Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

stationair lopende motor draait stroef/trilt

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-2012)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Pringle
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 169 2009

stationair lopende motor draait stroef/trilt

Bericht door Pringle »

Beste mensen,

Sinds een tijd (misschien al een jaar)loopt mijn motor stationair niet super. Bij hogere toeren draait de motor beter/tot gewoon (soepel)goed. naar mijn mening.
Ik hou er van om dingen te leren kennen en zelf op te lossen dus ik heb de volgende dingen geobserveerd/gecheckt.

-RPM stationair +- 750(haynes geeft aan dat het 850 +/- 50 zou moeten zijn?
-Wanneer de ventilator aanslaat draai de motor aanzienlijk zwaarder.

-Ik heb ook de fuel trims bekeken, daar word ik helaas niet eel wijzer uit aangezien ik vele verschillende waardes krijg. sowieso niet stabiel. de ltft zou naar mijn idee toch redelijk stabiel moeten zijn.
(dit is helaas een punt waarop ik echt mank ga. de fuel trims zijn zo erg onduidelijk, voor mij althans. er is niet echt een touw aan vast te knopen. al heb ik me toch best goed ingelezen en enigzinds bestudeert. wellicht dat het dan juist duid op falende sensoren?)
- eerst had ik een hoge ltft bij stationair 16%-24%. (sowieso nooit stabiel.) die lager werd naarmate het toerental toenam. Dus ik checken op een vaccum lekkage. Ik heb 2x rook op mijn inlaat en uitlaat gezet. totaal niks. 3 bussen met remmenreiniger gespoten. niks.

-verder heb ik iridium bougies erin zitten, pas 10k km. zien er naar mijn idee ok uit.( aarde wittig, rand zwartig en droog.
-bougie kabels zijn al een keer vervangen, ook heb ook weinig weerstand.
- 1 injector is er 2 jaar geleden vervangen. nou heb ik die weerstand opgemeten en zit er een klein verschil met de oudere injectoren. nieuw 13.2 ohm oudere 15.5. ik weet niet of dit echt veel verschil zou maken. 10% zegt men ongeveer dat het zou mogen zijn.

nou merk ik ook dat wanneer ik mijn gas loslaat, de motor soms bokt, maar vaak 2/3 of 4 keer naar schokt. Bij mijn andere autos loopt de motor rustig van acceleratie naar deceleratie.

Heel verhaal en ik denk ook wat chaotisch. en Ik weet niet of hier iets van te maken valt. Maar ieder tip of gedachte zou helpen.

Alvast bedankt voor de moeite.

sjirafje
Moderator
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Has thanked: 40 times
Been thanked: 88 times

Re: stationair lopende motor draait stroef/trilt

Bericht door sjirafje »

Pringle schreef: 03 nov 2024 20:57 -Wanneer de ventilator aanslaat draai de motor aanzienlijk zwaarder.
Is je accu nog wel goed? Heb je de dynamo gecheckt?
nou merk ik ook dat wanneer ik mijn gas loslaat, de motor soms bokt, maar vaak 2/3 of 4 keer naar schokt. Bij mijn andere autos loopt de motor rustig van acceleratie naar deceleratie.
Is dit vooral bij lagere snelheden? Zo ja, zijn je motorsteunen misschien versleten?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Pringle
Forumgebruiker

Bericht door Pringle »

Ik heb laatst wel nagemeten. accu is ook nog niet zo oud. 11.7 V. dacht ik. En als de motor draai kreeg ik 13.6 V. Maar dit ga ik nog een keertje nameten.

dat bokken is niet alleen bij lagere snelheden. en ook niet altijd. soms looptie wel 'mooi over' naar deceleratie.

Pringle
Forumgebruiker

Bericht door Pringle »

net even nagemeten. en het is gewoon 12.3 en 13.98. dus dat lijkt gewoon goed.

benpandadynamic2004
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: fiat panda dynamic 2004

Bericht door benpandadynamic2004 »

is het euvel al verholpen ? zo niet, dan zou een langzaam falende krukas of nokkenas sensor de boosdoener kunnen zijn.
ps, een stationair toerental van 750-800 is netje hoor.

Pringle
Forumgebruiker

Bericht door Pringle »

Nee helaas niet. Bedankt voor je reactie.
Ik vind het erg lastig worden allemaal.

Er komt nu steeds vaker ook een p0352 melding en heb een witte pluim uit me uitlaat:)
Ondankt dat de motor opzich wel netjes draait.

Wat ik wel merk is met stationair van 750 trilt hij wel maar zodra je een beetje gasgeeft draai de motor zeer mooi stabiel. Maar als het bij andere panda's ook zo is, dan heurt het zo:)

Bubberanga
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 12 Young 2008
Facebook: https://www.facebook.com/bubberanga
Has thanked: 18 times
Been thanked: 3 times

Bericht door Bubberanga »

Pringle schreef: 09 dec 2024 16:22 Er komt nu steeds vaker ook een p0352 melding en heb een witte pluim uit me uitlaat:)
Ondankt dat de motor opzich wel netjes draait.
De betekenis van foutcode P0352 - Bobine B, primaire/secundaire wikkeling - Storing stroomcircuit

Het lijkt erop dat je secundaire bobine defect is. Dit veroorzaakt ook onregelmatig lopen van de motor. Ik heb dit euvel zelf ook gehad en voor een paar tientjes nieuwe bobines bij Winparts besteld. Het installeren was een peuleschil en de motor liep daarna als een zonnetje en stabiel!☺️💪🏻
Als de broem broem gaat, gaat de broem broemmmm broemmmmmmmmmmmm

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”