleppen stellen een intensief werkje. Motor heeft een d-ketting, maar check of deze op juiste spanning is en waterpomp dient volgens voorschriften op tijd vervangen te worden. Een d-ketting betekent niet onderhoudsvrij.
Veel specifieke onderdelen zijn niet meer leverbaar, maar via italiaanse ebay kun je verassend veel krijgen. Slijtbare onderdelen zijn nog gewoon te krijgen, maar veel keuze is er niet qua fabrikant.
Niks doen is garantie op apk afkeur roest en tegen die tijd is herstel een dure reparatie. Mijn advies, eerst de aanwezige roest herstellen. Dan een gehele anti-roestbehandeling door een professional cq iemand die weet wat hij doet met dat spul. Dan praten we snel over ca €600,-. Holle ruimtes moet spul in, liefst wat verwarmt. Dat vloeit beter. Deuren binnenkant, anders roesten ze van binnenuit onder ivm regenwater wat er doorkomt. Ook niet volgespoten, het moet blijven ademen zodat vocht eruit kan waaien/verdampen.
De 900cc is een rammelaar, door de tuimelaars zijn kleppen stellen een intensief werkje. Motor heeft een d-ketting, maar check of deze op juiste spanning is en waterpomp dient volgens voorschriften op tijd vervangen te worden. Een d-ketting betekent niet onderhoudsvrij.
Veel specifieke onderdelen zijn niet meer leverbaar, maar via italiaanse ebay kun je verassend veel krijgen. Slijtbare onderdelen zijn nog gewoon te krijgen, maar veel keuze is er niet qua fabrikant.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8448
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 90 times
- Contacteer:
Re: We hebben weer een 141 gekocht!
De 899 heeft al vanaf 1994 niet-afstelbare hydraulische klepstoters, dus daar hoef je niets aan te doen. Belangrijker is wel ieder jaar de olie te vervangen voor de voorgeschreven soort, anders gaan de klepstoters dichtzitten, en dan doen ze het niet meer.PandaVespa schreef: 13 mar 2025 00:12
De 900cc is een rammelaar, door de tuimelaars zijn kleppen stellen een intensief werkje. Motor heeft een d-ketting, maar check of deze op juiste spanning is en waterpomp dient volgens voorschriften op tijd vervangen te worden. Een d-ketting betekent niet onderhoudsvrij.