Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Zeven jaar dualogic-narigheid

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

@@
Forumgebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:24

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door @@ »

bloemie schreef:nou nou vind dit wel erg kort door de bocht ,okee 7 jaar is lang maar als monteur wordt je ook soms totaal op het verkeerde been gezet.

ook ik merk in mijn vak dat je storingen heb die af en toe op treden ,dit zijn de storingen die vaak zeer lastig te vinden zijn.

om gelijk alle onderdelen te vervangen op de kosten van de klant is ook echt aan te raden.

ik zelf heb het met onze panda ook gemerkt met een bonkend geluid ,eerst reparatie was dus niet goed ,is dan de monteur nu niet goed!
Wat ik helaas steeds vaker zie: Er wordt te snel een conclusie getrokken en de klant wordt te snel opgezadeld met min of meer lukraak vervangen onderdelen die niet de oorzaak van het probleem zijn. Ik ben van mening dat een te groot deel van de huidige monteurs veel te veel blindvaren op de diagnose apparatuur. Het technisch inzicht en ervaring schieten wel eens tekort. Ik kan zo een 40 tal voorbeelden opnomen. Het toppunt was een Golf diiesel die niet presteerde. Dat ding is 5, ja 5 !!!!!! keer naar de garage geweest omdat het ding niet presteerde. Ja de laaddruk was te laag. De oorzaak zat in een gescheurd inlaatspruitstuk...................................Je kunt raden wat er inmiddels aan vervangen was. Totaal bedrag aan nota's oversteeg de 4000 euro.... Tja dat gaf Vagcom niet aan. Het is maar 1 voorbeeld. Indien iemand wordt geadviseerd een ECU te vervangen wordt ik standaard huiverig.. Eerlijk gezegd heb ik zelden resultaat gezien. Als het al resultaat gaf dan bleek het ook nog wel eens wat anders te zijn.. Een stekkertje of een draadbreukje............................ Dat kost de klant dan zomaar even 1000 + euro.... |:| Ja de computer zat er al in...

Ik weet dat ik hiermee ook een catgeorie monteurs tekort doen maar die, door hun baas gedwongen, de uitgewisselde componenten MOETEN laten zitten. Zij hebben hun best nl wel gedaan, hadden kennis en kwamen wel tot een goede oplossing.

koenkamphuys
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 sep 2011 22:10
1e Panda-achtige: 1.2 dualogic 2004 [overleden]

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door koenkamphuys »

Nou, bijna een jaar later zijn we hopelijk dan toch echt uit de narigheid. Eerder dacht ik dat ook al, maar na een aantal maanden ging de versnelling/koppelingcombinatie toch weer heel raar doen, en steeds vaker ook. En stom toevallig komen we erachter - met dank aan mijn schoonzoon. Die moest ik even ergens naar toe brengen en hij zat dus naast me en hij was zich ergens boos over aan het maken op een manier zoals hij dat alleen kan. En hij verzet zijn voet terwijl ik voor het stoplicht staat en bonk, de motor staat stil. Ik grap nog: je moet je niet zo druk maken, daar kan mijn pandaatje niet tegen. Even later gebeurt het, onbedoeld, weer. En toen hebben we vastgesteld: een aai over de vloermat veroorzaakt het probleem. Sindsdien was het een weekje verboden de voet op de zere plek op de vloer te leggen en vandaag ging de auto voor de zoveelste keer naar onze vrienden bij Preuninger, waar "de panda met de dualogicproblemen waar jullie grijze haren van krijgen" inmiddels voldoende introductie is als ik ze weer eens bel. En ik heb met een duimdruk op de vloermat gedemonstreerd dat daaronder toch echt het uitknopje van de dualogic verstopt zit.

De chef werkplaats moest ook wel erkennen dat als je tegen je passagiers moet zeggen, voetjes van de vloer anders slaat de motor af en werkt de versnelling niet, dat dat toch wel een hoog bananasplitgehalte heeft.

Onder de vloermat rechts ligt, op het schuin oplopende stuk, de boordcomputer. Die was van zijn plek losgeraakt, contacten niet goed meer vast, en dat veroorzaakte de narigheid van de afgelopen jaren.

We hebben dus weer goede hoop. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PandaMobilisation
Forumgebruiker
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 sep 2010 21:08
1e Panda-achtige: Op het moment geen Panda
2e Panda-achtige: Aveo 2012
Locatie: Made (De May)

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door PandaMobilisation »

Wat een verhaal. Ik heb het hele topic terug gelezen en ik heb bewondering voor je geduld. _O_
Groeten, PandaM

Matsumoto: Nuova 2010 ->ingeruild
Shirona: Classic 2000

Gebruikersavatar
jeepee
Forumgebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mar 2011 20:36

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door jeepee »

idd wat een engelengeduld! Maar dat is toch iets wat zo'n dealer ook had kunnen ontdekken toch? Fijn dat het nu opgelost is!

Maar nu weet ik ook waarom er bij sommige Panda's zo'n kunststof afdekplaat gemonteerd zit in de voetenruimte van de passagier: dat is dus alleen bij een dualogic ! Ik vond al raar dat deze bij mijn schoonvaders Panda's er wel zat en die bij van ons niet. Ik had nooit de link met de Dualogic gelegd....
Panda 1.2 Edizione Cool 2007 - Renault Clio IV dCi 2018

koenkamphuys
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 sep 2011 22:10
1e Panda-achtige: 1.2 dualogic 2004 [overleden]

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door koenkamphuys »

En nu is-ie Echt Dood. Definitief. De brisaskeerring (of zoiets, hoe bedenken ze zo'n naam) is gaan lekken tijdens een ritje naar Eindhoven en de versnellingsbak is leeggelopen. Op de snelweg bij Best is-ie er mee opgehouden. De ANWB heeft 'm naar onze vrinden van Preuninger gebracht en daar was de diagnose: versnelling verwoest, dualogic gehavend en koppeling stuk. Herstelkosten 3500 euro. Pandaatje zou oktober tien jaar geworden zijn en er staan nog geen 120000 kilometers op de teller. Veel en veel te jong overleden. En ik heb een knoop in mijn maag.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door michiel van g. »

priseaskeerring.

Dat ding zit halverwege de bak, daar waar de koppelingsplaat contact maakt met de bak. Dus helemaal defect kan hij dunkt me niet zijn.
Dat de bak schade heeft dat kan, koppeling ook gezien het olieverlies... maar aan de andere kant, bij een beurt hadden ze dit MOETEN zien. Olie verdampt niet zomaar.
En, dat kan niet gebeurt zijn tijdens één ritje, er moet dan al veel langer (te) weinig olie in gezeten hebben.

Wel heel erg vervelend. Zonde van de auto, eigenlijk zou een handige sleutelaar er een handbak moeten inzetten...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

koenkamphuys
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 sep 2011 22:10
1e Panda-achtige: 1.2 dualogic 2004 [overleden]

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door koenkamphuys »

michiel van g. schreef:Wel heel erg vervelend. Zonde van de auto, eigenlijk zou een handige sleutelaar er een handbak moeten inzetten...
Hij is te koop :mrgreen: t.e.a.b.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door michiel van g. »

helaas heb ik daar de ruimte en tijd niet voor...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door Panda 500 »

Nu ik zelf problemen krijg met onze DuaLogic, in onze Nuova van 2008, gekocht met slechts 72000km en nu 85000, ben ik me wat gaan verdiepen in deze zaak. Een heel interessante video gevonden, helaas in 't Italiaans maar toch begrijpbaar, zeker met automatische vertaling naar het Nederlands (via 'instellingen') van het youtube-filmpje.
Deze vertaling moet je wat ruim interpreteren, zoals wanneer deze kerel verwijst naar de "speer muze" bedoelt hij de Lancia Musa...! ;-)
Maar een belangrijke (mogelijk) foutoorzaak is volgens hem de licht verbogen koppelingsvork, door de krachtige hydraulische bediening. Je merkt het niet meteen wanneer je er niet bijzonder op let. Maar daardoor wordt de koppelingsschijf dus niet voldoende vrij gemaakt met alle kwade gevolgen vandien voor de bak. Die krijgt zijn 'knallende' schakelkommando's die worden uitgevoerd zolang het mogelijk is... Ook bij onvoldoende ingedrukte koppeling dus.
Bekijk het filmpje een paar keer, best met Nederlandse vertaling (tenzij je Italiaans verstaat!)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door Panda 500 »

Oeps, via de link kun je blijkbaar de (vertalings)instellingen niet veranderen. Dus best gewoon manueel in youtube opzoeken, dan kun je het wél.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door 2cv6 »

Ik kan bij Youtube ook geen vertaling selecteren.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Zeven jaar dualogic-narigheid

Bericht door Panda 500 »

Ook nog een tweede 'nuttige' video, nu in 't Spaans (Mexico).
Hier ook weer via Youtube de vertaling aangezet, in 't Nederlands. Beetje 'zoeken' hoe dat moet. Ik meen via instellingen ondertiteling aanzetten, en dan kun je de taal kiezen via 'automatisch vertalen', waar je alle talen kunt kiezen, dus ook Nederlands...
httXXXXps://wXXXww.youtube.com/watch?v=47UMZbHxJBI Ik zet hier de link nóg een keer neer met een paar XXX'en tussen. Tik de regel over in je zoekregel met weglating van de XXX'en, dat zou moeten werken, hoop ik...

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”