Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

Komt de stabilisatorstang nu niet tegen die vaste stang bij het inveren? Ik heb hem er daarom toen niet op gezet.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door michiel van g. »

ik moest even in mijn archief zoeken. Zoals je ziet, zo zat het bij mij.
Ik had een bekrachtiger en HRC van een selecta.
Bijlagen
DSC_4235.JPG
P9290029.JPG
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

Pinda1000 schreef: 08 aug 2022 11:47 Komt de stabilisatorstang nu niet tegen die vaste stang bij het inveren? Ik heb hem er daarom toen niet op gezet.
We hebben met drie man de panda omlaag staan veren en gekeken of het aanraakt, maar niks! dus dat was mijn professionele test :mrgreen:
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

michiel van g. schreef: 08 aug 2022 12:11 ik moest even in mijn archief zoeken. Zoals je ziet, zo zat het bij mij.
Ik had een bekrachtiger en HRC van een selecta.
oja, dat zit er heel strak op ja!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door michiel van g. »

Mattijs schreef: 08 aug 2022 12:15
michiel van g. schreef: 08 aug 2022 12:11 ik moest even in mijn archief zoeken. Zoals je ziet, zo zat het bij mij.
Ik had een bekrachtiger en HRC van een selecta.
oja, dat zit er heel strak op ja!
Ik had het reservoir toen willen omdraaien, maar dat ging niet met de bedrading. Dan had het nog beter gepast.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

ja ik baal nog wel dat het niet past, maar ach, de oplossing nu vind ik ook wel grappig.
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door michiel van g. »

Wat je ook kunt doen is hetgeen dat ik bij mijn Trans heb gedaan. Ik heb daar een grote Terra-Diesel radiateur in geplaatst met het bijbehorend expansievat voor de koelvloeistof. In jouw geval zou je kunnen kiezen voor het expansievat van een 1100, dat heeft wijlen John bij zijn Panda Diesel toen ook gedaan. Zelfs de bevestigingspunten waren al aanwezig.

Je ziet het reservoir hier zitten, links, ter hoogte van de accu.
Afbeelding
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

ook geen slecht idee inderdaad! zal ik wel de oliekoeler een andere plek moeten geven. ik ga er eens over na denken!

Eerst dat blok maar eens afkrijgen! ik zal een dezer dagen even een update plaatsen!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

"een dezer dagen" ik ga geen beloftes meer houden...

Even een grote update, in t kort! want er is veel gebeurd, maar weinig te vertellen...

nadat het gehele blok er weer in zat, zag het er echt uit als een plaaaaatje :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
365463605_7205887606104493_8504916455551118847_n.jpg
alleeen.... maakt hij na whet warm worden niet zo'n beste geluiden:

https://www.facebook.com/mvanbiesen/vid ... 321981979/

Dus, toen werd het zoeken geblazen... wat zou het kunnen zijn...
365474168_7205906706102583_5146532391051827140_n.jpg
365612963_7205886399437947_7772713515972980094_n.jpg
Geen gekke dingen, geen warm gelopen lager, kleppen stonden nog goed, stond ietwat rijk, maar niks spannends...

https://www.facebook.com/mvanbiesen/vid ... 448007686/

Ook niks in de ciliinders.... toen het blok er maar weer uit :cry: :cry:
365467003_7205933436099910_6217555884657025027_n.jpg
365459450_7205886112771309_2325863241150229270_n.jpg
Gelukkig met hulp was het er weer snel uit! bedankt Ivo en Lenny!

Toen teruggebracht naar de reviseur die toendertijd op vakantie was, dus maar naar een andere gebracht, die het allemaal controleerde.... bleek dat de lagerschaaltjes een 0.10 te groot waren! dat was wel een oepsie van de reviseur (die daarna wel weer terug was)!

Hij ging het hele zooitje weer in ere herstellen en ervoor zorgen dat dit keer er de goede lagers in zaten! Kosteloos!
Foutjes kunnen we maken en ik vind het keurig hoe het uiteindelijk afgehandeld is, maar leuk is anders....

AAAAAnyway, dit kostte qua tijd ook alweer een half jaar.... in de tussentijd heb ik ook weer niet stilgezeten. Ik heb samen met Ivo een frankenstein versnellingsbak in elkaar gezet, waar we nog een aparte topic van gaan maken (komt eraan) en heb ik nog wat grut ernaast gereviseerd.

Dus het was even een flinke tegenvaller, maar we gaan door!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

Tijdens het monteren van de motor (voor het lagerschaal incident) liep de bout van de motorophanging niet zo lekker... veel kracht moeten zetten en uiteindelijk zat ie vast, maar als motorophanging gaf dit mij toch wel een beetje de twijfels... dusja, toen het blok eruit was, maar meteen eens gecontroleerd en de bout was niet meer heel mooi:
365576781_7205933719433215_7996046821804352680_n.jpg
Deze foto was al na het "schoontappen" maar je ziet duidelijk aan het begin dat dit niet meer bruikbaar is... gelukkig had ik nog een goede bout liggen van een sloper ooit (wie wat bewaard...) en toen ook maar even de ophangbeugel gecheckt:
365650043_7205934506099803_2795195371463367056_n.jpg
365448143_7205956082764312_4862480908388408755_n.jpg
Gelukkig was daar niks mee aan de hand! ik blij, was dit ook weer opgelost. echter kwam ik bij het volledig in elkaar zetten van de ophanging erachter dat er een soort afstand was tussen het rubber en de "houderplaatjes":
365689161_7205907122769208_4352183089536259199_n.jpg
bovenaan een enorme ruimte terwijl onderaan het rubber wél tegenaan zit... dus ik dacht: misschien als de ruimte weg is, geeft dat ook wat meer stevigheid. dus maar eens de draaibank aangeslingerd en stukje bij beetje weggehaald tot dit het resultaat was:
365655992_7205885812771339_4949140804314728030_n.jpg
Geeft toch wel meer het gevoel dat het iets doet! hoop ik dan haha.
Hetzelfde bij de andere steunen gedaan! ben benieuwd of het te merken is.
tzt wil ik er wellicht een PU versie in gaan zetten, dit is vreselijk spartaans, maar dat is deze pasta raket toch al... comfort was er al niet.

Ooit de motor & baksteunen van de volvo vervangen voor PU. Bizar! alles trilde en resoneerde, dat was niet leuk...
Maar de directheid van de motor was zoveel beter! het voelde direct aan als een snellere auto! veel betere en vooral snellere respons! dus dat gevoel wil ik ook wel in de panda!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

verder heb ik de carburateur gereviseerd/verschoond met nieuwe pakkingen en vlotternaald.
Nog geen sproeiers oid, dat zien we wel weer als ie rijdt!
363385711_7205882646104989_3083117240693996287_n.jpg
365469690_7205885882771332_7781340758357989006_n.jpg
Ook meteen even helicoils in de bovenkant gezet, waar het filterhuis aan gemonteerd wordt, deze draadgangen waren flink uitgelubberd, dus het was nodig!

Ten slotte de oliepeilpijp + stok. Deze was gemonteerd, maar nog niet helemaal vast. Hier dus nog even een klein beugeltje voor gemaakt en ook eens de twee stokken naast elkaar gelegd:
365438521_7205933519433235_415917152497512547_n.jpg
365588641_7205887009437886_8299991955941793526_n.jpg
365464217_7205906472769273_8064689065142702625_n.jpg
Dat scheelt toch wel de helft... is dit nu zo dat de abarth meer olie heeft? het karter is ook hetzelfde formaat... apart(h)! voor nu heb ik de oude markeringen ook maar op de "nieuwe" peilstok gezet en dan zien we wel... iemand misschien een idee?
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door michiel van g. »

die Cinq-peilstok die je nu hebt heeft inderdaad een andere verhouding. Misschien omdat het carter ook iets anders is?
Ik ben wel héél benieuwd naar die versnellingsbak.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

Het Abarthblok heeft wel meer olie in het systeem zitten omdat er een oliekoeler aan hangt maar dat maakt voor het niveau in het carter natuurlijk niet uit. Het kan zijn dat de oliepeilpijp van een nieuwere 900 iets korter is of dat de aanzuigbuis hiervan iets langer is.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Mattijs »

ja daarom had ik beide peilstokken tegen de rand van de tafel gehouden waar je ze in het blok plaatst... teruglezend ook bij mn vergelijking van het 900 en 1050 blok zie ik ook niks geks:
hoge brightness, lage contrast
hoge brightness, lage contrast
wat ik wel zie is dat bij het abarth carter de dop verdiept ligt en bij de 900/marbella carter wat meer uitsteekt... misschien dat?
123640381_4058726524153966_5201972897737012153_o.jpg
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 34 Abarth "de kleine pastaraket"

Bericht door Pinda1000 »

De buis in het blok waar de peilstok ingaat zou een andere lengte kunnen hebben.

Edit: zie net dat die blokken geen buis hebben voor de peilstok, was ik even vergeten.

Enige wat ik me dan kan bedenken is dat ze er bewust voor gekozen hebben om het oliepeil van de AB blokken wat hoger te houden ivm meer warmte die vrijkomt in die motoren.
Laatst gewijzigd door Pinda1000 op 04 aug 2023 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”