Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ivo's Sergio Tacchini

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Ik dacht dat het misschien leuk was om een aantal foto's te laten zien van het hele gebeuren. Niet alles heb ik goed kunnen vastleggen en dat komt vooral omdat het af-en-toe nogal kliederen is.

Het eerste klusje wat gedaan moest worden was de motorkap glad krijgen. De beste basis was de motorkap van de Sergio. Die staat toch in de stalling dus die kon mooi even zonder. Eerst schuren, daarna spuitprimer, weer schuren, weer spuitplamuur, weer schuren en vervolgens aflakken. De lak heb ik nog nat met korrel 2500 geschuurd om de imperfecties van het spuiten eruit te krijgen. Beste is om daarna nog te polijsten, maar dat kan later ook nog.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

De eerste mal was niet zo'n succes geworden vanwege het rooster in de kap. Op de foto zie je een gedeelte van de gelcoat dat is blijven hangen in de diepe gleuven. Ik was van plan om dat rooster toch uit te zagen, dus eigenlijk maakte het niet uit. Mijn ratio was om toch dat rooster maar netjes in de mal te krijgen, voor als.
6.jpg
De goedkope acryllak die ik gebruikte (Action), vindt de warmte niet zo leuk. Het proces schuren en plamuren mocht dus weer gedeeltelijk opnieuw. Ik had besloten om niet opnieuw af te lakken, want het kwam er toch weer af. Het rooster is aan de achterkant dichtgeplakt met een stuk plastic en opgevuld met was. Ook de randen van de motorkap hebben een plastic rand gekregen. Dit zorgt ervoor dat de glasvezelmat niet gaat hangen en van de mal los komt tijdens het lamineren.
8.jpg
9.jpg
10.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Om een lichte maar toch stevig motorkap te maken is het noodzaak om hem uit twee delen te maken. Ik zie vaak op fora dat men kiest om alleen de bovenkant te maken en achteraf te verstevigen. De bovenkant moet dan aanzienlijk dikker en het gewicht valt dan toch tegen.

De onderkant van de Panda motorkap is alleen niet zo kant-en-klaar. De bovenkant is om een versteviging gevouwen en dat laatste met flinke klodders kit op zijn plek gehouden. Daardoor zijn er flink wat kieren die opgevuld dienen te worden. Ook moet het slot weg en de opstaande rand aan de zijkant. Kortom, veel plamuren. Ook heb ik extra versteviging aangebracht op de plek waar normaal het reserve wiel ligt. Ook is er een uitsparing gemaakt in de balk boven het luchtfilterhuis voor als er toevallig een 1.2 8v motorblok in de auto ligt (16v heeft daar geen last van 8) ).
11.jpg
Hierna moet de motorkap zoals de bovenkant worden afgewerkt en afgelakt. De afwerking heb ik gehouden op redelijk, want origineel is het al niet strak. De gaten in het frame heb ik dichtgeplakt met tape en nog op een paar punten was geplaatst om toch een betere vorm te krijgen.
12.jpg
13.jpg
Hierna moet de kap in de was gezet worden en in de pva losfilm gezet worden. Ik gebruik hiervoor een roller om hem strak te krijgen zonder ophopingen. Daarna kan de gelcoat aangebracht worden. De mal heb ik gemaakt met 180 g/m2 keperweefsel glasvezel en daarna glasmat om snel (en goedkoper) dikte te krijgen. Voor het lamineren gebruik ik polyester hars. De temperatuur van de ruimte is belangrijk bij lamineren en ook de hoeveelheid harder. Ik gebruik een 5 ml pipet want je kunt 1 ml aflezen over 3,5 cm!
14.jpg
24.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

De mallen moeten ook een statief krijgen en voor de bovenkant is het ook belangrijk om de vorm intact te houden. Het blijft een vrij vlakke plaat met de randen omgebogen. In elk materiaal wil dat wel gaan torderen. Houten blokken heb ik op de mal gelamineerd terwijl die nog op de moedermal lag en daarop zijn balken geschroefd.

26.jpg
Een foto'tje van de onderkant zoals die uit de mal komt. De pva losfilm zit hier nog op en is daarom nog wat dof. Op de tweede foto is de onderkant te zien en zijn er gaten gezaagd op de plekken die toch geen stevigheid bieden. Dit resulteert in een erg licht (onder de 2 kg) en ook erg stijf deel! Perfect om de fladderende bovenkant mee te verstevigen.

27.jpg
28.jpg
Een ander voordeel van een tweedelige motorkap is de mogelijkheid om de originele bevestiging te behouden. Hiervoor heb ik alu plaatjes voorzien van stalen blindklinkmoeren. Deze worden dan op de originele plekken vast geplakt.

30.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Dan moeten er nog gaten gemaakt worden en kunnen de plaatjes op hun plek. Ik gebruik hiervoor epoxy lijm en om de lijm op te vangen één stukje glasweefsel. Een test stuk dat ik met veel minder lijm had gelijmd, bleek sterk genoeg. Maar liever iets steviger bij iets waar je achteraf lastig bij komt :P
31a.jpg
32.jpg
33.jpg
Dan kunnen de beide delen op elkaar geplakt worden. Hiervoor gebruik ik dezelfde epoxy lijm. Om ervoor te zorgen dat de vorm behouden blijft, gebruik ik de mal van de bovenzijde om dit in te doen. Een paar lijmklemmen om te zorgen dat de boel niet wil verschuiven en wat studieboeken (welke studie?) om de boel aan te drukken. Dan nog 24 uur wachten tot uitharden. Ik laat hem zelfs nog langer in de mal om goed uit te harden.
34.jpg
35.jpg

En dan heb je een glasvezel motorkap!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

Mooie howtomakeafiberglassbonnet Ivo _O_

Gebruikersavatar
xxl_liberty
Clublid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door xxl_liberty »

Mooie beschrijving. Heel leuk.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Panda 500 »

Wow man, RESPECT! (y)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door michiel van g. »

Als je dit nou zou doen met oerpanda achterkleppen :D
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

michiel van g. schreef: 18 feb 2021 17:13 Als je dit nou zou doen met oerpanda achterkleppen :D
Of een complete carrosserie...... :P

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Joost »

Supervet! Erg leuk dat je zoveel foto's hebt gemaakt van het proces. Hoeveel gewicht ben je nu kwijt t.o.v. de originele motorkap?

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Gewichtsbesparing is 9 kg. De motorkap stang kan ook van iets lichters en het slot kan weg als je Aerocatch sluitingen o.i.d. monteert. Dan kom je over de 10 kg.

@Michiel, het is mogelijk en een achterklep weegt compleet al rond de 16kg.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Joost »

9+kg is een behoorlijke besparing.

Nog toekomstplannen voor lichtgewicht en roestbestendige deuren?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Pinda1000 »

In een straatauto zonder kooi met zijverstevigingen zit daar wel een groot risico in. Niet dat een normale Panda deur zoveel steviger is..... :|

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Ivo's Sergio Tacchini

Bericht door Ivo »

Ik heb al eens mallen gemaakt voor een deur en de gewichtsbesparing is aanzienlijk. Een complete stalen deur weegt al gauw 23 kg. Zoals Pinda1000 zegt is het voor straatgebruik wat heftig. De balk in de deur mis je dan. Hoeveel die zal tegenhouden is de vraag, maar meer dan geen balk! Voordat ik aan glasvezel deuren begin, zal er eerst iets van een (halve) kooi in moeten. Ik heb wel eens een hybride deur gemaakt met de onderste plaat van glasvezel. Dat zou ik eerder doen. Dan heb je ook geen last van deuken meer! :lol:

De achterklep zou eerder een volgende kandidaat zijn. Compleet met wisser was het ongeveer 16 kg. De huidige is nu 9 kg met polycarbonaat ruit, wisserloos en een paar gaten extra. Deze zou dus ook richting de 4 kg kunnen gaan.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”