Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda Elettra

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Micha D. »

Wat een geweldig ding die WMZ3 Wijnand! Heb je hem nog en rij je er nog veel mee?

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Ja, ik heb hem nog. Inmiddels staat er 50k op de teller. Hij wordt nog regelmatig gebruikt, het hele jaar door. Verbruik altijd rond 1 op 50. Veel snelweg en dan kruis ik rond 110 km/h. De meeste brommers zijn onzuiniger bij 45km/h.
Maar zullen we het nu weer "on topic"?
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door michiel van g. »

leuk zeg, bijzondere was dat er laatst op FaceBook een zusje van je Elettra gespot is, rijdend. De VS-14-JZ.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

De Elettra is over de 50.000 km. Het werd tijd voor wat onderhoud. Jaarlijks controleer ik de koolborstels van de tractiemotor. Die waren nu dusdanig kort geworden dat ik ze heb vervangen.
Hier kan je zien dat de koolborstels vrij diep in hun houder zitten (de draad van één borstel heb ik hier al los geschroefd):
Afbeelding
Afbeelding
Hieronder kan je de lengte van de borstels vergelijken. Uiterst links een borstel die eruit kwam (ongeveer 40.000 km mee gereden), daarnaast een borstel die er bij de motorstoring uit kwam (zie pagina 14 in dit topic). In de verpakking goed passende nieuwe borstels van een heftruck. Op pagina 6 van dit topic kan je zien hoe de koolborstels eruit zagen toen ik de auto kocht met 7700 km op de teller.
Afbeelding
Voor de volledigheid merk en bestelnummer van de borstels. Er rijden immers nog meer Elettra's rond. In totaal zijn 8 borstels nodig, dus twee verpakkingen.
Afbeelding
De nieuwe borstels gemonteerd. Ik heb met epoxylijm isolatieplaatjes op de borstels gelijmd zodat de veren nooit de stroom kunnen geleiden (en daardoor heet worden , hun kracht verliezen en motorschade veroorzaken). Voorheen had ik stukjes isolatie op de veren geplakt, dat werkt ook.
Afbeelding
Afbeelding

Een ashoes aan de bakzijde (de linker in rijrichting gezien) werd ook slecht. Dat wist ik al geruime tijd, maar de bartsen in het rubber waren nu zodanig dat ik denk dat de ashoes de winter niet meer zou overleven. Sleutelen in de winter is niet fijn, dus nu maar preventief vervangen. De overige ashoezen zien er nog goed uit. Vaak is aftermarket spul slechter van kwaliteit, dus de originele laat ik zo lang mogelijk zitten.
Bakolie eruit laten lopen, flens van de ashoek aan de versnellingsbak los maken. Ik heb de onderste armen van de wielophanging los geschroefd. Daarna sjor je het wiel opzij zodat de tripoïde uit de bak komt. Plastic zakje met tie-raps om de tripoïde zodat de boel schoon blijft. Oude ashoes open geknipt om hem eraf te halen:
Afbeelding

Ik heb zelfs de tripoïde er niet af gehaald. Er is altijd een kans dat je de borgring ervan kwijt raakt, je moet eigenlijk altijd en nieuwe borgring gebruiken (ik heb een assortimentsdoosje met die dingen, maar ik twijfel aan de kwaliteit) en je hebt kans dat de borgring niet goed in z'n groef zit, los komt en een ravage in de versnellingsbak aanricht. Wat goed zit, liever niet aankomen. En met een lepel wurm je de nieuwe ashoes probleemloos over de tripoïde.
Afbeelding

Klembanden er omheen en klaar. Als je alleen een ashoes aan de bakzijde hoeft te vervangen is dit een snelle methode.
Afbeelding

Binnenkort heeft de koelmotor (de blower die koellucht door de tractiemotor blaast) ook nieuwe borstels nodig. Dat moet nog. Sinds de motorschade (pagina 6) staat de blower constant aan als de Elettra "aan" staat. Origineel is die blower thermostatisch geschakeld. Daardoor slijten die borstels nu harder dan origineel. Waarschijnlijk gaat een Marelli ruitenwissermotor de koolborstels leveren voor de blower.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door Pinda1000 »

Grappig dat in de aandrijflijn alles behalve de motor hetzelfde is als bij een gewone 141A.

Heb jij geen last van die Ethanol in de benzine met de kachel? :P

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Nee geen last van ethanol. Ik tank ongeveer ééns per jaar met de Elettra en dan hooguit de tank half vol. Natuurlijk veroudert de benzine, maar de standkachel gebruikt geen vonk om de benzine te ontsteken. Het zijn bij veroudering de lichte fracties die uit de benzine verdampen en je hebt bij een vonk juist de lichte fracties nodig om de verbranding in gang te zetten. De standkachel gebruikt een gloeiplug om de verbranding te starten. Dat werkt zelfs met diesel, er zijn ook soortgelijke standkachels die diesel gebruiken.
Er staat trouwens wel in de originele Fiat beschrijving om de standkachel ééns per maand een paar minuten aan te zetten. Waarschijnlijk om vergommen van benzine in de leiding te voorkomen. Die raad volg ik dus ook maar netjes op. Wat ik daarnaast ook doe is een scheut goedkope lampolie bij de benzine doen als ik heb getankt met de Elettra. Middeltjes als Forté e.d. om vergommen van benzine tegen te gaan, het benzine systeem te reinigen e.d. bestaan voor het overgrote deel uit kerosine. Goedkope lampolie is vaak ook kerosine.
Voordat mijn Citroën CX in de winterslaap gaat, gooi ik daar ook een scheut lampolie in de tank. Nog een flinke rit maken, in de garage zetten, benzineslag los halen van de carburateur en in een jerrycan hangen en de motor weer starten. Laten lopen totdat 'ie afslaat vanwege benzinegebrek. Dan is de carburateur (nagenoeg) leeg en kan er ook niets vergommen. De vette kledder van de lampolie zorgt er voor dat de pakkingen e.d. van de carburateur niet uitdrogen.
Na de winter met een grote injectiespuit de carburateur vullen met verse benzine zodat de vlotterkamer vol zit, en dan slaat 'ie gelijk aan bij het starten.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda Elettra

Bericht door bero »

Weer een top berichten om te lezen (y) (y)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Het is alweer lang geleden dat ik iets heb gepost over de Elettra. Welnu, we maken nog steeds volop gebruik van de Elettra! Een tijdje terug was er een koplampje stuk. Nieuw peertje erin en "klak", de hele spiegel (reflector) van de koplamp was los. Inwendig waren stukjes plastic van het verstelmechanisme afgebroken waarmee de spiegel vast zat. Ik heb er een andere koplamp in geschroefd die ik nog had, maar de spiegel daarvan was in niet zo'n goede staat. Dus maar twee nieuwe complete koplampen gekocht. Omdat de Elettra origineel wordt afgebeeld met witte knipperlichtglazen aan de voorkant, heb ik die variant dus nu ook maar gekocht.
Verder had ik nog mooie opgeknapte velgen met winterbanden liggen (nog op de Tacchini gebruikt). Dan konden de originele wieldopjes waarmee de Elettra geleverd is er ook weer op. Die winterbanden zijn wel een stuk lager (155/65-13) dan de banden waar we normaal mee rijden (155/80-13). Maar de nette velgen met de kleine dopjes laten de auto er wel netjes uitzien.
Afbeelding
Afbeelding

En inmiddels is de teller over 57700 km gegaan. Aangezien ik de Elettra heb gekocht met 7700 km, betekent dat wij meer dan 50.000 km met de Elettra hebben gereden. Op naar de ton!
Afbeelding
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door michiel van g. »

Gaan de lage banden niet ten koste van de actieradius?
Wel ontzettend gaaf, 50.000km! Unieke auto blijft het. De witte knipperlichten staan hem erg goed.
Van welk merk zijn de koplampen?
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: Panda Elettra

Bericht door mk1992 »

Gaaf ding blijft het, keep us posted!
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Als ik me goed herinner zijn de koplampen van TYC. Maar ik ben er niet zo tevreden over. De stadslichten pasten niet goed in een rubber in de reflector, een duplo lamp paste niet goed in de reflector, met de meegeleverde kunststof ringen passen H4 lampen wel goed.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door michiel van g. »

Herkenbaar. Ik heb ze ook en ik heb ze moeten aanpassen om ze passend te krijgen... maarja, ze waren wel erg goedkoop...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Panda Elettra

Bericht door Ivo »

Exact dezelfde bevindingen met die koplampen. Leuk een set voor 40 euro, maar de passing van de stadslichten is beroerd.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Panda Elettra

Bericht door zwrtw »

Ik heb de rubbers waarin de stadslicht-fittingen schuiven van oude koplampen genomen en die met secondenlijm aan de reflectoren van de nieuwe koplampen gelijmd. Nu zitten de stadlichtjes wel netjes.
Gaan de lage banden niet ten koste van de actieradius?
Waarschijnlijk valt dat wel mee. Vergeleken met een benzinemotor is het rendement van een elektromotor niet zo toerental afhankelijk. Mogelijk hebben de winterbanden meer rolweerstand, met lagere temperaturen gaat de rolweerstand én luchtweerstand ook al omhoog, dikkere versnellingsbakolie door lagere temperaturen geeft ook meer weerstand. Ik denk dat al die effecten in de winter meer invloed hebben op de actieradius dan het hogere toerental. De teller wijkt nu ook af, dus vergelijkende metingen zijn daarmee ook lastiger. We rijden nu wel vaker in de 5e versnelling om voldoende snelheid te bereiken (d.w.z. échte km/s per uur). Dus per saldo rijden we misschien wel lager in de toeren omdat we met de zomerbanden doorgaans in de 4e versnelling rijden met de Elettra.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda Elettra

Bericht door Pinda1000 »

Zit er eigenlijk een toerenteller in? :D

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”