Afbeelding Afbeelding Afbeelding je kunt je binnenkort aanmelden voor het kampeerweekend in september. Houd de aanmeldpagina in de gaten: https://fiatpandaclub.nl/meetings/

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Android auto van Ali?

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-2012)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Myfirstpanda
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2009
Been thanked: 1 time

Android auto van Ali?

Bericht door Myfirstpanda »

Hallo mede forumleden,

Vraagje: ik wil graag een Android auto radio in mijn Panda. Dit in plaats van de JVC die er nu in zit en echt op begint te raken. Heeft iemand goede ervaringen met een van de Ali modellen? Ik wil er niet de hoofdprijs aan uitgeven, maar wil wel graag:
Een radio die werkt, ook op FM (dus niet alleen Bluetooth, ik hoor bij de minderheid die wel naar radio luistert:-))
Ingebouwde versterker (4x 25W is genoeg, ik heb efficiënte speakers en wil geen rijdende discotheek)
Android auto (eventueel ook CarPlay) met screen mirroring zodat ik kan navigeren via de telefoon
Beetje leuke pasvorm, maar dan kan ook met een inbouw frame denk ik

Er staan er echt tientallen op Ali, allemaal lovende reviews. Maar liever ervaringen van jullie, daar heb ik toch meer vertrouwen in.

Lastige bedrading heb ik geen last van, ik heb bij een inbouw bedrijf gewerkt. Tientallen radio’s ingebouwd, kan het net niet met mijn ogen dicht:-) Dus dat hoeft een positief advies niet in de weg te staan.

Alvast dank voor jullie tips!

BertPleizier
Forumgebruiker
Has thanked: 72 times
Been thanked: 79 times

Re: Android auto van Ali?

Bericht door BertPleizier »

Aan dergelijke niet originele "oplossingen" moet je niet beginnen. Ken via diverse autofora meerdere probleemgevallen waarbij na montage bepaalde zaken niet meer werken of storing geven. Na terugbouwen van de originele radio bleven de storingen en het niet werken aanwezig... Resetten / uitlezen bood geen oplossing. Blijkbaar kunnen bepaalde elektronische regelunits niet zo goed tegen niet originele aanpassingen en krijgen ze blijvende schade.

sjirafje
Moderator
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Has thanked: 42 times
Been thanked: 92 times

Bericht door sjirafje »

Er loopt op tweakers.net een topic over Android radio's. Ik verwacht dat je daar meer ervaringen vind.

Persoonlijk zou ik voor een 2din of een andere universele maat gaan en niet voor specifiek Panda model. Ik heb het idee dat die namelijk altijd een paar generaties hard- en software achterlopen op de universele modellen.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Myfirstpanda
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2009
Been thanked: 1 time

Bericht door Myfirstpanda »

Dank voor de antwoorden, ik ga eens op tweakers kijken.

Ik vraag me wel af wat een radio voor invloed heeft op andere elektronica. Bij een auto waar alles geïntegreerd is kan ik me dat zeker voorstellen. Denk aan boordcomputer functies die in de radio zitten of bediening via het stuur. Dat zit ook zeker op de CAN bus en daar wil je vanaf blijven. Maar een radio die alleen aan de 12V en 4 speakers zit (zoals in mijn Panda)vraag ik me af hoe dat dan kan. De vraag is uit interesse, ik geloof je direct dat dit soort radio’s best wel wat ellende kunnen veroorzaken. Misschien naïef, maar ik denk dat die problemen vooral bij modernere auto’s spelen. Mijn Panda is nog van de semi-oude stempel, waarbij niet alles via een bus systeem loopt.

Persoonlijke gok: de radio haalt in veel van die probleemgevallen spanning (of waarschijnlijker: massa) van de verkeerde punten. En als je 4 x 50 W via je CAN bus gaat aarden (of voorzien van spanning) dan krijg je de problemen waar je om vraagt. Ervaring uit mijn periode bij een inbouw bedrijf zeg maar. Wel leuke klachten hoor, zoals van zender wisselen door richting aan te geven of volume omhoog door de ruitenwisser te bedienen. En andersom. Bussystemen zijn erg gevoelig, zelfs een verkeerd vermogen lampje kan genoeg zijn voor storingen.

Misschien heeft iemand een idee hoe deze radio’s je auto permanent van streek kunnen maken? Hoor het graag ter lering ende vermaack:-)

sjirafje
Moderator
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Has thanked: 42 times
Been thanked: 92 times

Bericht door sjirafje »

Ik weet dat er radio's zijn (zoals sommige originele panda radio's) die het vin nummer uitlezen via canbus. Ik kan me zo voorstellen dat er slechte radio's zijn die niet alleen luisteren maar ook allerlei onzin over het can netwerk sturen waar sommige modules van van slag raken. Maar dat is slechts speculatie ik heb het zelf nog nooit meegemaakt.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”