Panda start niet
Moderators: WelshWitch, sjirafje
-
- Forumgebruiker
- Has thanked: 66 times
- Been thanked: 76 times
Panda start niet
Beste allemaal,
De laatste tijd heeft de Panda wat moeite om te starten: met het omdraaien van de sleutel doet de startmotor helemaal niks. Je hoort een harde tik / klik. Vervolgens draai je de sleutel terug en start je opnieuw en dan draait de startmotor en slaat de motor aan. Met de accu is niks mis, die heeft nog volop startvermogen. Een andere accu heb ik al geprobeerd en die geeft hetzelfde resultaat.
Wat zou dit kunnen zijn? Een beginnend slechter wordende startmotor of toch het contactslot?
De laatste tijd heeft de Panda wat moeite om te starten: met het omdraaien van de sleutel doet de startmotor helemaal niks. Je hoort een harde tik / klik. Vervolgens draai je de sleutel terug en start je opnieuw en dan draait de startmotor en slaat de motor aan. Met de accu is niks mis, die heeft nog volop startvermogen. Een andere accu heb ik al geprobeerd en die geeft hetzelfde resultaat.
Wat zou dit kunnen zijn? Een beginnend slechter wordende startmotor of toch het contactslot?
Re: Panda start niet
Het kan een versleten startmotor zijn. Als hij weer niet start, laat dan iemand met een hamer een klap op de startmotor geven terwijl je zelf de sleutel in de start positie houdt. Als hij dan wel start, is het de startmotor.
-
- Forumgebruiker
Dat ding is niet echt bereikbaar met een staaf of hamer helemaal achterop en bijna onderaan de motor.
Ik was al blij dat ik met mijn arm in 2 hoeken gebogen net een foto kon maken van de sticker op de startmotor.
Ik was al blij dat ik met mijn arm in 2 hoeken gebogen net een foto kon maken van de sticker op de startmotor.
-
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Klinkt inderdaad als de starter.
Alsof de solenoide wel goed werkt maar de motor zelf niet wilt draaien.
Kan ook de bekabeling zijn, wellicht even eronder weg nakijken en eventueel direct op de accu polen aansluiten en het een en ander testen.
Alsof de solenoide wel goed werkt maar de motor zelf niet wilt draaien.
Kan ook de bekabeling zijn, wellicht even eronder weg nakijken en eventueel direct op de accu polen aansluiten en het een en ander testen.
-
- Forumgebruiker
Vandaag een gereviseerde startmotor gekocht bij een lokaal startmotor en dynamo revisie bedrijf. Er zat een Hitachi in en dit is ook weer een Hitachi. Morgen ga ik deze monteren. Hoop dat ik er een beetje bij kan van bovenaf zo achteraan de motor. Ik lig namelijk niet graag onder een auto ook al gebruik ik 10 assteunen en stapels stoeptegels onder de dorpels zodat hij nooit kan vallen.
-
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Panda 169
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
Ik wil je niet de motiveren… maar de startmotor zit achterop bovenop de bak gemonteerd….BertPleizier schreef: 06 mei 2025 19:56 Vandaag een gereviseerde startmotor gekocht bij een lokaal startmotor en dynamo revisie bedrijf. Er zat een Hitachi in en dit is ook weer een Hitachi. Morgen ga ik deze monteren. Hoop dat ik er een beetje bij kan van bovenaf zo achteraan de motor. Ik lig namelijk niet graag onder een auto ook al gebruik ik 10 assteunen en stapels stoeptegels onder de dorpels zodat hij nooit kan vallen.
Ik vond het t vervelendste onderdeel om bij te komen toen ik de bak ging vervangen…
Ik denk dat van bovenaf er heel veel weggehaald moet worden, gasklephuis etc…
Maar het is wel te doen…. Tis me ook al een aantal x gelukt… wel van onder iig….
-
- Forumgebruiker
De klus zit er al op. Accu er uit, accubak er uit, computer er uit en met een spiegel tegen het schutbord aan kijken waar de bouten zitten.
Eén bout zit vanaf de accu geschroefd, die ging er makkelijk uit met een kruiskoppeling op de ratel. De andere bout zit vanaf de passagierskant er in geschroefd, dus rechter voorwiel er af, veel lange verlengstukken en een kruiskoppeling op de ratel en helemaal vanaf de wielnaaf deze bout ook kunnen losdraaien.
Vervolgens de startmotor losmaken, met de zijkant omhoog gedraaid, zwarte kapje over de aansluiting los geklikt en vanaf de achterkant van de motor de bedrading losgemaakt (alle aansluitingen zitten op 1 pin). De startmotor kon er precies naar boven toe uit. Nieuwe monteren in omgekeerde volgorde.
Wat een gepiel, maar ik weet zeker dat een volgende keer veel sneller zal gaan. Je weet nu precies wat het makkelijkste werkt.
Vanaf onder de auto zal het wellicht makkelijker gaan, maar ik lig niet graag (helemaal niet) onder een auto. Bovendien moet hij ook best wel hoog als je er voordeel van wil hebben, want je wil het liefst je armen goed kunnen strekken. Zo hoog krijg je hem zelf zonder brug nooit opgekrikt.
Eén bout zit vanaf de accu geschroefd, die ging er makkelijk uit met een kruiskoppeling op de ratel. De andere bout zit vanaf de passagierskant er in geschroefd, dus rechter voorwiel er af, veel lange verlengstukken en een kruiskoppeling op de ratel en helemaal vanaf de wielnaaf deze bout ook kunnen losdraaien.
Vervolgens de startmotor losmaken, met de zijkant omhoog gedraaid, zwarte kapje over de aansluiting los geklikt en vanaf de achterkant van de motor de bedrading losgemaakt (alle aansluitingen zitten op 1 pin). De startmotor kon er precies naar boven toe uit. Nieuwe monteren in omgekeerde volgorde.
Wat een gepiel, maar ik weet zeker dat een volgende keer veel sneller zal gaan. Je weet nu precies wat het makkelijkste werkt.
Vanaf onder de auto zal het wellicht makkelijker gaan, maar ik lig niet graag (helemaal niet) onder een auto. Bovendien moet hij ook best wel hoog als je er voordeel van wil hebben, want je wil het liefst je armen goed kunnen strekken. Zo hoog krijg je hem zelf zonder brug nooit opgekrikt.
-
- Forumgebruiker
Ja, maar niet zonder verdere reparatie:
De Panda heeft met de nieuwe startmotor 1,5 week goed gestart, tot zaterdag. Weer tig keer proberen voordat de motor wilde rondgaan. Ik had nu al snel in de gaten dat de sleutel 1 mm terug draaien (voordat de terugdraaibeveiliging er in springt) en direct opnieuw starten hielp. Nieuw stuurslot / contactslothuis gekocht van Febi en nu start ie weer als een zonnetje.
Het monteren was een fluitje van een cent. In Haynes staat dat de hele airbag uit het stuur moet, stuur er af, enz. maar dat is helemaal niet nodig. Onderste stuurkap los (3 schroefjes), bovenste kap los (2 schroefjes) en je kan er zo bij.
Het contactslothuis zit met 2 breekbouten vastgeschroefd aan de stuurkolom. De kopjes zitten aan de linker kant, dus ruimte om met een boortje een klein gaatje (3 mm) in de ronde kop te boren, torx 20 of 25 er in getikt en je kan beide boutjes zo verwijderen. De nieuwe monteren is aandraaien met een dopsleutel (8 mm) totdat het zeskant kopje er af breekt (dan blijft de ronde kop achter en dat is "anti diefstal).
Het lastigste is die kappen weer netjes terug monteren. Dat is altijd even een gepiel om het zonder geweld terug op z'n plek te krijgen.
De oude startmotor heeft wel degelijk een probleem, want met startkabels er op en nog een aparte 12V op de ring (12V startsignaal) doet ie het de ene keer wel en de andere keer niet.
De Panda heeft met de nieuwe startmotor 1,5 week goed gestart, tot zaterdag. Weer tig keer proberen voordat de motor wilde rondgaan. Ik had nu al snel in de gaten dat de sleutel 1 mm terug draaien (voordat de terugdraaibeveiliging er in springt) en direct opnieuw starten hielp. Nieuw stuurslot / contactslothuis gekocht van Febi en nu start ie weer als een zonnetje.
Het monteren was een fluitje van een cent. In Haynes staat dat de hele airbag uit het stuur moet, stuur er af, enz. maar dat is helemaal niet nodig. Onderste stuurkap los (3 schroefjes), bovenste kap los (2 schroefjes) en je kan er zo bij.
Het contactslothuis zit met 2 breekbouten vastgeschroefd aan de stuurkolom. De kopjes zitten aan de linker kant, dus ruimte om met een boortje een klein gaatje (3 mm) in de ronde kop te boren, torx 20 of 25 er in getikt en je kan beide boutjes zo verwijderen. De nieuwe monteren is aandraaien met een dopsleutel (8 mm) totdat het zeskant kopje er af breekt (dan blijft de ronde kop achter en dat is "anti diefstal).
Het lastigste is die kappen weer netjes terug monteren. Dat is altijd even een gepiel om het zonder geweld terug op z'n plek te krijgen.
De oude startmotor heeft wel degelijk een probleem, want met startkabels er op en nog een aparte 12V op de ring (12V startsignaal) doet ie het de ene keer wel en de andere keer niet.
- deusjevo
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
- 2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
- 3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
- 4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 13 times
Je trekt dan wel eerst een accu kabel los?
Fiat Panda Emotion 2010
Fiat Ducato Buscamper 2013
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
-
- Forumgebruiker
Ik heb inderdaad de min pool losgemaakt van de accu. Of het noodzakelijk is weet ik niet, maar het kan nooit kwaad zeg maar.
- deusjevo
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda Emotion - 2010
- 2e Panda-achtige: Citroen Dyane - 1968
- 3e Panda-achtige: Range Rover Classic - 1972
- 4e Panda-achtige: MINI Cooper Clubman gezinsbarrel - 2016
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 13 times
Met het contactslot rommelen icm een airbag dan zou ik dat wel prettig vinden 

Fiat Panda Emotion 2010
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
Citroën Dyane 1968
MINI Clubman 2016
-
- Forumgebruiker
Ik heb alleen de 2 stekkers van het contactslot los gehad. Aan de airbag en de stekkers van / naar de airbag heb ik niet gezeten. De airbag zelf daar ben ik ook niet aan gekomen.
In de Fiat handleiding staat overigens dat wanneer je aan het airbagsysteem werkt je de min pool los moet maken van de accu, 10 minuten moet wachten en dan kun je er aan werken.
In de Fiat handleiding staat overigens dat wanneer je aan het airbagsysteem werkt je de min pool los moet maken van de accu, 10 minuten moet wachten en dan kun je er aan werken.