Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door Zoefi »

Beste allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Ik rij in een 4 x 4 panda van iemand anders die ik op jaarbasis leen en diegene laat het onderhoud jaarlijks doen door :roll:

Nu is de distributieriem vervangen en toen ik hem terugkreeg hoorde ik een vreemd geluid. Heb dit gemeld aan de eigenaar die zegt dat ik er dan maar mee naar een garage moet gaan.
Deze mensen hoorden eerst niets maar ik heb toen aangegeven wanneer je het wel hoort en dat is tussen de 10 - 40 km. Hij maakt dan een raar geluidje.

Volgens de monteur zou de distributieriem mogelijk te strak zijn geplaatst en die zou de waterpomp raken wat het geluid zou veroorzaken.

Dit betekent volgens hem een nieuwe waterpomp etc... kosten .....300 euro ongeveer.

Nu is mijn vraag: kan een riem te strak zijn geplaatst en kan de waterpomp daardoor kapot zijn gegaan?

Omdat deze kosten voor mijn rekening komen zou ik graag horen wat jullie mening is.

Met vriendelijke groet,

Zoefi

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door bero »

Geen idee of dat kan, maar als de reparatie van de riem niet goed gedaan is, zou ik daar mijn verhaal gaan halen, en samen naar een oplossing zoeken (liefst op zijn kosten natuurlijk).
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
panda lover
Forumgebruiker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 okt 2009 10:05
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion Dualogic 2006
Facebook: https://www.facebook.com/jamie.arets?ref=tn_t
Locatie: geleen

Re: Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door panda lover »

Normaal word bij het vervangen van de distributieriem ook de waterpomp mee vervangen. Dat hebben ze bij mij wel gedaan twee weken geleden.
je voelt je lekkerder in een panda

Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Re: Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door Zoefi »

Hallo Bero en Pandalover,

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Vanmiddag hoorde ik hetzelfde verhaal. Die knul die deze auto nagekeken heeft was dus blijkbaar niet zo slim. De riem zit te strak heb ik al gehoord.

Nu moet ik hem toch maar wegbrengen voor die waterpomp.

Als het aan mij had gelegen had ik alles in een keer laten doen natuurlijk.

Nu maar hopen dat er ondertussen geen vreemde dingen gebeuren. Ik ben zo'n lekkere angsthaas wat dat betreft.

Dit is een leuke club heb ik ondertussen gelezen :)

Zoefi

Panda9001100

Re: Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door Panda9001100 »

Bij een FIRE motor hoeft de waterpomp niet bij elke d-riem wissel vervangen te worden. Simpel om het feit dat een d-riem vervangen bij een FIRE-motor binnen een half uurtje gebeurd is. Mijne zit na 135.000km er nog steeds in, dus heb 1 waterpomp uitgespaard. Indien de waterpomp stuk gaat, zal de temp direct oplopen en gaat er een lampje branden of meter gaat in het rood. De motor gelijk uitzetten en naar de garage laten slepen. Anders kun je de koppakking gelijk vernieuwen.

Bij motoren zoals van Renault, is het wel wijs om de waterpomp gelijk mee te nemen, omdat men hier een halve dag mee bezig is om de d-riem te vervangen.

Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Re: Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door Zoefi »

Het zou fraai zijn als er zo'n fire motor in zit. Ondertussen even gekeken op het internet bij de 4x4 maar er staat niets over een motor bij.

Dan toch vanavond maar eens in de boekjes duiken :?

De auto heeft nu ongeveer 60.000 gereden en het is de eerste keer dat de riem vervangen is.

Overigens is het wel een aardige garage waar ik geweest ben.

Maar goed, aardig of niet het is toch wel een behoorlijk bedrag wat even op tafel gelegd moet worden.

Ook bedankt :!:

Zoefi

Panda9001100

Re: Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door Panda9001100 »

Is het een diesel of een benzine 1,2 motor?

Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Re: Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door Zoefi »

Een benzine motor.... dat weet ik gelukkig dan nog :lol:

Zoefi

@@
Forumgebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:24

Re: Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door @@ »

Wie zegt nu eigenlijk dat de wterpomp defect is?? Ik zou de riemspanning eerst eens juist afstellen en dan weer luisteren. Een te strakke riem maakt nl sowieso veel herrie.

Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Re: Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door Zoefi »

Dat vertelde de officiele dealer. Maar de auto is daar niet voor de onderhoudsbeurt geweest. Men heeft geluisterd en eerst hoorde men niet het vreemde geluidje dat ik hoorde en toen ik erop attendeerde vertelde hij dat het de riem was die er te strak was aangezet en wat ik zelf ook denk.

Hij heeft hem toen op de brug gezet en vertelde me dat de riem langs de waterpomp schuurde en dat die pomp om die reden waarschijnlijk kapot was gegaan en vervangen moet worden.

Tja en als leek die graag veilig rijdt ....... maar jeetje het is wel een dure 'grap' naast de kosten van de beurt en de riem.

Zoefi

Gebruikersavatar
xxl_liberty
Clublid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Re: Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door xxl_liberty »

Sorry de prijzen die ik voorbij zie komen zijn belachelijk.
Het gaat om een 4x4 met een " gewone" 1.2 fire motor.
Distributieset inclusief spanrol is ongeveer 45 euri.
De waterpomp is ongeveer 65 euri.
Dan moet er nog een liter of wat koelvloeistof in en een tube vloeibare pakking.
Dus aan materiaal kosten ben je ongeveer 120 euri kwijt.
Ik wil niet zeggen dat je de riem erom kunt gooien vanaf anderhalve meter maar bij dit soort motoren is het een fluitje van een euro cent. De dealer gebruikt een gewichtshefboom voor het strak zetten van de riem maar met een beetje gevoel en beleid kun je dat zelf gemakkelijk voelen en controleren.
Dus 300 euri is echt teveel geld.

(Ik neem momenteel geen projecten meer aan omdat eerst mijn cabrioni af moet)

Suc6
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.

Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Re: Distributieriem en waterpomp panda 4 x 4

Bericht door Zoefi »

Op zich is het lijkt me een goede garage. Ook de vorige keer en de keer dat ik voor iets kleins kwam was men niet te beroerd ....

Maar ik kan me best voorstellen dat ze de pé erin hebben dat de beurt door een ??? is gedaan (wie dat weet ik dus zelf niet omdat de eigenaar het heeft laten doen en ik die auto leen). En dat ze dan een extra hoog bedrag vragen.

Maar goed, ik moet er maar op vertrouwen dat ze me niet extra op hoge kosten zullen jagen.

Ik ga nog wel even goed navragen over de kosten.

Bedankt en sterkte met je eigen werk.

O. ja.... ik kan zoiets zelf echt niet. Heb 2 linker handen wat betreft techniek :lol:

Zoefi

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”