Ik zie dat ze op verscheidenen plekken op het internet wel eens online hebben gestaan maar die die zijn natuurlijk gelijk verkocht. Wel niet duur, ze gaan voor 200 euro. Als dat een optie is nou doe mij er dan maar eentje!
Revisie Achteras van mijn 1.1 hobby uit 2002
Moderators: michiel van g., Niels9966
- DiPanda
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01 apr 2024 14:43
- 1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2002
Revisie Achteras van mijn 1.1 hobby uit 2002
Wie heeft voor mij de gouden tip om aan een achteras te komen die nog goed genoeg is voor een apk voor de mijn geliefde pandaatje? 
Ik zie dat ze op verscheidenen plekken op het internet wel eens online hebben gestaan maar die die zijn natuurlijk gelijk verkocht. Wel niet duur, ze gaan voor 200 euro. Als dat een optie is nou doe mij er dan maar eentje!
Ik zie dat ze op verscheidenen plekken op het internet wel eens online hebben gestaan maar die die zijn natuurlijk gelijk verkocht. Wel niet duur, ze gaan voor 200 euro. Als dat een optie is nou doe mij er dan maar eentje!
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 44 times
Re: Achteras nodig voor mijn 1.1 hobby uit 2002
Achteras kan ook gelast worden. Zandstralen en poedercoaten, roest het nooit weer. Knappe kop die zegt dat het gelast is, als het netjes gedaan wordt.
Is wellicht sneller dan andere achteras vinden waar je over X aantal jaar met zelfde probleem zit.
Is wellicht sneller dan andere achteras vinden waar je over X aantal jaar met zelfde probleem zit.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- DiPanda
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01 apr 2024 14:43
- 1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2002
Re: Achteras nodig voor mijn 1.1 hobby uit 2002
Hoi dank voor je reactie! Ik las dit inderdaad ook als antwoord op een andere post. Het probleem is nu alleen dat de garage waar mijn auto staat zegt dat ze niet mogen lassen en mijn apk morgen verloopt... ik kan moeilijk even mijn achteras ophalen nu en dan weer terugbrengen. dat lijkt mij vrij verdacht :') dus enige tip hoe ik aan eentje kom is zeer zeer welkom. dan kan ik altijd later nog een die ik koop die nu in elk geval nog goed genoeg is opknappen zodat hij nooit meer stuk gaat.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 44 times
Re: Achteras nodig voor mijn 1.1 hobby uit 2002
Zou ik andere garage zoeken. Je mag 2mnd na afloop apk nog altijd naar een garage rijden.
Of achteras door een monteur eronder weg halen en wegbrengen naar een lasser en dan zandstralen & poedercoaten. Of naar een schadehersteller brengen. Deze kunnen ook roestschade herstellen.
Het is even zoeken wie je dan wil helpen. Het waar dat officieel niet gelast mag worden. Waar vind je een andere achteras van een auto die ruim 20 jaar niet meer geleverd wordt?
En ja, auto moet zal even ergens staan moeten wanneer achteras hersteld wordt. Goed voorbereiden.
Of achteras door een monteur eronder weg halen en wegbrengen naar een lasser en dan zandstralen & poedercoaten. Of naar een schadehersteller brengen. Deze kunnen ook roestschade herstellen.
Het is even zoeken wie je dan wil helpen. Het waar dat officieel niet gelast mag worden. Waar vind je een andere achteras van een auto die ruim 20 jaar niet meer geleverd wordt?
En ja, auto moet zal even ergens staan moeten wanneer achteras hersteld wordt. Goed voorbereiden.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
Re: Achteras nodig voor mijn 1.1 hobby uit 2002
Jammer dat je de auto net voor de APK datum hebt laten keuren. Je kunt een auto 2 maanden voor de datum al laten keuren. Bij afkeur heb je dan nog tijd om een oplossing te vinden.
Ik ben het met PandaVespa eens dat je het beste de auto bij de garage weg kunt halen en en as er onder uit halen om ergens te laten lassen. Daarna zou ik om problemen te voorkomen de auto bij een andere garage laten keuren. Zorg er voor dat de lassen niet zichtbaar zijn.
Je mag met een auto zonder APK niet rijden, tenzij dat je naar de APK keuring rijdt en daar een afspraak voor de APK hebt. Het beste is dat je die afspraak schriftelijk hebt.
De auto mag zonder APK 2 maanden op straat staan. Na deze 2 maanden moet je de auto laten schorsen en mag deze niet meer op straat staan.
Ik ben het met PandaVespa eens dat je het beste de auto bij de garage weg kunt halen en en as er onder uit halen om ergens te laten lassen. Daarna zou ik om problemen te voorkomen de auto bij een andere garage laten keuren. Zorg er voor dat de lassen niet zichtbaar zijn.
Je mag met een auto zonder APK niet rijden, tenzij dat je naar de APK keuring rijdt en daar een afspraak voor de APK hebt. Het beste is dat je die afspraak schriftelijk hebt.
De auto mag zonder APK 2 maanden op straat staan. Na deze 2 maanden moet je de auto laten schorsen en mag deze niet meer op straat staan.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4394
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 37 times
- Contacteer:
Re: Achteras nodig voor mijn 1.1 hobby uit 2002
Meestal is het het "torentje" in het midden van de onderste veerschotel waar door roest een deel van ontbreekt. Je kan met een beetje handigheid dat zelfs herstellen zonder de achteras er onder uit te hoeven halen. Beide schokdempers loshalen, veren ertussenuit en de as laten zakken. Daarna goed glad afwerken en een zo groot mogelijk deel van de as met bijvoorbeeld Hammerite netjes afwerken. Wel even twee gaatjes in het laagste deel van de veerschotels boren zodat water er weer kan uitlopen.
Overigens mag er tegenwoordig wel gelast worden aan een as als het geen wielgeleidingselement is, het torentje van de Panda as is dat niet.
Overigens mag er tegenwoordig wel gelast worden aan een as als het geen wielgeleidingselement is, het torentje van de Panda as is dat niet.
- DiPanda
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01 apr 2024 14:43
- 1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2002
Re: Achteras nodig voor mijn 1.1 hobby uit 2002
Hoi hoi, super bedankt voor al jullie ontzettend behulpzame reacties! Intussen is de saga weer wat gevorderd. Ik heb nog een achteras weten te vinden (via italiaanse tweedehands onderdelenwebsite Neryus car parts, beetje geluk gehad denk ik!) die in een veel betere staat is dan degene die eronder zat. Kan de auto mooi nog even bij de garage blijven staan (vinden ze prima) en kan ik die oude as ook nog opknappen zodra deze "nieuwe" eronder zit. heb ik een reserve of kan ik nog eens een ander pandavriendje in nood redden 
Nu wil ik deze as wel laten zandstralen en poedercoaten om voorlopig van het gezijk af te zijn. Ik heb een bedrijf gevonden in de buurt die het kan doen, maar ze willen dat ik het onderdeel kaal aanlever, one piece en zonder rubbers of plastics die er nog op zitten. Nu zit ik alleen met dit onderdeel waarvan ik geen idee heb hoe ik dat eruit moet krijgen. Iemand ervaring met zandstralen/poedercoaten die dit heeft kunnen oplossen? Kunnen ze het niet gewoon afplakken of denk ik dan te simpel?
zie foto:

Nu wil ik deze as wel laten zandstralen en poedercoaten om voorlopig van het gezijk af te zijn. Ik heb een bedrijf gevonden in de buurt die het kan doen, maar ze willen dat ik het onderdeel kaal aanlever, one piece en zonder rubbers of plastics die er nog op zitten. Nu zit ik alleen met dit onderdeel waarvan ik geen idee heb hoe ik dat eruit moet krijgen. Iemand ervaring met zandstralen/poedercoaten die dit heeft kunnen oplossen? Kunnen ze het niet gewoon afplakken of denk ik dan te simpel?
zie foto:
- DiPanda
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01 apr 2024 14:43
- 1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2002
Re: Achteras nodig voor mijn 1.1 hobby uit 2002
Pinda1000 schreef: 16 apr 2025 00:23 Wel even twee gaatjes in het laagste deel van de veerschotels boren zodat water er weer kan uitlopen.
Overigens mag er tegenwoordig wel gelast worden aan een as als het geen wielgeleidingselement is, het torentje van de Panda as is dat niet.
Ik hoor wel vaker dat de apk normen zijn versoepeld wat betreft achteras en veerschotels. Ik heb het proberen uit te zoeken bij het RDW en zoals ik het nu begrijp mag je wel een nieuwe veerschotel op je as lassen (Ik denk dus ook zo'n nieuw torentje als je daar aan zou kunnen komen (kan je voor veel andere fiat types makkelijk vinden, maar voor panda op de een of andere manier niet)), maar je mag niet aan de veerschotel zelf lassen.
https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... eersysteem
zie sectie 2 toelichting:
"Een veerschotel die is doorgeroest mag niet zijn gerepareerd. De veerschotel moet volledig zijn vervangen"
Als iemand het beter begrijpt dan ik hoor ik dat heel graag!
Overigens. Hoe komen ze er sowieso bij om geen afwatering in de schotel te maken... Is het toegestaan daar gaatjes in te boren?
- DiPanda
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01 apr 2024 14:43
- 1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2002
Re: Achteras nodig voor mijn 1.1 hobby uit 2002
lol, ik realiseer mij, natuurlijk kan dat niet, want ze laten die coating uitharden in een oven
-
- Clublid
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
- 1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
- 2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
- Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 8 times
Re: Achteras nodig voor mijn 1.1 hobby uit 2002
Alleen laten stralen en zelf gronden en lakken??? Persoonlijk zou ik hem helemaal zelf doen, leuk zen-klusje. Had jij mij trouwens ook via Insta benaderd met een vraag over een achteras? Mijn antwoord was: Er ligt er nog 1 op de veluwe; staat onbekend...
- DiPanda
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01 apr 2024 14:43
- 1e Panda-achtige: 1100 Hobby 2002
Re: Achteras nodig voor mijn 1.1 hobby uit 2002
Hoi hoi,
@dewittepanda klopt dat was ik! Ik heb er dus al eentje weten te bemachtigen
.
Update: ik ga inderdaad voor alleen stralen en zelf lakken. Nu probeer ik grondig onderzoek te doen wat mijn beste optie is en over elk middeltje staat wel wat slechts geschreven.
RX7/10 - wordt aangeraden direct over roest heen (ik heb straks blank metaal)
POR15 - idem, het staat letterlijk voor "paint over rust". Ook lees ik dat het hard en broos wordt en daarom niet geschikt is voor bewegende delen, net als Hamerite.
Ijzermenie - hierover lees ik ook dat je het gebruikt als grondlaag als je iets niet kunt ontroesten, dus niet op mij van toepassing lijkt me.
Hamerite - ik lees dat het erg hard is waardoor het makkelijk wegchipt als iets het raakt, of als het een beetje buigt.
Tectiel - ik lees dat je niet ziet wat er onder gebeurt omdat het een vrij dikke laag is en dat het na een tijdje uitdroogt en dan scheurtjes in komen waar vocht juist in kan gaan zitten. Dan gaat het eronder roesten zonder dat je dit kan zien
Brantho Korrux - hier heb ik nog geen negatief woord over kunnen vinden, behalve misschien dat het erg dik is en je daarom kwaststrepen blijft zien, maar ja we hebben het hier wel over de onderkant van een auto dus lekker boeien. En het wordt niet helemaal hard, maar dat lijkt mij dan juist een goed ding. Ik heb alleen nog niemand het daadwerkelijk op z'n bewegende auto onderdelen zien smeren die kan vertellen hoe dat is bevallen.
Leuke website van een vent die allemaal testjes heeft gedaan en na 6 jaar weer een foto heeft gemaakt.
https://oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
https://oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm
Ben benieuwd of er hier op het forum nog mensen een goed idee hebben of ergens ervaring mee waarvan ze al na een paar jaar hebben kunnen zien wat het effect ervan is geweest. Anders ga ik Brantho Korrux kopen en uitproberen om te zien hoe dat bevalt.
@dewittepanda klopt dat was ik! Ik heb er dus al eentje weten te bemachtigen

Update: ik ga inderdaad voor alleen stralen en zelf lakken. Nu probeer ik grondig onderzoek te doen wat mijn beste optie is en over elk middeltje staat wel wat slechts geschreven.
RX7/10 - wordt aangeraden direct over roest heen (ik heb straks blank metaal)
POR15 - idem, het staat letterlijk voor "paint over rust". Ook lees ik dat het hard en broos wordt en daarom niet geschikt is voor bewegende delen, net als Hamerite.
Ijzermenie - hierover lees ik ook dat je het gebruikt als grondlaag als je iets niet kunt ontroesten, dus niet op mij van toepassing lijkt me.
Hamerite - ik lees dat het erg hard is waardoor het makkelijk wegchipt als iets het raakt, of als het een beetje buigt.
Tectiel - ik lees dat je niet ziet wat er onder gebeurt omdat het een vrij dikke laag is en dat het na een tijdje uitdroogt en dan scheurtjes in komen waar vocht juist in kan gaan zitten. Dan gaat het eronder roesten zonder dat je dit kan zien
Brantho Korrux - hier heb ik nog geen negatief woord over kunnen vinden, behalve misschien dat het erg dik is en je daarom kwaststrepen blijft zien, maar ja we hebben het hier wel over de onderkant van een auto dus lekker boeien. En het wordt niet helemaal hard, maar dat lijkt mij dan juist een goed ding. Ik heb alleen nog niemand het daadwerkelijk op z'n bewegende auto onderdelen zien smeren die kan vertellen hoe dat is bevallen.
Leuke website van een vent die allemaal testjes heeft gedaan en na 6 jaar weer een foto heeft gemaakt.
https://oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
https://oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm
Ben benieuwd of er hier op het forum nog mensen een goed idee hebben of ergens ervaring mee waarvan ze al na een paar jaar hebben kunnen zien wat het effect ervan is geweest. Anders ga ik Brantho Korrux kopen en uitproberen om te zien hoe dat bevalt.
-
- Clublid
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
- 1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
- 2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
- Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 8 times
Re: Achteras nodig voor mijn 1.1 hobby uit 2002
Ik zou even bij een gespecialiseerde automotive verfwinkel mijn licht opsteken.
De meest gangbare methode is;
-heel goed ontvetten
-een kwalitatieve (etch) primer
-2-3 lagen lak.
Daarna(na goede uitharding) kan je nog opteren voor tectyl of dinitrol
De meest gangbare methode is;
-heel goed ontvetten
-een kwalitatieve (etch) primer
-2-3 lagen lak.
Daarna(na goede uitharding) kan je nog opteren voor tectyl of dinitrol
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2095
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 16 times
Re: Revisie Achteras van mijn 1.1 hobby uit 2002
Ik zou echt voor RX5 en RX10 gaan. Is super fijn spul om te verwerken, kun je mooi in meerdere lagen aanbrengen, hard niet uit. Je kunt het ook in RAL kleur krijgen als je wilt (RX10 dan). Ik heb een aantal auto restaurateurs in mijn vriendengroep die hierbij zweren.
Ga wel altijd voor de kwastbare versie, die kunt je veel beter rijk aanbrengen en in meerdere lagen verwerken. Dan penetreert het ook echt in de kieren en gaten.
Ga wel altijd voor de kwastbare versie, die kunt je veel beter rijk aanbrengen en in meerdere lagen verwerken. Dan penetreert het ook echt in de kieren en gaten.