Wettelijke garantie en verlichting
Moderators: WelshWitch, sjirafje
-
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Edition cool 2007
- Has thanked: 1 time
Wettelijke garantie en verlichting
Hallo allemaal,
Wie van jullie weten dit ?
Heb enkele maanden geleden een Fiat panda 1,2 Edizione cool gekocht, en kwam pas later erachter dat je wettelijke garantie van 6 na 12 maanden is gegaan, de garagebedrijf wil me niet die 12 manden geven, vanaf begin af aan een discussie ontstaan.
Hoe kan ik de 12 maanden garantie wel krijgen ?
me 2 vraag is:
Het is me opgevallen zodra ik de contact uitzet (sleutel eruit) en de lichtschakelaar nog aanstaat, dat het geen geluid(piep) dat het lichtschakelaar nog aanstaat.
bij me vorige auto (geen panda) gaf het een signaal af, dat het licht aanstaat
Is dat ook mogelijk bij een panda?
Wie van jullie weten dit ?
Heb enkele maanden geleden een Fiat panda 1,2 Edizione cool gekocht, en kwam pas later erachter dat je wettelijke garantie van 6 na 12 maanden is gegaan, de garagebedrijf wil me niet die 12 manden geven, vanaf begin af aan een discussie ontstaan.
Hoe kan ik de 12 maanden garantie wel krijgen ?
me 2 vraag is:
Het is me opgevallen zodra ik de contact uitzet (sleutel eruit) en de lichtschakelaar nog aanstaat, dat het geen geluid(piep) dat het lichtschakelaar nog aanstaat.
bij me vorige auto (geen panda) gaf het een signaal af, dat het licht aanstaat
Is dat ook mogelijk bij een panda?
- Erik 319
- Moderator
- 1e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 46 times
Re: Wettelijke garantie en verlichting
Of het mogelijk is weet ik niet. Dat het compleet onnodig is wel. Bij een Panda kun je de lichtschakelaar gewoon aan laten staan omdat het licht vanzelf aan en uit gaat dmv het contact. Ik denk dat de meeste Pandarijders de schakelaar nooit gebruiken.
312=500 319=Panda.
-
- Forumgebruiker
- Has thanked: 66 times
- Been thanked: 76 times
Die heb je al want dat staat in de wet en daar moet iedereen zich aan houden.
Er is inderdaad geen piep bij licht aan en deur open. Zodra je de sleutel uit het contact haalt gaat het licht vanzelf uit.
-
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: 2010 1.2 69pk wit
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
De wettelijke garantie op een auto is één jaar. Hierdoor wordt door veel mensen de conclusie getrokken dat zij ook daadwerkelijk één jaar garantie hebben op hun auto, maar dat behoeft enige nuance. Of er gebreken zijn moet worden beoordeeld aan de hand van het moment dat de auto aan u is geleverd. De gebreken moesten namelijk op het moment van de aankoop al aanwezig zijn, maar nog niet door u of de verkoper zijn opgemerkt. Als hulpmiddel hiervoor heeft de wet bepaald dat wanneer de gebreken zich binnen één jaar na aankoop van de auto openbaren, dat de auto dan non-conform is. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat hij u op het moment van aankoop wel een goede auto heeft verkocht. Wanneer de auto na de termijn van één jaar kapot gaat, dan is het aan de consument om te bewijzen dat het gebrek ten tijde van de aankoop al aanwezig was.
-
- Forumgebruiker
BertPleizier schreef: 05 mei 2025 17:09Die heb je al want dat staat in de wet en daar moet iedereen zich aan houden.
Er is inderdaad geen piep bij licht aan en deur open. Zodra je de sleutel uit het contact haalt gaat het licht vanzelf uit.
Dank je wel
-
- Forumgebruiker
Patjes schreef: 06 mei 2025 00:08De wettelijke garantie op een auto is één jaar. Hierdoor wordt door veel mensen de conclusie getrokken dat zij ook daadwerkelijk één jaar garantie hebben op hun auto, maar dat behoeft enige nuance. Of er gebreken zijn moet worden beoordeeld aan de hand van het moment dat de auto aan u is geleverd. De gebreken moesten namelijk op het moment van de aankoop al aanwezig zijn, maar nog niet door u of de verkoper zijn opgemerkt. Als hulpmiddel hiervoor heeft de wet bepaald dat wanneer de gebreken zich binnen één jaar na aankoop van de auto openbaren, dat de auto dan non-conform is. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat hij u op het moment van aankoop wel een goede auto heeft verkocht. Wanneer de auto na de termijn van één jaar kapot gaat, dan is het aan de consument om te bewijzen dat het gebrek ten tijde van de aankoop al aanwezig was.
In het begin was dat het gordijnrails(panoramadak) achter niet meer goed werkt, heb het gelijk doorgegeven.
hij wil wachten op een 2de hands geleiders,
De garage-bedrijf wil het niet geven 12 maanden op een auto van 2400 euro
Heb de auto nu +/- 4 maanden, en er zijn gebreken zoals:
Schokdemper rechtsachter niet goed (In mijn ogen zal dit ook allang zijn, kan nooit van 1 of andere dag kapot zijn)
Uitlaat demper is lek (kan nooit van 1 of andere dag lek zijn)
Uitdroog scheurtjes in de 2 voorbanden (Dit moet allang zijn )
Terwijl er een nieuwe APK op zit, tot Februari 2026.
- sjirafje
- Moderator
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 90 times
De wettelijke garantie is NIET hetzelfde als garantie die je bij de verkoper kunt kopen. De wettelijke garantie is dat de auto op het moment dat je hem koopt in orde is (conformiteitsvereiste). Bij mijn weten heb je geen garantie op defecten die ontstaan na de aankoop. In 4 maanden tijd kan er helaas best veel stuk gaan aan een auto.
Het is goed mogelijk dat de problemen die je noemt op het moment van de APK nog niet van een dergelijke aard waren dat het op dat moment afkeur was. (APK is altijd een moment opname).
Wel is het zo dat binnen een jaar na aankoop het aan de verkoper is om te bewijzen dat de defecten nog niet aanwezig waren op het moment van aankoop. Je zou je poot stijf kunnen houden maar ik ben bang dat het voor de verkoper relatief eenvoudig is om aan te tonen dat de problemen zijn ontstaan na de aankoop. Dat is natuurlijk wel het risico wanneer je er voor kiest een auto te kopen zonder aanvullende garantie (die ook geldt voor problemen die ontstaan tijdens de garantie periode).
Je kunt eens informeren bij je rechtsbijstand als je die hebt of bij een juridisch loket als je toch van mening bent dat de problemen er ook al waren tijdens de aankoop.
Meer uitleg: https://www.autotrack.nl/blog/advies/we ... kgo.com%2F
Het is goed mogelijk dat de problemen die je noemt op het moment van de APK nog niet van een dergelijke aard waren dat het op dat moment afkeur was. (APK is altijd een moment opname).
Wel is het zo dat binnen een jaar na aankoop het aan de verkoper is om te bewijzen dat de defecten nog niet aanwezig waren op het moment van aankoop. Je zou je poot stijf kunnen houden maar ik ben bang dat het voor de verkoper relatief eenvoudig is om aan te tonen dat de problemen zijn ontstaan na de aankoop. Dat is natuurlijk wel het risico wanneer je er voor kiest een auto te kopen zonder aanvullende garantie (die ook geldt voor problemen die ontstaan tijdens de garantie periode).
Je kunt eens informeren bij je rechtsbijstand als je die hebt of bij een juridisch loket als je toch van mening bent dat de problemen er ook al waren tijdens de aankoop.
Meer uitleg: https://www.autotrack.nl/blog/advies/we ... kgo.com%2F
De zogenaamde wettelijke garantie op een (tweedehands) auto, officieel het conformiteitsvereiste geheten, is per 27 april 2022 verlengd van zes naar twaalf maanden. Overigens geldt dit ook voor andere consumentenproducten. Volgens dit conformiteitsvereiste mag je, wanneer je een product koopt, verwachten dat je dit normaal kunt gebruiken. In het geval van een tweedehands auto betekent het dat deze moet functioneren zoals je op basis van de bij jou bekende informatie redelijkerwijs mag verwachten. Je vindt het conformiteitsvereiste in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek.
Wat houdt wettelijke garantie op je tweedehands auto in?
Dit conformiteitsvereiste komt op het volgende neer: in de twaalf maanden dat deze zogenaamde wettelijke garantie op jouw auto zit, ligt bij een defect de bewijslast bij de verkoper. Dit wil zeggen, dat wanneer er een probleem met de auto ontstaat tijdens de eerste twaalf maanden na aankoop, de verkoper moet aantonen dat dit probleem niet aanwezig was op het moment dat de auto verkocht werd. Gaat er na die twaalf maanden iets kapot aan de auto, dan zul jij als koper moeten bewijzen dat dit probleem bij de verkoop al aanwezig was.
Hoe werkt de bewijslast bij wettelijke garantie op je auto?
De koopovereenkomst heeft een belangrijke rol in deze wettelijke garantie op een (tweedehands) auto. Aan de hand van deze overeenkomst, mag de koper volgens de wet aannemen dat de auto op een bepaalde wijze functioneert. Staat er bijvoorbeeld in dat de airconditioning niet werkt of de remblokken bijna aan vervanging toe zijn, dan kan de koper hier later niet op terugkomen. Gaat binnen twaalf maanden iets kapot waarvan de koper mag aannemen dat het gewoon goed functioneert, dan moet de verkoper bewijzen dat dit probleem pas na de koop is ontstaan (bijvoorbeeld door ondeugdelijk gebruik).
Onderzoeksplicht en informatieplicht bij wettelijke garantie auto
Belangrijk onderdeel van de verwachtingen die een koper van een tweedehands auto mag hebben, zijn de onderzoeksplicht en informatieplicht:
–onderzoeksplicht houdt in dat een koper zelf onderzoek hoort te doen naar de tweedehands auto die hij koopt. Hieronder valt het maken van een proefrit. Ook het doorvragen bij de verkoper naar het functioneren en de onderhoudshistorie van een tweedehands auto is onderdeel van het onderzoeksplicht.
–informatieplicht houdt in dat de professionele verkoper verplicht is je te informeren over bestaande gebreken waarvan hij op de hoogte is of had moeten zijn. Let op: een particuliere verkoper heeft deze informatieplicht niet. Koop je een tweedehands auto van een particuliere verkoper, dan word je geacht extra onderzoek te doen, bijvoorbeeld door een aankoopkeuring te laten verrichten.
Klachttermijn bij gebreken tweedehands auto
Nog een voorwaarde van de wettelijke garantie is dat je bij gebreken aan je (tweedehands) auto zo snel mogelijk aan de bel trekt. Wanneer je het euvel ontdekt, heb je twee maanden de tijd om dit schriftelijk te melden bij de verkoper. Doe je dit niet, dan vervalt het recht op deze wettelijke garantie.
Niet alle tweedehands auto’s zijn hetzelfde
Het probleem met deze ‘wettelijke garantie’ is dat niet elke tweedehands auto hetzelfde is. Zo mag je van een occasion van tien jaar met vier ton op de teller niet hetzelfde verwachten als van een twee jaar oude occasion die twintigduizend kilometer heeft gereden. Er wordt daarom ook gekeken naar hoeveel je redelijkerwijs van de auto mag verwachten. Zaken als prijs, bouwjaar, kilometerstand, verkopende partij (dealer of particulier), informatie van de verkoper en informatie op de koopovereenkomst zijn factoren die hierin meespelen.
Aanvullende garantie (tweedehands) auto
Naast deze wettelijke garantie kun je op een (tweedehands) auto nog aanvullende garanties krijgen. Deze zorgen voor meer zekerheid bij de aankoop van een occasion. We noemen hieronder de twee bekendste garanties.
BOVAG Garantie tweedehands auto
Autobedrijven die aangesloten zijn bij BOVAG, kunnen BOVAG Garantie op een tweedehands auto geven. Dit moet dan wel in de koopovereenkomst zijn opgenomen. Vraag hier dus naar. De BOVAG Garantie zorgt ervoor dat je binnen de garantietermijn altijd hulp krijgt wanneer je een klacht hebt. Bij gebreken die zich voordoen binnen de garantietermijn worden onderdelen en werkplaatsuren voor herstel vergoed. Dit geldt voor zowel gebreken die bij de koop al aanwezig waren als voor gebreken die bij normaal gebruik tijdens de garantieperiode zijn ontstaan.
Autotrust Garantie
Autotrust Garantie kan bij de koop van een tweedehands auto worden afgesloten voor zes of twaalf maanden. Voorwaarde is dat de auto maximaal twaalf jaar oud is en niet meer dan 200.000 kilometer op de teller heeft. Verkopers kunnen deze garantie aanbieden. Voordeel van deze garantie is, dat je bij elk RDW-erkend autobedrijf terecht kunt in geval van een gebrek. Je hoeft dus niet per se terug naar de verkoper. Dat is met name fijn als je de auto niet in de buurt hebt gekocht.
- deusjevo
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
- 2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
- 3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
- 4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 13 times
Allemaal slijtage delen, sowieso nooit garantieFons78_Tan schreef: 06 mei 2025 12:34
Heb de auto nu +/- 4 maanden, en er zijn gebreken zoals:
Schokdemper rechtsachter niet goed (In mijn ogen zal dit ook allang zijn, kan nooit van 1 of andere dag kapot zijn)
Uitlaat demper is lek (kan nooit van 1 of andere dag lek zijn)
Uitdroog scheurtjes in de 2 voorbanden (Dit moet allang zijn )
Terwijl er een nieuwe APK op zit, tot Februari 2026.
Die nieuwe APK was een moment opname in Februari of misschien nog wel 2 maanden eerder
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
- Erik 319
- Moderator
En laten we eerlijk zijn.
Voor een auto van 2400 euro kan een garage toch geen lange garantie geven?
Hij moet er ook nog iets aan verdienen.
En inderdaad zit er nooit garantie op slijtagedelen.
312=500 319=Panda.
-
- Forumgebruiker
Daar ben ik ook helemaal met je eens , dat de garage bedrijf ook wat eraan moet verdienenErik 319 schreef: 06 mei 2025 20:19 En laten we eerlijk zijn.
maar wat is dit:
Wat houdt wettelijke garantie op je tweedehands auto in?
Dit conformiteitsvereiste komt op het volgende neer: in de twaalf maanden dat deze zogenaamde wettelijke garantie op jouw auto zit, ligt bij een defect de bewijslast bij de verkoper. Dit wil zeggen, dat wanneer er een probleem met de auto ontstaat tijdens de eerste twaalf maanden na aankoop, de verkoper moet aantonen dat dit probleem niet aanwezig was op het moment dat de auto verkocht werd. Gaat er na die twaalf maanden iets kapot aan de auto, dan zul jij als koper moeten bewijzen dat dit probleem bij de verkoop al aanwezig was
Benadruk met:
Dit wil zeggen, dat wanneer er een probleem met de auto ontstaat tijdens de eerste twaalf maanden na aankoop, de verkoper moet aantonen dat dit probleem niet aanwezig was op het moment dat de auto verkocht werd
- sjirafje
- Moderator
Jij zegt dat het probleem er al was, de verkoper zegt dat het er nog niet was maar levert hiervoor geen bewijs. Vervolgens zul je naar arbitrage of de rechtbank moeten om je gelijk te halen. Daar zal de verkopen moeten aantonen dat het probleem er inderdaad nog niet was, kan hij dat niet dan moet hij het probleem verhelpen of je kunt de aankoop ongedaan maken.
- deusjevo
- Forumgebruiker
De garage kan aantonen dat het probleem er niet was want de auto is toentertijd APK goedgekeurd
Fiat Panda Emotion 2010
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
- Erik 319
- Moderator
Ik denk niet dat je voor zoiets naar de rechter moet stappen. Als je niet in het gelijk gesteld wordt ben je veel meer geld kwijt. En zoals eerder gezegd ,een uitlaatdemper of schokbreker kan vandaag versleten zijn maar nog net apk waardig en morgen kan het kapot zijn. Dat heb je nou eenmaal bij een oude auto.
Pak die paar tientjes verlies zou ik zeggen.
Het kost allemaal weinig bij een Panda gelukkig en als ie weer gefikst is heb je hopelijk weer jaren plezier van je Panda.
Pak die paar tientjes verlies zou ik zeggen.
Het kost allemaal weinig bij een Panda gelukkig en als ie weer gefikst is heb je hopelijk weer jaren plezier van je Panda.
312=500 319=Panda.
- sjirafje
- Moderator
Als het een BOVAG garage betreft kun je via de hun je gelijk proberen te halen (arbitrage) dat kost een paar tientjes die je terug krijgt als je in het gelijk wordt gesteld.
Persoonlijk denk ik niet dat je echt veel kans maakt overigens.
Persoonlijk denk ik niet dat je echt veel kans maakt overigens.
- deusjevo
- Forumgebruiker
Arbitrage voor een APK van februari?
Fiat Panda Emotion 2010